Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grafikkvisning ødelagt etter disksweep

Anbefalte innlegg

Hei,

windows xp pro sp2 /m alle oppdateringer

sapphiretech radeon 9700 pro 128mb atlantis /m catalyst 5.4 (siste)

Da jeg her om dagen hadde lite plass igjen på harddisken, fikk jeg spørsmålet om en disksweep, dvs. fjerne alle ubrukte filer/filer av liten betydning, f.eks. office-install-filer, temp content fra IE, osv.

Jeg antok at disksweep ikke foreslo å fjerne filer av VIKTIG betydning, og lot alle pre-ticked'e haker på de forskjellige postene som kunne slettes, stå.

Disksweep brukte evig lang tid, og underveis, omlag 10% av prosessen, ba den meg sette inn windows xp cd-en. Jeg ble fortalt av disksweep at filer av betydning hadde blitt slettet, og for at jeg skulle opprettholde performancen, måtte jeg sette inn cden så den kunne hente filene tilbake. Da jeg ikke hadde cden for hånden, valgte jeg å "drite" i det spørsmålet. Dum som jeg var. Og nå, 12 timer senere, når jeg bruker PC-en igjen (dette disksweep-drittet skjedde i kveld), uten ytterligere hw/sw-installasjoner, blir ikoner og annen grafikk i windows vist, akkurat som om bildene var makulert. Det går små streker gjennom grafikken. Et eksempel her: http://home.no/cheesecake/skjermbilde.jpg <- Sjekk Google-toolbaren i IE.

Også når jeg høyreklikker på ting og får en såkalt dropdown/rullgardin-meny, brukes det 1-2 sekunder før denne "fader" inn og blir synlig. Håper dere skjønner hva jeg mener. Musepila har også blitt til en pil med streker gjennom seg.

Da problemet inntraff hadde jeg en strøken PC uten virus og spyware. Jeg hadde også en noe eldre, men relativt ny Catalyst-driver (4.x :p) For å prøve å løse problemet lastet jeg ned siste Catalyst (5.4), men til ingen nytte. Problemet vedvarer fremdeles.

Så, hva kan jeg gjøre, slik at visningen av ikoner o.l. blir normal igjen? Kan jeg evt. finne et eller annet sted i Windows som kan be meg om å sette inn cden, og dermed legge tilbake de berørte filene?

Håper både problem og spørsmål gikk tydelig frem. Om jeg har unnlatt relevante opplysninger, kommer jeg gledelig med dem :) På forhånd tusen takk for svar og interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips, men problemet er vel mer omfattende enn som så.

Nå opplever jeg at alt går tregt. Alt fra å få opp Start-menyen til å åpne bilder, alt går tregt. Og all grafikk blir liksom vist som makulerte strimler (se skjermbilde-url i øverste post). Ingen som vet noe om dette, da? :ermm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...