Gå til innhold

hjelp+ diverse spm om ubuntu hoary

Anbefalte innlegg

Hepp, jeg har nå endelig greid å fått opp det trådløse nettverket i hoary, men nå trenger jeg litt videre hjelp.

Hvordan installerer jeg windows-fontene?

Hvordan får jeg oppgradert firefox (som er versjon 1.0.2) til versjon 1.0.3 gjennom synaptic/apt-get (versjon 1.0.2 er den seineste den finner)?

Hvordan får jeg installert Opera gjennom synaptic/apt-get?

Hvordan får jeg php til å kunne sende mail?

Hvordan får jeg nautilus til å vise meg adressefeltet i den mappa jeg er i?

Språket i hoary er ikke fullt oversatt til norsk, når dette bedrer seg, hvordan får jeg da oppdatert det ?

Takk for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hepp, jeg har nå endelig greid å fått opp det trådløse nettverket i hoary, men nå trenger jeg litt videre hjelp.

Hvordan installerer jeg windows-fontene?

Hvordan får jeg oppgradert firefox (som er versjon 1.0.2) til versjon 1.0.3 gjennom synaptic/apt-get (versjon 1.0.2 er den seineste den finner)?

Hvordan får jeg php til å kunne sende mail?

Hvordan får jeg nautilus til å vise meg adressefeltet i den mappa jeg er i?

Språket i hoary er ikke fullt oversatt til norsk, når dette bedrer seg, hvordan får jeg da oppdatert det ?

Takk for alle svar  ;)

1) Er vel "apt-get install msttcorefonts" elns

3) Kvifor ikkje berre laste ned frå http://www.opera.com/download/ ?

4) Må vel ha ein sendmail-kompitabel MTA køyrande. F.eks om Postfix køyrer er det det einaste du treng, men kvifor har du PHP på Ubuntu?

5) Om du vil ha browser-mode i Nautilus:

Desktop > Preferences > File Management > Behavior > Always open in browser windows

(engelsk men du finner fram)

Om du kan engelsk vil eg anbefale å køyre engelsk i systemet istaden for ein kombinasjon av dårleg oversettelse og blanding av språk.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Last ned Opera i ei mappe. Gå til mappa og skriv:

sudo dpkg -i opera_8.0-20050415.5-shared-qt_en_sarge_i386.deb

Tips: skriv "sudo dpkg -i op" etterfulgt av tab, da foreslåes resten av navnet på fil(er) som starter med "op". Samme prosedyre kan du bruke for andre programmer, f.eks Skype. Skype funker forøvrig ikke i Hoary.. :(

Forhåpentligvis kan noen andre svare på de andre spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp igjen, har litt problemer med å oppgradere Hoary. På oppdateringsverktøyet får jeg følgende feilmelding:

It is not possible to upgrade all packages.

This means that besides the actual upgrade of the packages some further action (such as installing or removing packages) is required. Please use Synaptic "Smart Upgrade" or "apt-get dist-upgrade" to fix the situation.

The following packages are not upgraded:

libxvidcore4

mplayer-386

Når jeg da prøver apt-get dist-upgrade

root@ubuntu-linux-hoary:~# apt-get dist-upgrade

Reading package lists... Done

Building dependency tree... Done

Calculating upgrade... Utført

The following packages have been kept back:

libxvidcore4 mplayer-386

The following packages will be upgraded:

kdelibs-data

1 upgraded, 0 newly installed, 0 å fjerne og 2 ikke oppgradert.

Trenger å skaffe 0B/8013kB med lagre.

Efter utpakking vil 0B mer diskplass bli brukt.

Do you want to continue [Y/n]? y

Preconfiguring packages ...

(Leser database ... 81150 filer og kataloger er installerte.)

Gjør klar til å bytte ut kdelibs-data 4:3.4.0-0ubuntu3 (ved bruk av .../kdelibs-data_4%3a3.4.0-0ubuntu3.1_all.deb) ...

Pakker ut erstatningen kdelibs-data ...

dpkg: Feil ved behandling av /var/cache/apt/archives/kdelibs-data_4%3a3.4.0-0ubuntu3.1_all.deb (--unpack):

prøver å skrive over «/usr/share/icons/default.kde», som også finnes i pakken knetworkconf

Det oppsto feil ved behandling av:

/var/cache/apt/archives/kdelibs-data_4%3a3.4.0-0ubuntu3.1_all.deb

E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

root@ubuntu-linux-hoary:~#

Hvordan får jeg fiksa dette?

Lenke til kommentar

dpkg: Feil ved behandling av /var/cache/apt/archives/kdelibs-data_4%3a3.4.0-0ubuntu3.1_all.deb (--unpack):

prøver å skrive over «/usr/share/icons/default.kde», som også finnes i pakken knetworkconf

Send inn en bugreport på det.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Setter virkerlig pris på dere :)

Har kommet på noen til spørsmål:

Hvordan setter ejg encoding til iso-8859-1 automatisk (på filer oppretta i /var/www)?

Musa mi (logitech mx 310) har to sideknapper som jeg er vant til at skifter sider fram/tilbake i firefox, disse virker ikke i linux, hvordan får jeg retta opp det?

Hvordan får jeg filer oppretta i /var/www/ automatisk chmod-a til 444?

Edit: når jeg høyreklikker og velger opprett dokument, står valget mellom "ingen maler er installert" og "tom fil", hvor installerer jeg maler?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Til det med knapper frem og tilbake.. Den savner jeg og, men har dessverre ikke noen løsning på det..

Tror det er en begrensning i xorg.conf (rett meg gjerne om jeg tar feil) der du kun kan gjøre bruk av 5 knapper. Venstre, midtre og høyre museknapp, samt rulle opp og ned blir da 5 "knapper".

Håper noen kan hjelpe deg med den, det ville vært kjekt for meg og..

-Escariot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...