Gå til innhold

Prosjekt Silent Pine )(hdkjøling 7.08.2005)(


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdateringstid :w00t:

 

Har nå laget ferdig cdrom holderen, og slik gikk det til:

 

Jeg begynte med å feste furu lister på aluminiums platene:

 

listogvegg.jpg

monteringlist.jpg

 

For å holde platen plan borret jeg litt ekstra for å få skruen helt ned i plata:

 

vegg_skruer2.jpg

vegg_skruer.jpg

 

Jeg har montert platene litt innpå furu lista for å få plass til plast kanten som er på fronttdeklene på de fleste cd-rom.

 

Vegg_sisteskruer.jpg

 

Jeg monterte også lister på kort sidene. Og resultatet ble til slutt slik:

 

ferdig_vegg.jpg

 

Dette gjorde jeg med to plater. Her er alle mine 4 plater så langt:

 

plater.jpg

 

skakke_hull.jpg

 

Her er det borret ut hull til testobjektet. Dissen hullene ble jeg egentlig ikke noe fornøyd med, de ble alt for skakke, men de klarer å gjøre jobben sin..

 

dvd_rom.jpg

 

Også var dvd-rommen montert. Et lite historisk øyeblikk for kabinettet siden dette er den første hardware delen som er montert.

 

plassering.jpg

 

For syns skyld prøvde jeg å plasere den i kabinettet.

 

Men vi stopper ikke der. Jeg ahr jo to plater til....

 

ikkebra2.jpg

ikkebra.jpg

 

Like store ble de ikke, men det var vel for mye forlangt med ei dårlig baufil. Så jeg gikk på igjen med den samme baufila og dremmelen og da ble resulatet noe bedre:

 

comperison2.jpg

 

PÅ dette bildet hadde jeg også pusset den ene platen. Dette i et forsøk på å få en mer børsta finnish. Maskin ble brukt først for å få ned riper og hakk, og deretter brukte jeg halv fint sandpapir for å få strukturen dit jeg ville ha den:

 

comperison.jpg

 

Synes selv platen ble finere, men den trenger litt mer jobb for å bli perfekt. Har planer om å demontere alt tilslutt og gjøre denne jobben da..

 

her_skal_platen_vre.jpg

 

Dette blir plasseringen av denne platen.

 

skruer_mangler2.jpg

montering_plate.jpg

 

Skruehull borres og skruene skrus inn..

 

list_tvingt.jpg

 

På toppen plaserte jeg likegodt en list for å stive opp og skre bedre montering til kabinettet.

 

Denne listen skrus fast med sotre skruer på oversiden:

 

list_montert.jpg

 

Og små skruer på undersiden:

 

skruerpplass.jpg

 

Da jeg skulle montere den andre platen på under siden oppdaget jeg at ikke alt var perfekt:

 

ikke_perfekt.jpg

 

Her var det rett og slett for dårlig skruarbeid og listen var for langt inn på plata. Løsingen ble dremel jobb:

 

dremmel_work.jpg

 

Dremelen gjorde underverker og resultatet ble ganske bra:)

 

perfekt.jpg

 

tvingemorro.jpg

 

For å gjøre monteringen av bunnplata bedre og lettere tok jeg tvingene fatt og satt fast en gammel cdrom.

 

Hull ble borret:

 

skruer_mangler.jpg

 

Skruer skrudd inn:

 

platemontering2.jpg

 

Og så etter montering av den siste lista var alt ferdig:

 

ferdig.jpg

 

ferdig2.jpg

 

ferdig3.jpg

 

Plassen utenfor der cdrommene skal monteres skal brukes til å henge harddisker eller ei pumpe opp i strikk. Det er plass til ca 4 harddisker på høykant på hver side, så det skulle egnetlig dekke mitt behov for harddisk plass i den nærmeste fremtid...men jeg skal selvsagt lage en hd rack for det :thumbup:

 

Det var at for denne gang. Ris/ros? Synspunkter? Alt tas i mot med takk.

 

Turgon

Lenke til kommentar

Et spørsmål.

