Gå til innhold

Luftforsvaret.. noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Var på sesjon her forleden og ble kvalifisert som tjenestedyktig.

Satte Luftforsvaret på førstevalget, og da lurte på om det var noen her som har vært innom avdelingen? Får man søke seg til enheter eller blir man bare satt en plass? Anbefalinger?

Kom gjerne med erfaringer innenfor militæret generelt..

Tenkte denne posten egnet seg bra for jobb og utdanning.

Og ja, jeg vet.. Man kommer ikke bak spakene på en F-16 i førstegangstjenesten

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg var i Luftforsvaret under førstegangstjenesten. Det er forsåvidt mye forskjellig du kan få være med på, anbefaler deg å prøve å velge linjer der de har kurs for da kan du i større grad velge hvor du vil tjenestegjøre!

Kurs:

EOD (explosive ordinance disposal) - bomber og granater og demontering av dem. Her kan du bli såkalt UB-korporal, det er førstegangstjeneste med litt befalsutdanning. Litt bedre lønn og bedre på en CV.

UB-korporal med opplæring på rekruttstasjonen på Værnes. Der vil du være instruktør for uheldige ferskinger.

Militærpoliti

En datalinje. Vet ikke hva det handler om...

F-16 Crew Chief-assistent. Her deltar du i klargjøring av flyene før avgang. Du kan være i Bodø eller på Ørlandet.

Våpen-assistent. Pussing og vedlikehold av diverse våpen. Alle stasjoner.

Luftvernteknisk assistent. Vedlikehold av luftvern, NASAMS. Bodø og Ørlandet kan du tjenestegjøre på her.

Brannmann på flyplassene som Forsvaret har kan du også bli.

Håper det hjelper :)

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

om du søker og kommer inn i luftforsvaret så havner du på KNM. Harald Haarfager. sett at det er vanlig 1.gangstjeneste du skal ha. KNM HH var tidligere kun rekruttskole for marinen men ble en gang i 2002 slått sammen med luftforsvaret. når du er på KNM HH har du muligheten til å søke utenlandstjeneste. hvis du søker dette kan du havne i Tyskland, nederland, belgia og USA. alle disse stedene jobber du på kontor og er samtidig sjåfør. selv var jeg i belgia, nærmere bestemt NATO HQ. Tjenesten der nede er det beste norge har å tilby ifølge Tidl. Forsvarssjef. Friisvold. den store plussen er at du tjener litt over ca. 12000 skattefritt i månden og da er alt dekket. men det krever jo en del å få tjenestegjøre på disse stedene. lappen, og helst erfaring fra kjøring i storby. at du er eldre enn 20 år. utenlandsopphold og helst kunne prate et språk utenom norsk og engelsk.

bedre tjeneste finner du ikke.

Epz.

Lenke til kommentar
om du søker og kommer inn i luftforsvaret så havner du på KNM. Harald Haarfager. sett at det er vanlig 1.gangstjeneste du skal ha. KNM HH var tidligere kun rekruttskole for marinen men ble en gang i 2002 slått sammen med luftforsvaret.

Bodø hovedflystasjon/Bodin Leir har egen rekruttopplæring.

selv om du søker luftforsvaret på førsteønske kommer du ikke nødvendigvis dit.

Jeg hadde garden på førsteønske (og flåtetjeneste/marien på andre), og jeg skal inn i heimevernet 27. Juli i år.

ikke søk vakt og sikkring, da står du vakt ved en eller annen bom på et forsvarsannlegg.

Lenke til kommentar

Er i Bodø i Luftforsvaret nå. Luftvern. Knallbra! trives greit også. Men du kan ikke slå hele Luftforsvaret under en kamp. Det er kjempe forskjell på hvor du havner. Noen har helt jævlige og elendige oppgaver, mens andre har knallbra og fete stillinger.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...