Gå til innhold

Gaming mus, razer el. ny mx

Anbefalte innlegg

Ok, men nå skal jeg være litt usaklig... hehe neida, bare rette litt på deg... :innocent:

De beste spillerne spiller selvsagt med høyest mulig sensitivitet, raske bevegelser vet du ;)

Og det er her du ser forskjellen på en ok mus og den beste musa.. Det er mye vanskeligere å være presis med høy sensitivitet, og skal du spille med lav sens. så kan du likegodt gå for dual optical,(ingen har denne mer)

Det er selvsagt når du skal prikke inn headshot fra langt hold du virkelig trenger musa over alle muser, med lav sense klarer alle musene dette, når du har høy sense er dette et større problem.. Så i mange tilfeller er det musa som begrenser hvor høy sensitivitet du kan ha..

Dette er selvsagt i fps spill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda RazerDB musen kom lenge før Logitechs 518 så har Razer et solid overtak på den tekniske siden OG på designsiden når en ser bort fra smak og behag og ser på de geniale løsninger, gidder ikke gå inn på detalj da jeg har postet dette tidligere.

Jeg har inntrykk av at Logitech brukere er L:ogitech brukere og de er som mangen andre religioner opptatt med å kun tilbe sin gu..MUS! og da er det jo som å banne i kirken hvis en Logitech synder går over til Razernistene :)

Jeg syns uansett ikke at Logitech brukere som ikke har prøvd å venne seg RazerDB musa i mer en 1,5 uke har lov til å slenge med lipp..fingrene angående Razer, RazerDB ER fortsatt tidenes beste mus både teknisk og designmessig og kommer til å være det i lange tider fremover... (motbevis meg den som kan)

post-25-1115072723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Enda RazerDB musen kom lenge før Logitechs 518 så har Razer et solid overtak på den tekniske siden OG på designsiden når en ser bort fra smak og behag og ser på de geniale løsninger, gidder ikke gå inn på detalj da jeg har postet dette tidligere.

Jeg har inntrykk av at Logitech brukere er L:ogitech brukere og de er som mangen andre religioner opptatt med å kun tilbe sin gu..MUS! og da er det jo som å banne i kirken hvis en Logitech synder går over til Razernistene :)

Jeg syns uansett ikke at Logitech brukere som ikke har prøvd å venne seg RazerDB musa i mer en 1,5 uke har lov til å slenge med lipp..fingrene angående Razer, RazerDB ER fortsatt tidenes beste mus både teknisk og designmessig og kommer til å være det i lange tider fremover... (motbevis meg den som kan)

Øøøh.. Razer et overtak på det tekniske? Tror ikke det. Razer og MX er ganske like teknisk, det som skiller er designet og drivere. Noen liker Razer, mens andre liker MX. Sånn er livet! Alle har ulik smak, noen har små hender mens andre har store, noen liker liten mus mens andre liker større mus. Personlig liker jeg MX518 fordi den passer perfekt i hånda mi.. Dessuten er den smooth..

Lenke til kommentar
Ok, men nå skal jeg være litt usaklig... hehe neida, bare rette litt på deg... :innocent:

De beste spillerne spiller selvsagt med høyest mulig sensitivitet, raske bevegelser vet du ;)

Ok. Nå er jeg virkelig forvirret her. Jeg har lenge trodd at de beste av de beste spiller på lavest mulig sense, men du mener altså det stikk motsatte? Kan den personen som vet at han virkelig vet være så snill å stikke hodet sitt frem, og fortelle meg hva som er riktig en gang for alle? (Gjerne en som er pro selv :roll: )

Lenke til kommentar

Jeg regner ikke meg selv som noen pro/1337/über, men jeg kan spille, og "eier" (lol) i de fleste fps spillene jeg har spillet.. Alt fra cs og ghost recon den gang det var nytt til CoD idag(Spiller selvsagt ikke cs lenger, da virkelig seriøse spillere sluttet for lenge siden. :p

Nå er ikke CoD nytt lenger og ikke er mitt kjære ti4200 heller, så noen umiddelbar overgang til noe nyere spill er ikke aktuelt..

Ser selvsagt at de som har bedre skjermkort/bedre maskin ser så meget mer enn meg og dermed sliter jeg litt i dueller over lange avstander..

Jeg vil si at jeg bruker/har brukt alt for mange timer på gaming og kan en del om emnet.

Så tilbake til poenget med musa, bare tenk logisk..

1. Hva er det de fleste spillere ønsker å oppnå? Jo, hurtighet og presisjon, dette er essensen for å bli god i spill. Så hva øker hurtigheten; mest mulig bevegelse på musa eller minst. Svaret sier seg selv.

