Gå til innhold

Prosjekt Silent Pine )(hdkjøling 7.08.2005)(


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdateringstid!

 

Etter nesten hele dagen nede i kjelleren bestemte jeg meg for en liten update i kveld alikelve, selv om jeg ikke ble helt ferdig emd monteringen av listene.

 

Et problem når side platene skulle prøve monteres for å få tilpasset listene, var at de forskjellige sidene ikke var akkurat 90 grader i forhold til hverandre. Etter noen franske gloser og litt ide myldring satte jeg og fattern i gang med løsningen.

 

rettingsstykker2_liten.jpg

 

borring_liten.jpg

 

Fattern borrer.

 

ferdigborra_liten.jpg

 

Slik ble det seendes ut.

 

Skruing_liten.jpg

 

Her skrues de fast.

 

Rettingsstykker_liten.jpg

 

Og her er alt på plass. Kassa ble helt stiv og nesten perfekt 90 grader. Personlig synes jeg også det ble ganske lekkert.

 

Så var det tid for å montere lister, noe som var en mye større oppgave enn jeg hadde regnet med.

 

Tvingefast2_liten.jpg

 

Lange tvinger er kjekt å ha når man driver på med slikt :yes:

 

Syl_liten.jpg

 

Brukte først en syl for å makere hvor borret skulle sitte. Oppmerksomme øyne vil kanskje se at dette er på en helt annen list, men jeg tenkte at det kunne være greit å vise hvordan jeg monterer de.

 

Klar_skrue_liten.jpg

 

Skruene er en cm lengre enn de som er brukt ellersw på kabinettet.

 

Rettingsstykker_paaplass_liten.jpg

 

Her er 4 synlige lister montert (alle kortsidene). For de svært inntreserte kan jeg nevne at en 5te list er montert bak.

 

Skruefinnishen :!:

 

Skrue_finnish_liten.jpg

 

liste_montering_liten.jpg

 

Flere lister monteres.

 

6_lister_liten.jpg

 

6 lister montert...halveis :p

 

Vakkert_liten.jpg

 

7ende list på plass. Da fikk jeg endelig se hvordan hjørne metoden min ville fingere:

 

Nesten_perfekt_liten.jpg

 

Vel.. Det ble ganske stilfult synes jeg selv:)

 

Resultat_av_feilretting_liten.jpg

 

Desverre ble ikke andre siden (fronten!!) like bra :( Det måtte jo gjøres noe med:

 

Skruehull_liten.jpg

 

Etter å ha tvingt delene sammen til det jeg mente var en bedre posisjon borret jeg et nytt hull.

 

Feil_rettet_liten.jpg

 

Liten_forh%F8yning_liten.jpg

 

Resultatet ble en god del bedre ;) Synes ikke så godt på bildet, men..

 

finskj%E6reing_liten.jpg

 

Finjustering av listene:)

 

8lister_liten.jpg

 

Så var 8 lister montert. Synes det blir pent jeg :love: ¨

For å ta lisene på andre siden måtte jeg ta av side plata og sette på den andre. Når jeg tok av sideplata ble det avslørt mye slurv:

 

Feil_liten.jpg

 

:no:

 

Det ble en del sånn, men den over er absolutt den verste.

 

Fronten_liten.jpg

 

Og tilslutt 9ende list. Dette blir fronten min. Hva synes dere a?

 

Det var i hvertfall alt jeg rakk i kveld. Mangler fortsatt 3 lister, men de tar jeg i morgen. Mye mulig at neste update er rett rundt hjørne forutsatt at jeg får tak i riktig utstyr og matrialer.

 

Huff, da rakk jeg det akkurat ikke før lørdagen begynte :(:p

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette, men det var litt slurving noen steder, og der med skruene så det ikke fint ut :no:

Ellers ingenting jeg kommer på i farten, så stå på videre!

Kan jo nevnes at de skruene ikke vil synes så lenge sideplatene er montert, noe de vil være det meste av tiden. Unasett regner jeg med at de verste feilne blir rettet opp.

