Sinnsro Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Noen som vet hvor sikringen til denne belysningen sitter? evt. hvordan man kommer til bak instrument panelet på lettest måte Og mens jeg er i gang: Jeg satte i en "sentrallås motor" i bakluka som funka som den skulle helt til den ble helt død og ville ikke rikke seg en millimeter. Hvordan kan det ha seg? Endret 30. april 2005 av sINNsRO Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 motoren i bakluka har brent seg eller så har strømmen blitt brutt en plass. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Du sier ikke noe om årsmodell, men jeg har en '88-utgave. Der sitter sikringa i sikringsboksen på førersida. Når det gjelder å komme til bak instrumentpanelet mente det lokale merkeverkstedet at det var en hinsides jobb. Jeg har ei gåen pære som nok ville koste et par timers arbeid. Jeg tar heller bare å sjekker bremvæskenivå manuelt en gang i blant Lenke til kommentar
otis Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 (endret) Til dere som har Mazda 626 88-91 modell, så er det faktisk ikke vanskelig i det hele tatt å komme seg bakom instrument panelet. Det du begynner med er; 1. De 3 skruene som er oppe i buen framfor rattet, rett over alle instrumentene. 2. Helt til høyre på det svarte dekslet (som står foran alle instrumentene og helt bort til litt forbi luftedysene i midten) er det et lite deksel som er rundt den som man regulerer luft (utenifra og luft innen i fra). Sett denne regulatoren til luft utenifra og stikk et flatt skrujern inn oppunder dekslet og brekk det utover. Det sitter ganske lett, der er det enda en skrue som du srur ut. 3. Tilt rattet helt ned. 4. Ta tak i buen som er på det svarte store dekslet som ligger foran alle intrumentene og dra det litt nedover slik at du ser at det løst. Dra litt andre plasser på det også for å få det løst over hele linja. 5. Så må du koble i fra klokken, nødblinkern, tåkebaklys og evt. vindus visker knappen. Det er trangt for å få gjort dette, men du kan føle deg til hvrodan de sitter fast. Alle strøm kontaktene på bilen har en form for mothake, slik at du må trykke en ting inn for å få de fra hverandre. Når du har gjort det er det bare å ta vekk hele det svarte dekslet. 6. Nå er det store svarte dekslet borte og du kan nå skru ut de 4 skruene som sitter 2 på hver side av instrument huset. Det er 4 festeører på hele instrument huset, og 4 skruer. Skru de ut. 7. Nå må du åpne panseret og skru speedometer vaieren i fra hverandre. Dette kan gjøres enten ved å skru den ut av gearkassen, eller du kan dele den sånn ca. ved bremsekraftforsterkeren bare litt lengere ned. Vaieren er stripset fast 2 plasser der nede. Bare skru vaieren fra hverandre med nevene eller ei tang eller 2. 8. Når du har demontert vaieren, så må du skyve den videre inn igjennom torpedoveggen slik at instrument huset ikke holdes igjen av vaieren. 9. Gå inn i bilen og dra fram instrument huset, forsiktig, pass på både oppe og nede av huset slik at det ikke skader ellers skades av selveste dashbordet. 10. Du får trekt fram instrument huset til et visst punkt, men ikke lengere, fordi da blir det holdt igjen 2 "kabler" som inneholder masse små kabler. Disse 2 er festet til venstre for midten av instrument huset, når du er foran det, da er det lettest å stikke armen inn bakom huset fra høyre siden og føle deg fram til speedometer vaieren, det kan hende at du klarer å se den tilogmed. Ihvertfall er det den mothake der også som du må trykke inn og deretter dra hele vaieren av. Når det er gjort må du finne mothaken på de 2 lange sokklene til de 2 kablene, kablene er avlang og mothakene sitter på lang siden på høyre side av sokkelen. Trykk dem inn og dra av kabelen på begge 2. 11. Dra hele huset ut av dashbordet og mot høyre forbi rattet. 12. Snu det og du ser alle sokklene som inneholder pærer til instrument huset. Det er nok grønne "hetter" på de 3 store pærene som sitter øverst, som kan/skal være der for å gi grønt lys. Bytt pærene og gjør det motsatte av hva som er skrevet får å montere det igjen. Endret 2. mai 2005 av otis Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Wow! Takk Som sagt, en god andel fikling Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Dæven, takk for et meget grundig svar Lenke til kommentar
otis Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Værsågod. Neida, vil ikke si at det er noe fikling i det hele tatt. Arbeidet med å demontere hele instrument huset og sette det sammen inni bilen igjen går ganske fort. Maks 1 time. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå