Gå til innhold

Verste du har hørt?


Mr. Fiskum

Anbefalte innlegg

Jeg syns personlig at Eminem hører blandt det værste jeg har hørt. Er selv en stor fan av portishead og norsk black metal. Men Eminem er egentlig noe stort tull i mitt syn, tekstene er helt ufordragelige, skal ikke qoute noe, fordi jeg ikke husker noe spes utifra tekstene, men alle vet vel hva han synger om. syns ikke han hjelper noen med noe :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil du at jeg skal ramse opp de bandene jeg har hørt som jeg

synes er bedre enn U2? Det kommer til å bli et veldig langt og

kjedelig innlegg!

Ja, det ville det blitt om jeg skulle gjort det også.

 

Da er vi ihvertfall enige om det. For min del ville Metallica

komme på toppen av listen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Å si at gode band er det verste en har hørt, er som å si at en dyr og annerkjent vin er det verste en har smakt.

Hva sier det?

Jo, at personen har dårlig smaks-sans.

eller bare en litt sær/orginal smakssans?

 

jeg får ta et lite eksempel her da.

si Pink Floyd - ja bare for din skyld anth ;)

 

det du skriver over her vil altså si at hvis jeg eller andre ikke liker et stort og annerkjent band som pf, og syntes musikken deres er så heselig at den er til å spy av, så har vi dårlig musikksmak? hva om vi da liker andre store annerkjente band... la oss si Iron Maiden da ( ;) ), gjør det da at vi har dårlig musikksmak, eller bare at vi er uenige i at pf er et godt band?

 

edit: gjorde det litt mer leslig

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
jeg får ta et lite eksempel her da.

si Pink Floyd - ja bare for din skyld anth ;)

 

det du skriver over her vil altså si at hvis jeg eller andre ikke liker et stort og annerkjent band som pf, og syntes musikken deres er så heselig at den er til å spy av, så har vi dårlig musikksmak? hva om vi da liker andre store annerkjente band... la oss si Iron Maiden da ( ;) ), gjør det da at vi har dårlig musikksmak, eller bare at vi er uenige i at pf er et godt band?

 

edit: gjorde det litt mer leslig

Først av alt må vi få avklart noen begreper her.

Det er foskjell på å ikke like noe, og å si at "det er det verste jeg har hørt"

Musikk man kan si det sistnevnte om, bør være ganske ille, eller langt fra det du normalt hører på. Men det finnes noen fellesnevnelser også her. Mange vil kanskje si at dansband-musikk er det verste de har hørt. Og det kan faktisk grunngis objektivt sett, fordi ingen kan unngå å høre gjentagelsene i melodier, manglende dyktighet på instrumenter og dårlige tekster. Slik musikk er ment for dansegalla og pensjonist-underholdning, og mange på vår egen alder vil kunne si at "Danseband er det verste jeg hører"

 

Fordi om du ikke liker Pink Floyd, så kan du jo ikke si at det er det verste du har hørt. De laget ikke akkurat plagsom musikk, og det kan fint stå på uten at det gir forstyrrende konsekvenser for folk.

 

Jeg er ikke så voldsomt glad i Iron Maiden, men jeg kan da forstå at folk liker musikken, og jeg er i stand til å høre at musikken ikke er ille. Fordi om musikken ikke treffer meg noe særlig, kan jeg allikevel ikke si at det er det verste jeg har hørt.

 

Eksempeet med vin igjen: En god annerkjent vin kan for noen smake pyton. Da er det snakk om dårlig utviklet smaks-sans.

Noen sier at Iron Maiden er noe grusomt bråk og det verste de har hørt. Ja da er det en smule mangel på gehør!

Endret av anth
Lenke til kommentar
Å si at gode band er det verste en har hørt, er som å si at en dyr og annerkjent vin er det verste en har smakt.

Hva sier det?

Jo, at personen har dårlig smaks-sans.

Vet ikke helt hva som sporet deg til å skrive det der Anth. Mulig jeg går glipp av en sammenheng her, men det der var en hårreisende og komplett ubrukelig forenkling.

 

Du kan, og skal ikke påberope deg å inneha noen som helst slags sannhet når det gjelder smak og preferanser. Kriterier for hva som er god/dårlig smak ligger hos det enkelte individ (selvsagt ikke upåvirket av arv/miljø).

 

Om jeg feks. sier at Laphroig (relativt dyr og anerkjent maltwhisky) smaker drit og er udrikkelig, mens jeg formelig elsker Lagavulin (relativt dyr og anerkjent maltwhisky) Hva sier du da?

