Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skype vs. IP-telefon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hvor mye du ringer.

Sjekk pris-strukturen til de forskjellige firmaene for klokskap. :yes:

Virka som Zero-abbonementet til IP24 passer bra hvis du ringer lite hvertfall.. ;)

Skrype forutsetter vel fremdeles at du har en PC tilkoblet så vidt jeg forstår?

Ulempen med hele BBT opplegget er jo at du mister telefonen hvis strømen gør.

Hvis dette er viktig for deg, velg Tele2 (eller en annan fast-levrandør).

P.S. Hvis du velger ISDN, mister du jo også telefonen hvis strømen går så... :hrm:

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en telefon hvor de kan ringe deg på et fasttelefon nr så må du nesten glemme skype foreløpig til de får skypeinn tjenesten oppe og går.

Og ja å bruke Ip-telefon blir mye billigere enn å bruke telenor sin fasttelefon løsning, spesielt om du ringer utlandet, men sky Telenor sin Ip-telefon som djevelen selv.

Lenke til kommentar
Og ja å bruke Ip-telefon blir mye billigere enn å bruke telenor sin fasttelefon løsning, spesielt om du ringer utlandet, men sky Telenor sin Ip-telefon som djevelen selv.

Ikke noe problem tror jeg! Telenor skyr jo sin egen IP-telefonitjeneste selv også. Det må de jo gjøre med tanke på prisene.

Tipper Telenors langsiktige budsjett fortsatt lukter I_S_D_N.

DrE

Lenke til kommentar

Ja, Skype er knappest noe skikkelig alternativ til skikkelig IP-telefoni. Skal du ha en tilbud som skal erstatte vanlig fasttelefon må du velge noe annet enn Skype.

Uansett hadde jeg holdt meg langt unna Skype da det hele virker useriøst. (De lanserte seg her i Norge for noe uker siden og lovte ditt og datt, men uka etterpå var det kroken på døra. Kundene fikk også svært lite informasjon om hva som skjedde da de plutselig stengte)

Lenke til kommentar

Her er det visst feilinformasjon ute og går. De lanserte en NY TJENESTE, nemlig skypeIN for noen uker siden. Det er riktig at denne tjenesten nå er trukket tilbake, og det har heller ikke kommet mye informasjon om hvorfor det har skjedd, men kundene som hadde betalt fikk tilbake pengene, pluss ekstra kreditt på SkypeOUT kontoen. Dette synes jeg var en veldig grei måte å gjøre det på.

Har selv brukt skype en del, og det virker utmerket. Langt fra useriøst.

Lenke til kommentar

Helt enig, husk at skype er/var et veldig lite selskap som plutselig skal administrere flere millioner kunder, sier seg selv at det blir vanskelig å få alle ting til å fungere 100%.

Bruker skype da MSN sin tjeneste ikke fungerer noe bra pga NAT, og de fleste samtalene med spania er det så og si ikke noe forskjell fra fasttelefon, dog det hender det kan bli ekko / lag.

Lenke til kommentar
Her er det visst feilinformasjon ute og går. De lanserte en NY TJENESTE, nemlig skypeIN for noen uker siden. Det er riktig at denne tjenesten nå er trukket tilbake, og det har heller ikke kommet mye informasjon om hvorfor det har skjedd, men kundene som hadde betalt fikk tilbake pengene, pluss ekstra kreditt på SkypeOUT kontoen. Dette synes jeg var en veldig grei måte å gjøre det på.

Jobber for tiden en del med en mann, norsk.amerikaner. Han bruker kun Skype når han ringer meg. Han ringer på den måten billig til meg, og jeg ringer han på mobilen om det er noe. Broren hans i Pennsylvania har han i Skype-liste, og kan snakke med gratis. Kvaliteten på SkypeOut har vært overraskende god, til tider bedre enn hva jeg oppnår når jeg bruker handsfree.

Lenke til kommentar

Helt enig, husk at skype er/var et veldig lite selskap som plutselig skal administrere flere millioner kunder, sier seg selv at det blir vanskelig å få alle ting til å fungere 100%.

Bruker skype da MSN sin tjeneste ikke fungerer noe bra pga NAT, og de fleste samtalene med spania er det så og si ikke noe forskjell fra fasttelefon, dog det hender det kan bli ekko / lag.

Bruker bare Ventrilo til stemmekommunikasjon. Dette krever at du har tilgang på en server for dette though. Du finner sikkert en server et eller annet sted som har ledige publicrom. Kan ikke ringe til telefon, men er helt gratis så lenge du har tilgang på server.

Lenke til kommentar

gløm skype...når du kjøper credits der så må du bruke de innen xx dager ellerså mister du alle pengene..+det er Veldig høy latency når du prater med folk på vanlig tlf(var sist jeg prøvde igvartfall) og det stjeler ekstremt med bånn bredde..

Lenke til kommentar

var jeg deg ville jeg valg telio.. de er konge bra.. kun 159kr i månden.. så ringer du mer eller mindre gratis.. ikke mobil da.. der er det 89øre i miuttet.. det eneste som kan være kjipt er at du trenger en switch el router får å få det til å virke ordentelig..

Selger telio selv. så spør meg hvis det er noen spørsmål om de..

Lenke til kommentar
Det kommer helt ann på hvor mye du ringer.

Sjekk pris-strukturen til de forskjellige firmaene for klokskap. :yes:

Virka som Zero-abbonementet til IP24 passer bra hvis du ringer lite hvertfall.. ;)

Skrype forutsetter vel fremdeles at du har en PC tilkoblet så vidt jeg forstår?

Ulempen med hele BBT opplegget er jo at du mister telefonen hvis strømen gør.

Hvis dette er viktig for deg, velg Tele2 (eller en annan fast-levrandør).

P.S. Hvis du velger ISDN, mister du jo også telefonen hvis strømen går så... :hrm:

At IP-tlf ikke virker ved strømbrudd er helt korrekt. Det samme gjelder for de *fleste* ISDN telefoner og *alle* trådløse telefoner også.

Ellers vil jeg anbefale deg å se godt på IP24. De har svært konkurransedyktige priser på IP-telefoni.

Som det også blir sagt, finnes det pr. i dag ingen mulighet for å ringe inn til skype fra fasttelefon/iptelefon/mobiltelefon, men skypeOUT fungerer ypperlig om du ikke er avhengig av å kunne ta i mot samtaler.

Lenke til kommentar
Det siste der stemmer ikke helt, overgangen fra Telenor til IP-telefoni er gratis, koster bare 1000 kr hvis du skal gå over til vanlig analog.

Ja, det veit jeg jo, men hvem gidder og betale for isdn og ip telefon og fastabbonement da? ;)

Lenke til kommentar

Se på ditt eget ringemønster, og velg ut fra det.

Jeg har endelig kuttet mitt ISDN abb. til 239/mnd. Ringer lite ut og valgte TeleVoip som har 0 faste utgifter, men betaler litt for å ringe (9-14 øre/min til fastlf og 99 øre til mob) Foreløpig alldeles uten problem.

Bruker Skype til kjente som har Skype selv og det funker meget bra. Skype Out funker også fint.

Lenke til kommentar
+det er Veldig høy latency når du prater med folk på vanlig tlf(var sist jeg prøvde igvartfall) og det stjeler ekstremt med bånn bredde..

Jeg holdt på å si, det SKAL ta mye båndbredde. Jo mer båndbredde det tar, jo bedre blir lydkvaliteten. Man bør ikke drive med nedlastning eller onlinespilling mens man snakker i "telefonen".

Nei, jeg vet ikke hvor mye båndbredde som er optimalt for Skype å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...