Gå til innhold

Absinth. Hva er det og hva gjør det ?

kverna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle gjerne sett en link til en kilde som forklarer hvorfor Thujonet ikke er farlig før det serveres sammen med alkohol av en viss styrke. Absinth skal nemlig destileres til en viss styrke (åttinoen prosent lurer jeg på om det var), så blandes ut med vann til man treffer ønsket volumprosent.

Lenke til kommentar
Farlig i den forstand at de ikke blir dannet thujon, som igjen kan gjøre deg lam bla.

Ehh, dannet? Thujon finnes i drikken uansett. Dersom det er trygt er det fordi det er fjernet slik at mengden er ufarlig.

Da har jeg visst misforstått.

Jeg antok det var slik at malurten danntet/ble til thujon ved 70%+ alkoholprosent.

Men greit nok. :)

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne sett en link til en kilde som forklarer hvorfor Thujonet ikke er farlig før det serveres sammen med alkohol av en viss styrke.

Påstanden er feil. Det fins regulativer for thujonnivå i alle matvarer, ikke bare dem som inneholder alkohol.

Absinth skal nemlig destileres til en viss styrke (åttinoen prosent lurer jeg på om det var), så blandes ut med vann til man treffer ønsket volumprosent.
De fleste typer brennevin destillers høyere enn det som er sluttproduktet. Les forøvrig Wikipedia-artikkelen om absinth. Mye interessant info.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Synes nesten det blir teit å beskrive smaken. Det er jo sterkt!

Da jeg var i Russland på klassetur, kjøpte vi ei flaske 70% absinth og shotta det. Brukte 50% vodka for å bli kvitt sviinga i halsen :p

Om det var ekte, er en annen ting. Drakk vel ikke så mye at jeg kunne ha merket om det var thujon eller ikke i det, men den var grønn da :p

Huff nei, alt annet enn absinth....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...