2. Presisjonen øker ved at musa har høy nok oppdaterings frekvens og at musematta er bra. Nå ser vi bort fra feilkilder som personen bak musa, spilleren..

Om vi snur det på hodet og ser hva som skjer om du har lav sense, presisjonen øker, men man mister hurtigheten. Er stor sannsynlighet at du blir skutt i ryggen i en duell ved et hjørne. Du klarer ikke følge etter motstanderen din som har løpt 3 ganger rundt deg, kakket deg 4 ganger i hodet og spist lunch før du forstår hva som har skjedd..

Derfor høyest mulig sense. Det beste er å starte med høyest mulig, noe de færreste musene takler, derfor går man så langt ned at man føler seg vell med hurtigheten. Så langt at musa ikke "hopper" når du aimer, den skal selvsagt gå smooth..

Dette er noe man øver/trener på, men når dette sitter så er man uslåelig.. :w00t::thumbup::w00t:

Lenke til kommentar
Ville valgt MX518 pga Razer knirker... altså knappene gnager mot scrolltingen.,... har 2 venner som har opplevd dette problemet med razer

*føle seg truet*

Men jeg vet hvordan man fikser det nå... Man pusser/kutter litt der scrollen går i... Da blir alt fint

Lenke til kommentar
Jeg regner ikke meg selv som noen pro/1337/über, men jeg kan spille, og "eier" (lol) i de fleste fps spillene jeg har spillet..

... og dette med høyest mulig sens. Jommen sa jeg smør. Tar gjerne en runde CS med deg en dag :!:

Som sagt, spiller ikke cs, men vi kan alltids spille CoD når som helst... :p

Alle kan spille med lav sense, ikke mange klarer å prikke inn headshot med høy..

Når jeg begynner å spille et nytt spill, så bruker jeg som regel lav sense, men jo mer "trent" man blir, jo høyere sense går man..

Er mange ganger når jeg har latt et spill ligge en stund og går tilbake så må jeg kjøre ned sensen fordi jeg ikke takler det høye tempoet jeg hadde da jeg spillte det hver dag..

Men tilbake til trådstarter, anbefaler deg så absolutt å teste musa før du kjøper om dette er mulig..

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle svarene her, men her er slik jeg ser det. I dagens spillmus er det ikke stor forskjell på optikken. Om du har 1600 dpi eller 800. Rød led eller blå led. Ekstrem oppløsning eller middels. Så tror jeg ikke du merker noe særlig forskjell.

Det du derimot merker forskjell på er ergonomi, knapper, museføtter og drivere. Her er det svært individuelt hva som er det beste, og det er en stor fordel å kunne teste musa før man kjøper den.

En kort beskrive forskjellen på razer db og MX510:

MX510/MX518: Litt stor og rund mus. Ligger godt i hånden og føles komfortabel til vanlig windows-bruk. Ikke fullt så rask og lettbevegelig som razer, og passer nok best til de som liker litt høyere sensitivitet. Har meget gode knapper/scroll. Har lodd som kan fjernes dersom du vil ha den litt lettere.

Razer: Liten, og kjapp spillmus. Passer bra til en som liker små mus og beveger musa aktivt. Har tynn kabel, gode knapper og meget god scroll. Noen har klaget over knirking på knappene, men det har jeg ikke merket noe til. Sideknappene er litt dumt plassert. Min favoritt! :D

Har testet alle disse 3 over en lengre periode. Uansett hva du velger vil du sikkert bli fornøyd så lenge musa passer din hånd. Test først! :thumbup:

Lenke til kommentar
Har ikke lest alle svarene her, men her er slik jeg ser det. I dagens spillmus er det ikke stor forskjell på optikken. Om du har 1600 dpi eller 800. Rød led eller blå led. Ekstrem oppløsning eller middels. Så tror jeg ikke du merker noe særlig forskjell.

Det du derimot merker forskjell på er ergonomi, knapper, museføtter og drivere. Her er det svært individuelt hva som er det beste, og det er en stor fordel å kunne teste musa før man kjøper den.

En kort beskrive forskjellen på razer db og MX510:

MX510/MX518: Litt stor og rund mus. Ligger godt i hånden og føles komfortabel til vanlig windows-bruk. Ikke fullt så rask og lettbevegelig som razer, og passer nok best til de som liker litt høyere sensitivitet. Har meget gode knapper/scroll. Har lodd som kan fjernes dersom du vil ha den litt lettere.