 

Bråker dette noe når CD-ROM stasjonene arbeider? Tenker da på vibrasjon i metallet, virker som det er en del uten noe støtte bak.

 

Kanskje det vil hjelpe med støydempingsmatter på metallet, da mener jeg mellom listene.

 

Stå på, du er flink ;)

Lenke til kommentar
Et spørsmål.

 

Bråker dette noe når CD-ROM stasjonene arbeider? Tenker da på vibrasjon i metallet, virker som det er en del uten noe støtte bak.

 

Kanskje det vil hjelpe med støydempingsmatter på metallet, da mener jeg mellom listene.

 

Stå på, du er flink ;)

Jeg har egentlig ikke peiling på hvordan den vil reagere på vibrasjoner siden jeg ikke har testet den enda, men tror ikke det skal bli noe stor problem, for den er veldig stiv. Selve DVD saken fra samsung som er avbildet som test objekt er nok i seg selv et mye større problem siden den bråker noe grusomt når den spinner opp.

 

Men skulle det bli et problem med vibrasjoner er det ikke noen stor sak å stive rammen opp enda mer med noen furu lister. Støymatter vil selvsagt også hjelpe :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Atter en update!

 

Prosjektet begynner nå etter hvert å gå mot slutten og i kjent stil kan det være at dette ikke blir mer enn et halv ferdig produkt i dens første brus måneder. Grunnen er at jeg har planer om å ta med meg kassa på et lan party i nær fremtid, fordi det ikke er noe særlig å ta med seg dataen min i sin nåværende forfatning. Dette fører til at plexi glasset inntil videre blir lagt på is, men lover at det i fremtiden vil komme på.

 

Men så til saken :)

 

Kabinettet manglet hovedkort hull, noe som er kjekt å ha når man skal koble til mus og skjerm ;)

 

Jeg markerte opp hullet med denne:

 

merking.jpg

 

Hull ble borret i alle hjørner:

 

merking2.jpg

 

Fattern tok på seg det tunge ansvaret med å styre stikk saga:

 

IMG_3116.jpg

 

Og vips så ble det hull:

 

hull2.jpg

 

Hk plate på plass:

 

hk_brett.jpg

 

Teak hjørnene har også blitt fikset. Til dette er teak sparkel benyttet:

 

hjrne.jpg

 

Og resultatet etter pussing ble slik:

 

ferdig_hjrne.jpg

 

Også var det mye pusse jobb ute i sola før alt var klart for lakering:

 

klar.jpg

 

Jeg har brukt denne klar lakken:

 

lakken.jpg

 

Og etter et strøk ser det sånn ut:

 

ett_strk.jpg

 

Forskjellen er ikke stor, så jeg gadd ikke laste opp mange bilder fra forskjellige vinkler. Det eneste er at kabinettet skinner mer, men klarte ikke få det med tydelig på noen bilder.

 

Andre strøk med lakk er opgså på plass, og jeg tror ikke det trengs noe mer. Det som gjennstår nå:

 

- Lakkere sidedørene.

- Lage HD kjøler.

- Kjøpe inn diverse ting og tang.

- Montre alt.

- Få tak i plexi glass som kan dekke platene.

- Stelthe/metalisere cd rommene.

 

For de som ikke vet hva metalisering er så er det å legge på metall uten på plasten ved hjelp av en vacum fordampings maskin. Slike finnes på jobben til fattern og jeg har muligheten til å få disse fargene på cd rommene mine:

 

http://www.arwi.no/en/index.asp?menuItem=7

 

Noen som har noen innspill på hvilken jeg bør velge?

 

Hva synes dere om ukens arbeid? På forhånd takk for ris/ros.

 

Turgon

Lenke til kommentar
Dette kommer til å bli skikkelig bra! Skal du olje eller lakkere

eller liknende?

Gleder meg til Update :w00t:

Den er lakert to ganger, som det nesterste bildet "illustrerer". Lakken er helt klar, så man ser veldig liten forskjell, bortsett i fra at kabinettet skinner mer.

 

Klarte desverre ikke å få til en update i går kveld, men regner emd at den kommer i morgen elelr i overimorgen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...