Gå til innhold

Videokamera max 6000.Sony HC42 vs. Panasonic GS-55

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe DV-kamera nå og må innrømme at jeg har lite peiling på dette. Det må være lett å bruke, men siden jeg er litt "gadget-freak" synes jeg litt ekstra funksjoner er greit... Må være såpass lite at den får plass i veska til madam´en når vi er ute på tur. Skal vel brukes til det som folk flest bruker det til, som ferie-filming og eeehhh......tja, det vanlige! Har ikke lyst til å bruke mer enn 6.000,- hvis jeg ikke må. Har kikket på Sony DCR-HC42E og Panasonic NV-GS55....

ER meeeeget takknemlig for alle svar og erfaringer fra dere der ute!! :D

#EDIT av moderator - Endret emnefelt til noe mer beskrivende. Les retningslinjene om dette#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg ville gått for Sony sine kameraer pga. Carl Zeiss optikk og touch screen som har den gadget-faktoren du er på jakt etter ;)

PS:kjøp stativ også, for det ikke noe som er mer irriterende i ettertid enn å se det man har filmet og så går kameraet i "hytt og vær" som nordlendingene sier!

bmp

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg ville gått for Sony sine kameraer pga. Carl Zeiss optikk og touch screen som har den gadget-faktoren du er på jakt etter ;)

PS:kjøp stativ også, for det ikke noe som er mer irriterende i ettertid enn å se det man har filmet og så går kameraet i "hytt og vær" som nordlendingene sier!

bmp

Takk for svar!

Har vært og kikket nærmere idag og tror det blir Sony... Kameraet var bedre å holde og hadde en litt bedre bildekvalitet, særlig på full zoom(x12)

Panasonic har x10 zoom og 0,8 mot Sony´s 1,07 megapixel.

Ekstra batteri, bæreveske, usb-kabel og 16mb memorystick for 7.000,- inkl. 1år full forsikring var heller ikke så gverst da..............

Lenke til kommentar

For å drepe et par "myter" her.

Carl Zeiss optikken til Sony er strengt tatt ikke noe bedre enn Panasonics Leica optikk. Begge to er meget anerkjente optikkprodusenter. Uansett er det jo verken Carl Zeiss eller Leica som har laget optikken, den er rett og slett bare lisensiert ut av disse produsentene. Kanskje noe av oppskriften er den samme, men uansett er det ikke "ekte". Men både Sony og Panasonic har god optikk uansett... de bare selger litt ekstra på navnet som står på linsa.

0,8 megapixler mot 1,07 megapixler er utrolig lite, og har ingenting å si for videooppløsningen som uansett er på 0,41 megapixler (720x575 pixler). Det er kun for stillbildene, som i begge disse oppløsningene er for dårlig til å kunne ha særlig mye for seg til annet enn å se på en skjerm uansett. I tillegg er ikke videokamera egnet til stillbilder i det hele tatt da verken optikk, bildebrikke eller signalbehandling er laget for dette formål. Bildene blir grøtete, får mye støy og blir generelt uklare i forhold til bilder fra stillbildekamera med samme oppløsning.

Touch screen er noe herk. Blir fort møkkete og får riper og skader mye fortere enn en vanlig skjerm.

Men Sony kameraet er bra det, ville bare drepe et par myter som jeg sa :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Takker og bukker Afseth!

Har som nevnt lite peil, så jeg setter pris på alle innspill.

Det med riper og slitasje på touchscreen (og særlig fett-finger-merker) har jeg tenkt litt på selv.......... Mener du at bildekvaliteten på en 32" TV-skjerm vil bli lik med disse to kameraene??

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg godt til dette Sonykameraet, så det tør jeg ikke uttale meg om. Gå gjerne i en butikk og be om å få testet de opp mot hverandre på en tv-skjerm (men da er man jo på en måte forpliktet til å kjøpe i en vanlig butikk også da man betaler litt ekstra nettopp for denne servicen).

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar! Har fått lastet ned noen demo-klipp tatt med begge kameraene. Personlig kunne jeg ikke se noe som helst forskjell på min pc-skjerm..... Har lest att mange "klager" på Sony´s video-kvalitet i innendørs-belysning, men må helt ærlig si at jeg ikke kan forstå det. Som sagt, de var helt jevne på video-kvalitet. Men jeg holder fast på at Sony har litt bedre oppløsning på still-bilder......

Lenke til kommentar

Har sjekka litt rundt omkring, og man får kjøpt f.eks panasonic nv-gs75 med 3ccd brikker fra Tyskland, og inkl. frakt og moms, havner det på rundt 5500,-, dette er med to års europeisk garanti... Kan være vel verdt og undersøke...

Lenke til kommentar

Vil heller anbefale GS-120 som er forløperen. Den får du til under 6000 kroner nå, og det i Norge, så slipper du ulempene med å kjøpe fra utlandet. Personlig så synes jeg GS-120 er et bedre kamera, blant annet så har det firewire inn, noe GS-75 mangler. Synes produsentene gjerne kutter litt ned på kameraene sine når de lanserer nye produkter, bare for å kunne gjøre de litt billigere. GS-120 kostet vel 8-9000 for bare kort tid siden. Og ja, GS-120 har også 3CCD.

Lenke til kommentar

Ingen av de Panasonic-modellene har analog inn, dvs de kan ikke brukes til å overføre eldre materiale fra Hi8, vhs ol til MiniDV. Det er et must etter min mening, da det alltid dukker opp ett eller annet du vil ha over til MiniDV. Synd, da Panasonic-modellene er "mye for pengene".

Sony HC42 og 90 har analog inn, og har ekte widescreen modus + widescreen LCD. Vet ikke om Panasonicene bare maskerer 4:3 bildet? Men det er nok flere manuelle instillinger på Panasonicene, mens Sony er mer pek-og-film kamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Takker for alle svar og tips.

Det ble Sony kamera etter mye tenking og prøving.

Personlig synes jeg denne er lettere å bruke(er jo amatør!), har bedre ergonomi og var dessuten nesten en tusenlapp billigere........

Har skjønt at Gs 55 har mer innstillings-muligheter, men siden dette er det første kameraet jeg kjøper synes jeg at enkelt er greit.

Takker igjen for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...