Tor Rasmussen Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Låner stadig vekk min bror sin pc siden han har kongelinje. Da bruker jeg Azureus og Opera. Laster ned torrentfiler i opera, og starter dem i Azureus. Jeg får egentlig ikke lov til dette siden han alltid påstår at det er gjennom fildeling virus som regel kommer, mener han. Problemet mitt er at uansett hva jeg gjør, finner han i ettertid ut hvis jeg har lastet en torrent eller to, og får panikkanfall og må scanne hele maskinen med Norton. Jeg skjønner ikke hvor han finner informasjonen på maskinen, fordi han kan alltid fortelle meg akkurat hvilken fil jeg har lastet. Etter å ha lastet og brent en fil gjør jeg; "delete and remove both torrent and datafile" i Azureus sletter surfe og nedlastingshistorikken i opera, tømmer bosspannet, tømmer "Norton protected files" i bosspannet, høyreklikker på "start-knappen", velger Properties, Clear recently opened documents-list. Likevel får jeg høre akkurat hva og når jeg har lastet og får ukens lekse om virus, fildeling og bla bla bla. Har Azureus en logg jeg ikke vet om, eller er det et annet sted han finner ut hva jeg lastet? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Han kan ha brukt et rekcovery-program for å finne slettete filer. Da er det ikke så vanskeøig å finne ut hva du har nedlastet. All info kan hentes tilbake:P EDIT: En skriveLeif lurte seg inn! Endret 29. april 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Hvorfor hisser han seg egentlig opp sånn? Man får jo ikke mer virus hvis man bruker fildeling... I tilleg bruker han Norton. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Hva brenner du med? Logg der? Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Brenner med XP i desktop, men det har lite å si, fordi han merker det om jeg tar det på USB-pen, ekstern firewire hd eller ikke brenner i det hele tatt. Han klikker gale fordi det er jobb-pc og tror alt skal gå i dass. Tror ikke det er noe recoveryprogram han bruker, jeg sletter bosspannet og sletter Norton protected files. Han har ikke tid til noe file-scan da han kan finne ut av filer i løpet av noen kjappe museklikk. Jeg har spurt han hvordan han finner det ut, men han vil ikke si det. Det kan ikke være noe hokus pokus, for hans datakunskaper er husmornivå, men ett eller annet triks har han opp i ermet. Jeg bare lurer på hvilken logg jeg glemmer å slette. Jeg finner ingen logg i Azureus, og i Oprea sletter jeg både Browser-historikk og nedlastet historikk. I XP tømmer jeg Internet tempfiles og "recently used documents"-listen. Er rimelig sikker på at det er en logg han sjekker, men har ingen peiling på hvilken jeg overser. Endret 29. april 2005 av trykkertor Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Kanskje han bare går ut i fra at du laster ned filer du ikke har lov til. Det er fort gjort å inrømme slike ting uten å tenke over det. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Han klikker gale fordi det er jobb-pc og tror alt skal gå i dass. Synes du kanskje skal være litt grei mot broren din; har han undertegnet avtale med jobben at den slags programvare ikke skal brukes på jobbens maskin så kan han få mye bråk. En større avis som jeg jobber litt for innimellom har rimelig strenge regler angående dette; installering av programvare som ikke er godkjent av IT-avdelingen kan faktisk være oppsigelsesgrunn står det svart på hvitt! Selv måtte jeg underskrive på at jeg kunne bli erstatningspliktig hvis eventuell tukling/uautorisert installering førte til økonomisk tap for bedriften (de tenker vel på ting som f.eks. hvis virus o.l. sprer seg fra min maskin og videre til de 100+ andre maskinene og eventuelle servere i bedriften) før jeg fikk utdelt den bærebare PC'en (og login/passord) jeg bruker når jeg jobber hos dem. Endret 29. april 2005 av Shimano Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Nei, han tipper ikke. Han kan si nøyaktig hva filnavnet var. Det er ikke noe krise-pc. Han bruker fildeling selv via Azureus, ellers ville han fjernet programmet, men han vil ikke dele godene med meg. Det at det er en jobb-pc er mer en bonus-fra-jobben-vær-så-god og vi spanderer konge-linje. Ikke noe han er særlig avhengig av den grunn da hans bærbare er primærverktøyet, og den bruker jeg aldri. Han bruker vel pc på jobben omtrent like mye som en ryddeassistent på McDonald's, men simpelthen elsker å være domminerende og vanskelig ovenfor meg. Derfor får ikke jeg lov å bruke kongelinjen, men jeg vet han bruker den. (Brødrekonflikt?!? ) Det som irriterer meg er at med hans husmorkunnskaper innen data vet om en logg jeg ikke vet om, eller noe slikt. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Jeg vil si at dette høres mer og mer ut som om han har installert en keylogger. Et program som logger absolutt alle tastetrykk du tar. Har selv prøvd det på meg selv og har prøvd programmer der man kan se når du skrev det og det og i hvilket program osv. De er jo ganske umulige å oppdage, men man fjerner dem med å scanne med Adaware eller Microsoft Antispyware. Microsoft Antispyware fant til og med installasjonsfilen og identifiserte det som Spyware. Kan det være mulgi at han har gjort dette? Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Mulig, men det er egentlig nivåer langt forbi hans kunskaper. Han vet knapt nok hvordan man sender vedlegg og setter inn et bilde i word. Likevel kan jo han ha lært seg et triks, og det er det jeg er ute etter å avsløre. Er 60% sikker på at han ser det i opera eller Azureus. Legger merke til i Azureus så har den det totale antall GB som er lastet i programmets tid på pc, men finner ingen steder hvor man ser siste fil eller filer som er lastet tidligere. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Azureus: Tools-->Statistics-->Transfers Men han kan ikke se fil navnet der da.... Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Skjønner broren din godt jeg. Hadde ikke kommet til og lånt deg PCen noe mer. Han sa at du ikke fikk lov til slikt, så gjør du det uansett. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Programmer som File Scavenger finner alt på en harddisk som ikke har blitt skrevet over, samme om harddisken er formatert, og det kan finne filer som ligger på bad sectors. Nå har det mer med Backup å gjøre, så det kan godt hende broren din har et "recently moved files" program du ikke vet om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå