Gå til innhold

Stillegående filserver til ca kr 4000?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kaste ut filserveren jeg har i kjøkkenskapet og kjøpe meg en ny. Den er en gammel og sliten AMD 400 MHz som bråker en god del... Her er kravene jeg stiller til den nye:

* Skal være rimelig stillegående, kanskje bruke Arctic Cooling Silentium T1 som kabinett?

* Antar at billigste prosessor/hovedkort er tilstrekkelig?

* Hovedkort med innbygd LAN og skjermkort er vel billigst?

* 512 MB RAM

* Ca 200 GB harddisk som er ganske stillegående (skal putte inn min gamle 80 GB disk for å kjøre OS)

* Skal kjøpe DV kamera etterhvert, ønsker derfor plass til kanskje 4 harddisker i kabinettet i framtida. Kanskje jeg bør ha mulighet for RAID på sikt?

* Enkel og grei DVD brenner

* Trenger ikke skjerm/tastatur

Er det noen som har noen gode ideer? Jeg tar sikte på å bygge boksen selv. Vil også helst ha et forslag hvor jeg kan plukke alle komponentene på www.komplett.no. Fint om forslaget tar med absolutt alt jeg trenger, kabler og lignende.

Annen ting jeg lurer på: Vil feks en 350 W strømforsyning alltid trekke 350 W selv om komponentene ikke bruker så mye strøm? Og: vil en feks en 350 W strømforsyning holde til min enkle konfigurasjon som jeg beskriver over dersom jeg putter inn 4 harddisker?

Jeg blir skikkelig takknemmlig for alle forslag :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg søkt fælt etter et hovedkort som har integrert grafikk, nettverk og noen RAID. Som samtidig støtter en prosessor som ikke er for dyr. Konklusjonen er at dette finnes ikke. Sløyfer man derimot RAID kommer man et stykke. Men de kortene man ender opp med da har kanskje ikke nok tilkoblinger for hardisker, kommer litt an på hvor mange du har. Jeg tolker totalt 6 disker i framtiden. Det kan bli trangt, men kan også gå akkuratt.

2 x UltraDMA 133/100/66

2 x Serial ATA

ASUS A7S8X-MX 350,-

AMD Duron 1.8 GHz 650,-

Corsair Value Select DDR400 512 MB 450,-

Nec ND-3520A 450

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA 900,-

AOpen H450B 500,-

NorthQ 4001EX Silent 400,-

Sum: 3700,- +frakt etc.

Jeg forelsår en annen PSU, da denne vil kunne levere en del mer strøm(6 drev +/-) og lager lite lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...