Gå til innhold

Verste du har hørt?


Mr. Fiskum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mye av dagnes musikk har inspirasjon fra klassisk, og ikke minst folkemusikk. Og det er jo ikke rart. Uansett hvor nyskapende noe er, har man alltid noe inspirasjon fra noe man har sett eller hørt tidligere.

 

At Mozart, Beethoven osv. hadde laget rockemusikk idag er jo en helt løs påstand, som om den var sann ikke sier noe. Det ville jo mer være fordi det er dette som er populært nå, slik som klassisk var før.

 

At rockemusikk ligner på klassisk blir helt feil. Da må man slå opp hva "klassisk" betyr. Men jeg forstår hvor du vil hen. Mye rock og metal har et ganske symfonisk preg, men dette har nok mest med at det passer bra med instrumentene og selvsagt det at man alltid har inspirasjon fra noe.

Lenke til kommentar

Vel, med ordene; moderne rock er ikke så fjærnt fra klassisk, så ligger det jo følgende i det:

At begge deler kan lett gjenkjennes som musikk. At begge deler er oppbygd av fengende, vakre eller stilige melodier. At begge deler har mye til felles på oppbygning. Mye moderne musikk blir bygget opp med en diskret start som etter hvert når et klimaks, fulgt av refreng, mellomspill, refreng igjen og en avslutning.

Helt likt er det ikke, men dagens rock er ikke så alt for fjærn fra den musikken vi hadde for 2-300 år siden.

Hva komponistene ville laget om de hadde tilgang på det samme som dagens musikere, er selvsagt et åpent spørsål, og som sagt tidligere så tror jeg det ville lignet. Rett og slett fordi folk ikke var mindre smarte den gang enn vi er nå.

Lenke til kommentar
For det andre: Kan du begrunne hvorfor du vil ha begrunnelse på påstanden om at klassisk musikk ikke er så fjernt fra moderne rock? Jeg lurer da altså på hva du stiller spørsmålstegn ved, og videre hvorfor du ikke selv starter med et motargument for det...

Så det er altså bare en påstand du slengte ut uten å kunne begrunne den.

Lenke til kommentar
jeg har ikke påstått at alle som hører på maiden høre på klassiskmusikk, jeg sier bare at mye av hvordan steve harris komponerer sangene sine er ligt med hvordan man komponerer klassiskt.

Jeg har ikke hevdet at du påstår at alle som liker Iron Maiden må like klassisk musikk.

Jeg mener bare at hvis Iron Maiden er svært lik klassisk musikk, så burde man finne

store overlapp mellom gruppen som liker Iron Maiden og gruppen som liker klassisk

musikk. Min erfaring er at man ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Jeg liker Green Day, og vil påstå at det er et bra band.

Kan du begrunne den påstanden?

Hvis det gjør deg glad kan jeg selvfølgelig begrunne utsagnet mitt, selv om det er litt

drøyt å kalle det en påstand. Når noen sier "jeg liker A" er det et utsagn som står fint på

egne ben uten noen videre begrunnelse, i motsetning til hvis noen sier "A ligner B", da

vil andre ( som kanskje er uenig i utsagnet ) gjerne ønske en nærmere forklaring på

hvordan den som kom med utsagnet mener at A ligner på B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...