Lenke til kommentar
veldig bra jobba.  :thumbup: men blir ikke dette kabinettet litt unødvendig stort?      hvertfall ikke noe å dra med seg på lan..  :p

Joda, veldig stort, og ikke minst veldig tungt. Og tungere skal det bli. Skal ha tjukke støydempingsmatter fra biltema inni der også... :( Så noen super-lan kasse blir det nok ikke, men skal ha hjul på som hjelper litt.. Men nå er jeg ikke kjempe mye på lan, og de få gangene jeg er det skal jeg nok klare å få den med meg..

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Tusen takk for all ros. Nå er det ikke slik at tolmodigheten min er alt for stor...når det 3 borret knakk på under en time banna jeg så naboene skvatt :p

Men synes det er gøy å se at ting blir nøyaktig, men må inrømme at jeg har slurvet litt på de listene som går nedover (mot gulvet), men det får dere aldri se :!:

Lenke til kommentar
hehe.. jeg synes dette ser meget lekkert ut, men (kan hende jeg ikke har fått det med meg) hvordan har du tenkt å feste døra?

Har grublet mye på dette, og tegnet diverse løsninger med skyvedør og ditten og datten. Desverre er det slik at furu er et av verdens mest ustabile trematrialer, så valget ble ganske lett når jeg tok en kikk på platene:Skruer. De skal gå rett gjennom sideplatene og muligens gjennom hjørnestykkene. Dette er ikke den ultemate løsningen, men er skryene kule nok kan det bli litt kult alikevel tror jeg.

 

Edit: Kan foresten nevne at de nå er festet med veldig tynne spiker, men de hullene skal tettes med formkitt senere.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Update igjen :w00t:

 

Etter mye strev med listene er nå alle montert:

 

allelistermontert_liten.jpg

 

Og så var spørsmålet: hva begynner jeg med nå?

*Kikker bort på hovedkortbrettet fra lian li*

80 mm viftehull? Det er vel under verdigheten til dette kabinettet?

 

liteviftehull_liten.jpg

hovedkortbrettrest_liten.jpg

 

Denne platen er vel egentlig ikke nødvendig?

 

praktisk_liten.jpg

 

Mye mer praktisk uten :thumbup:

 

planen.jpg

 

Dette er da planen..

 

hullmerking_liten.jpg

 

Og da trengst det hull, så da var det frem med blyanten.

 

114mm_liten.jpg

 

114 mm hullsag på lån fra faren til kameraten min.

 

Hullborr_liten.jpg

 

Fattern tok seg av borringa. Da jeg skulle prøve kastet borret meg hardt bakover, så jeg ble litt shaky :p

 

viftehull_liten.jpg

 

To fine hull :D

 

vifte_hull2_liten.jpg

vifte_hull_liten.jpg

 

Alle hullene ferdig. Inntaket er på undersiden for de som lurte på det. Kassen skal stå på hjul, så den blir reist høyt nok for de som bekymrer seg for det :p

 

Nyelister_liten.jpg

 

Noen nye lister.. Skjærte 7 i alt.

 

hmm_liten.jpg

 

Næmmen Turgon, hva er det du driver med nå?

 

Gull_skruer_liten.jpg

 

Plate_liten.jpg

 

Hmm :hmm:

 

h%F8vling_liten.jpg

 

Litt høvling må til...

 

ny_pussing_liten.jpg

 

Og deretter litt pussing.

 

Nye_plater_liten.jpg

 

ny_konstruksjon_liten.jpg

 

Nytt kabinett på gang?

 

:hmm:

 

formkitt2_liten.jpg

formkitt_liten.jpg

 

Her har formkitt blitt brukt for å skule skruer og lignende. Kan også nevne at de stygge skruene som stakk ut etter monteringen av teak listene nå er tatt ut og skrudd på riktig.

 

 

hovedkortrom_liten.jpg

 

Også prøvde jeg å sette inn min nye kreasjon. Det ble et koselig lite rom :love:

 

literom2_liten.jpg

literom_liten.jpg

 

Måtte prøve med hovedkortbrettet inni der også :)

Kan nevne at dette rommet er det eneste som kommer til å bli synlig fra utsiden av kabinettet når det er ferdig.

 

Det var alt for denne gangen. Blir veldig glad for ris/ros.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...