Gå til innhold

Prosjekt Silent Pine )(hdkjøling 7.08.2005)(


Anbefalte innlegg

Hd-kjølings update!

 

Så var det tid for hd kjølingen og min debt med lodding.

 

IMG_3132.jpg

 

Dette er kobberplaten jeg skal lage hd kjølingen ut av. Denne fikk jeg av min onkel som er blikkenslager. I tillegg fikk jeg en hel arbeidsdag hos Gunnar Jensen A/S, med alle mulige maskiner til å kutte, bøye og skjære.

 

IMG_3133.jpg

 

Den gule maskinen som er avbildet her er genial. Du bare skriver inn målene du vil ha:

IMG_3135.jpg

 

Så stapper du plata inn, trykker på knappen, også kommer riktig plate ut på baksiden.

 

Jeg fikk dermed en plate på 25*41 cm. Og etter litt bøying fikk jeg denne skjønnheten:

 

IMG_3136.jpg

 

For å lage hull nøyaktig lagde jeg først en mal, som jeg deretter lagde en større mal av:

 

IMG_3141.jpg

 

Også brukte jeg malen til å lage hull i boksen:

 

IMG_3145.jpg

 

Det skal sies at ingen av disse hullene ble særlig nøyaktig selv med all jobben med malen, men de ble i hvertfall på linje, og det er ikke vanskelig å utvide dem litt sidelangs sånn at de passer perfekt.

 

Så var det tid for å gjøre klar rør. Jeg var innom bademiljø og fikk tak i 2 meter rør, 14 stk 90 graders bend og 2 niplere.

 

IMG_3129.jpg

¨

Rører ble kappet opp i passe biter av denne kjekke maskinen:

 

IMG_3130.jpg

 

Når alt var klart var det tid for lodding.

IMG_3140.jpg

 

I motsetning til det jeg har sett andre har gjort her på forumet har jeg monter rørene først. Dette har vist seg å gi noen fordeler, men også mange ulemper.

 

IMG_3144.jpg

 

mangerr.jpg

 

Her har rørene fått en 90 graders bend på seg.

 

IMG_3149.jpg

 

Her er 3 rør loddet sammen.

 

IMG_3150.jpg

 

Flere rør loddet sammen.

 

Så begynte loddingen av rørene på boksen. Etter å ha smørt på lodde fett la jeg rørene klare og gikk berserk med sølv tråden og gass brenneren.

 

IMG_3151.jpg

 

baklodd.jpg

 

Resultatet er lite å skryte av, men ble ikke så aller verst med tanke på at mine skills er ganske begrensede på dette området.

 

IMG_3155.jpg

 

Sidene sin tur. Lodde fett på, også ny runde med sølv og gass.

 

IMG_3156.jpg

 

Også var det å ta den andre siden og lodde på niplerne...så ferdig.

 

IMG_3157.jpg

 

IMG_3159.jpg

 

IMG_3158.jpg

 

En kjøler med plass til 8 disker. Kan ikke si meg spesielt fornøyd, for den ene siden bøyer litt og kjøle flaten er generelt bolkete. Dette kommer av at kobberet bare er 1 mm tjukt og tar lettt skade av lodde sølv som utvider seg mellom rør og kobberplate.

Heldigvis trenger ikke harddisker allverden med kjøling og er ikke veldig avhengi av god kontakt.

 

Noen som har ros eller kritikk de vil delle med meg?

 

Ikke vær sjenerte!

 

Turgon

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med riktig verktøy er halve jobben gjort! Kjekt å ha en onkel som er blikkenslager. :)

Jepp, grise kjekt. Han har ikke bare suplimert med med maksiner og kobber. Han tok en runde for å skaffe meg riktig lodde utstyr også. Det kaller jeg en ordentlig god onkel. Skal også nevne min mindre fetter som har bistått meg frivillig med noen av de mer kjedelige oppgavene (som kappe og pusse rør).Han bisto også en stund med loddingen, som var veldig godt, for det er vanskelig å holde gass brenneren, lodde sølvet og kobberet samtidig. LIte å utsette på den delen av familien:)

Lenke til kommentar
en tilsvarende Silent Alu logo (i aluminium) :p

Må spørra dama om hun klarer å fikse en :p

En alu logo er vel ikke noe problem! Vet ikke hvem dama di er men vis jeg får mob.nr. hennes så kan vi se hva vi får til vet du! :p Nei da, men en bytte deal skal vi nok kunne ordne vis det er av intresse.

2mm tykk alu plate på 1*2meter komer vel på mellom 1500 og 2000kr mener jeg.

Lenke til kommentar
en tilsvarende Silent Alu logo (i aluminium) :p

Må spørra dama om hun klarer å fikse en :p

En alu logo er vel ikke noe problem! Vet ikke hvem dama di er men vis jeg får mob.nr. hennes så kan vi se hva vi får til vet du! :p Nei da, men en bytte deal skal vi nok kunne ordne vis det er av intresse.

2mm tykk alu plate på 1*2meter komer vel på mellom 1500 og 2000kr mener jeg.

hehe, hold deg unna dama mi:P

Lenke til kommentar
Sultestreiker til neste update kommer.

 

Håper den kommer i dag.....  :cry:

Hmm, det kan bli et fatalt prosjekt for deg, Jørgen, er litt i deppemodus fordi ferien er slutt, så det blir ikke så mye arbeid om dagene.

 

Men om du skulle være seriøs så kan det være jeg slenger opp noen bilder :p

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...