Razer: Liten, og kjapp spillmus. Passer bra til en som liker små mus og beveger musa aktivt. Har tynn kabel, gode knapper og meget god scroll. Noen har klaget over knirking på knappene, men det har jeg ikke merket noe til. Sideknappene er litt dumt plassert. Min favoritt! :D

Har testet alle disse 3 over en lengre periode. Uansett hva du velger vil du sikkert bli fornøyd så lenge musa passer din hånd. Test først! :thumbup:

Nettopp! Smaken er som baken, delt. Det er umulig å bli enige om hvilken mus som er best. Det er individuelle behov som avgjør..

Lenke til kommentar
Ok, men nå skal jeg være litt usaklig... hehe neida, bare rette litt på deg... 

De beste spillerne spiller selvsagt med høyest mulig sensitivitet, raske bevegelser vet du 

Og det er her du ser forskjellen på en ok mus og den beste musa.. Det er mye vanskeligere å være presis med høy sensitivitet, og skal du spille med lav sens. så kan du likegodt gå for dual optical,(ingen har denne mer)

Det er selvsagt når du skal prikke inn headshot fra langt hold du virkelig trenger musa over alle muser, med lav sense klarer alle musene dette, når du har høy sense er dette et større problem.. Så i mange tilfeller er det musa som begrenser hvor høy sensitivitet du kan ha..

Dette er selvsagt i fps spill...

Nå er det fryktelig mange i denne tråden som uttaler seg om ting de ikke har peiling på.

For å ta det med sensitivitet først. Dette er høyst individuelt, men generelt sett spiller de som er på høyest nivå med meget lav sensitivitet sett i forhold til den vanlige spiller. Grunnen til dette er at man da får bedre kontroll bl.a. Er jo en grunn til at gamer-musematter ofte er svært store. Har selv spilt på nokså høyt nivå og har fulgt mye med på hva slags utstyr/instillinger de aller beste bruker.

Når det gjelder de mest populære musene blant gamere er dette Microsoft Intellimouse 1.1/3.0, Logitech MX300 og Razer DB. Ikke så rart siden dette er små og raske mus som passer perfekt til spilling på lav sensitivitet.

Om vi snur det på hodet og ser hva som skjer om du har lav sense, presisjonen øker, men man mister hurtigheten. Er stor sannsynlighet at du blir skutt i ryggen i en duell ved et hjørne. Du klarer ikke følge etter motstanderen din som har løpt 3 ganger rundt deg, kakket deg 4 ganger i hodet og spist lunch før du forstår hva som har skjedd..

Derfor høyest mulig sense. Det beste er å starte med høyest mulig, noe de færreste musene takler, derfor går man så langt ned at man føler seg vell med hurtigheten. Så langt at musa ikke "hopper" når du aimer, den skal selvsagt gå smooth..

Har du sett spillere som HeatoN, Spawn eller XeqtR spille (noen av verdens beste i CS). Der brukes hele musematta og man bruker store og raske bevegelser..

For å si det sånn. Desto høyere sensitivitet desto mer utslag vil en feil bevegelse på musa gjøre. For å sette det litt på spissen kan du jo teste å ha litt ekstra høy sensitivitet og ekstra lav, og se når du har best kontroll. Pro-gamere har ofte spilt med lav sense over lengre tid og vent seg til å bevege hånda raskt og presist slik at de vil kunne ta en fiende rett bak seg svært raskt. I tillegg har du det elementet at når de beste spiller mot hverandre (i f.eks. CS), har man som regel så god kontroll på hvor motstander befinner seg at man sjelden blir overrasket bakfra, og da blir aim en mye viktigere faktor.

Edit: ble fryktelig mye rot med quote osv nå, men håper dette er forståelig :)

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke quote mer.. :innocent:

Men uansett vifta , nå spiller jeg ikke i en klan og ikke i noen league, jeg er nok en mer indivuell lagspiller, der jeg ikke nødvendigvis stoler 100% på mine medspillere, og dermed må du forvente deg at folk kommer fra alle sider..

Å spille der man vet hvor fienden kommer fra, slik som disse gjør, så lønner det seg å spille på lav sense, da hurtighet ikke er essensielt.

Men likevel, disse spillerne vil spille på høyest mulig sense, så høy som dem takler og musa dems takler.

Er et spørsmål om avstand fra a til b og hvor fort du klarer å forlytte musa dit..

Om du bommer ved høy sense så lønner det seg selvsagt å gå ned et hakk til du finner den sensen som er best for akkurat deg..

Men som sagt, det elementære er; du setter så høy sense du kan og fortsatt ha presisjon, mister du presisjon men har hurtighet, så er litt av vitsen borte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...