 

T'Weed

Lenke til kommentar

bare for å få det klart: jeg har ikke noe skrekkelig mot PF, de var bare eksempelet mitt, siden jeg vet at du liker de.

 

tilbake til diskusjonen:

det er delvis riktig det du sier, men du må huske at min grunn til å misslike et band, kan være en helt annen grunn en din, eller f.eks EskildO sin.

Om jeg sytes PF lager grell musikk, og derfor syntes at det er verdens dårligste band, betyr ikke det det samme som at PF faktisk er verdens dårligste band for da er det min personlige mening(noe det ikke er. jeg har ikke noe spesielt mot PF). du/vi må tenke litt på øyet som ser, og øret som hører her.

 

men om vi hadde byttet navnet på tråden til "det værste bandet musikalskt sett" så vil det du sier være helt riktig, men i denne tråden her blir det litt vaklete og feil.

 

edit:

T'weed har skjønt det!

 

og:

 

5poster igjen til 4000! :w00t:

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Du kan, og skal ikke påberope deg å inneha noen som helst slags sannhet når det gjelder smak og preferanser. Kriterier for hva som er god/dårlig smak ligger hos det enkelte individ (selvsagt ikke upåvirket av arv/miljø).

 

Jeg uttalte meg litt feil, og håper det ikke er for sent å hente seg litt inn igjen.

Det jeg egentlig mente var gehør. Har man et godt utviklet gehør, kan man godt uttale seg om det verste man har hørt. Men en som synes at vakker musikk er det verste han har hørt, må jo ha mangende gehør.

 

Det hele har med uttrykket "det verste du har hørt" å gjøre. Mange av dere drar det lett over til "musikk jeg ikke hører på/liker" contra det en liker godt.

 

Kan ta et eksempel:

 

Pink Floyd lager nydelig musikk, men den dagen Roger Waters fremførte The Wall i Berlin, var stemmen hans så dårlig og lyd-oppsettet så elendig at det var det verste jeg hadde hørt. Get the point?

 

Om jeg feks. sier at Laphroig (relativt dyr og anerkjent maltwhisky) smaker drit og er udrikkelig, mens jeg formelig elsker Lagavulin (relativt dyr og anerkjent maltwhisky) Hva sier du da?

 

Da sier jeg at det er forskjell på vin og whiskey. Whiskey-nytere holder seg gjerne til et fast merke, mens vinsmakere elsker å variere i sorter og prøve ut forskjellige sorter.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Anth:

 

Nåvel. Et godt gehør sier nødvendigvis ingenting om hvilke musikalske preferanser en person har. Gehør er i denne sammenhengen fullstendig uvesentlig.

 

Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg har hva man vil kunne kalle et godt gehør (tro meg, når jeg sier det), og ville i følge din argumentasjon aldri i verden kunnet eie og nyte flere album med bandet The Sound, og etterhvert vokalist/frontfigur Adrian Borland. Mannen synger omtrent konsekvent surt, og bandet besto av middelmådige instrumentalister. Innspillingene deres er fulle av musikalske feiltrinn. (dette kan jeg si, pga mitt gode gehør)

Allikevel er dette bandet/artisten blant mine store favoritter fra det depressive 80-tall.

 

Og at Whiskynytere gjerne holder seg til ett bestemt merke, i motsetning til vinsmakere (du mener vel egentlig vinelskere, vinsmakere har vel gjerne som jobb å smake all verdens viner) er jo bare et tullete argument du sannsynligvis diktet opp i farten. Og det kan jeg si fordi jeg regner meg selv som mer enn gjennomsnittlig godt bevandret i både whisky- og vinverdenen.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Fordi om du ikke liker Pink Floyd, så kan du jo ikke si at det er det verste du har hørt. De laget ikke akkurat plagsom musikk, og det kan fint stå på uten at det gir forstyrrende konsekvenser for folk.

Har du ikke hørt på tidlig Pink Floyd? Det er mange som finner mye av den svært plagsom. Når det gjelder de mest kjente låtene til Pink Floyd er jeg enig med deg i at det er fin bakgrunnsmusikk.

 

Noen sier at Iron Maiden er noe grusomt bråk og det verste de har hørt. Ja da er det en smule mangel på gehør!

Jeg kjenner mange mennesker som nok vil karakterisere Iron Maiden som bråk, det du sier er altså at de som har en annen musikksmak enn deg har mangel på gehør? ( eller har jeg misforstått? ) De vil nok helt sikkert mene at de som liker Iron Maiden mangler gehør. ( selv om de kanskje er for høflige til å si det høyt ).

Endret av Campus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...