Gå til innhold

S-ata Raid virker ikke. S-ata valig virker.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettop installert mine to nye S-ATA disker. (2*250Gb Seagate 7200.8)

 

Jeg innstallerte OS på den ene og la den andre på raidkontrolleren (da det ikke var flere S-ATA plasser i gjen på Hk.

 

Begge disse diskene kommer opp i BIOS, men det er bare systemdisken som kommer opp i min datamaskin eller diskmgmt.msc.

 

Hva kan være galt?

 

Takker for raske svar ;)

 

Mvh Audun Hagen

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det jeg har gjort. Jeg har også prøvd å endre Silicon sata controller til Raid mode i BIOS. Men det skjedde ingenting likevell.

 

Som dere ser her finner jo maskinen disken. Men BIOS og det programmet der er det eneste stedet den dukker opp.

 

Hva kan jeg gjøre?

post-62-1114814888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva kan være galt?

Takker for raske svar ;)

Mvh Audun Hagen

Det er jo det jeg har gjort. Jeg har også prøvd å endre Silicon sata controller til Raid mode i BIOS. Men det skjedde ingenting likevell.

Herregud.... 4 stk. inlegg og ikke kommet frem med hvilke HK, og hva som ønskes (evt. skal skje):no:

Det må da gå an å begynne en settning med: Jeg vil..... (eller lignende)

Lenke til kommentar

Sorry da. Men hardwaren min står jo i profilen. For de som ikke gidder å se etter kan jeg jo si at HK'et er et ASUS K8N-E Deluxe.

 

Det kommer da relativt godt frem at jeg vil at disken skal kunne brukes som en vanlig disk i My Computer.

 

Så om noen vet hva jeg kan gjøre for å få det til, setter jeg stor pris på det.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Disken kommer opp i Silicon sitt RAID overvåkningsprogram, men ikke i diskbehandlingen til XP (så du kan initialisere, partisjonere og formatere den)? Da vil jeg fremdeles tippe du ikke har installert driverne skikkelig enda til den sekundære Silicon kontrolleren på hovedkortet ditt (det er den som tar seg av de 4 ekstra SATA portene som står i en klynge på kortet ditt).

 

Du kan jo gå inn i enhetsbehandling i XP, og liste hva som står under SCSI og RAID kontrollere. Der skal det være drivere fra Silicon Image også. Du kan jo ta en snapshot og legge ut.

 

Trond

Lenke til kommentar

K8N-E har to (de to ved AGP porten) nvidia sata porter + 4.stk

Silicon Image 3114 porter .

Har du disk2 tilkoplet en av SIL portene må du legge inn drivere for SIL3114 .

Du må også lage et array med en disk i raid biosen.

 

Du kan bruke add new hardware wizard fra control panel for å installere driverene.

Start add-hw wizard .

Yes i have connected the hw - next .

Add a new hw device (sist i lista ) -next .

Install the hw that i select manually from a list - next .

Velg scsi/raid controller - next .

Velg/klikk have disk .

Browse etter lockasjon for SIL-kontrollerens INF fil .

 

 

Enkleste er vel å ha begge diskene på nvidia portene .

Lenke til kommentar
Slik ser det ut der.

 

Er det noen andre drivere enn den som står der jeg trenger?

 

Jeg prøvde å gå inn i raid-utility'en (F4 Etter POST) og formatere der. Det hjalp ikke. det tok bare 1,5 timer.

Ser greit ut med driveren.

 

Formatering i BIOS er vanligvis low-level formatering, slik at disken blir som når den kommer fra fabrikken.

 

Siden du er så flink til å ta snapshots, du kan jo ta et fra diskbehandlingen i XP? Det er virkelig pussig hvis det er så at den ikke dukker opp der.

 

Trond

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem selv. Det er viktig at du installerer rett driver fra SIL. Ikke RAID5 driverne hvis jeg ikke husker helt feil (de jeg fikk via winows update fungerte ikke). Pass også på at du ikke har, ved en feil, opprettet en raid partisjon mens du har drevet og trykket (noe jeg gjorde, og som hindret disken å vises i windows). I tillegg må du velge SATA mode i bios, og ikke RAID.

Endret av Keworkian
Lenke til kommentar

Ok, problemet er nok at du har feil drivere, derfor dukker ikke disken opp.

 

Om de ikke fulgte med hovedkortet kan du hente dem ned fra http://www.asus.com.tw/support/download/it...=K8N-E%20Deluxe , velg drivere og se nede på siden. Det er SATA IDE eller SATA RAID driverene der, antar de heter SATA IDE drivere for at du kan bruke SATA diskene frittstående.

 

Så vidt jeg vet skal det ikke være nødvendig å sette diskene opp i noe som helst type RAID i BIOS hvis du skal bruke diskene frittstående.

 

Trond

Lenke til kommentar

Er vel denne du skal ha :

http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock754/..._DX/Sil3114.zip

 

Det er en make driver SIL3114 floppy disk K8N-E for w2k og xp.

 

Filer på diskett utpakket/maked blir:

si3114r.cat

SI3114r.inf

Si3114r.mpd

Si3114r.sys

SIISUPP.VXD

SIWinAcc.sys

TxtSetup.oem

 

Eventuelt denne:

http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock754/..._IDE_Driver.zip

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal det ikke være nødvendig å sette diskene opp i noe som helst type RAID i BIOS hvis du skal bruke diskene frittstående.

 

Trond

Men du er nødt å velge SATA mode under Advanced>Chipset>Onboard Device i bios, hvis RAID mode er valgt.

Endret av Keworkian
Lenke til kommentar
Er vel denne du skal ha :

Filer på diskett utpakket/maked blir:

si3114r.cat

SI3114r.inf

Si3114r.mpd

Si3114r.sys

SIISUPP.VXD

SIWinAcc.sys

TxtSetup.oem

Dette er mest sannsynlig riktig driver da jeg har samme installert (si3114r.sys, den feile heter si3114r5.sys)

 

Det skal gå fint å installerer driveren i windows (altå uten å lage en diskett eller laste den inn under windows installasjonen)

 

Bare husk å sjekk at det er de nye driverene som blir brukt, jeg sleit litt med at windows hele tiden la inn de gamle RAID5 driverene, tiltross for at jeg avinstallerte disse (måtte slette de fra noen system mapper)

Endret av Keworkian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...