Gå til innhold

Absinth. Hva er det og hva gjør det ?

kverna

Anbefalte innlegg

Absinten i sverige er 60% den er og dyr og smaker dritt... Å shotte slikt er etter min mening ikke mennskelig

denne var 70% og smakte litt tyrker. Var ikke noe problem å shotte, men hadde da også litt inne fra før. var så jeg måtte skylde ned med øl for å få "rensa" halsen for gassen på en måte :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kalles vel gjerne Absint for "Den grønne fe" eller "Den grønne alv". Ekte Absint inneholder Malurt som aroma som igjen inneholder en giftig stoff som igjen virker nervotoksisk. Det er riktig at Absint ble forbudt, men det er faktisk lovlig i dag, om denne absinten er lik den "klassiske" kan jeg ikke svare på.

Det er riktig som tidligere beskrevet her at man gjerne bruker en spesiell skje for å tilsette sukker i form av en sukkerbit. Absint er forferdelig bittert.

Van Gogh var en djevel til å drikke Absint, og det hevdes faktisk at det kan ses ut av hans malerier. Det samme gjelder flere andre kunstnere på den tiden.

Lenke til kommentar

Drakk absinth i praha på klassetur, det var helt greit, men neppe the real McCoy. De ekte sakene koster en del og er fremdeles mulig å oppdrive i mange europeiske land. Absinthen skal vistnok gi en hallusinerende effekt og gi en syk kreativitet, mange kjente skribenter og kunstnere slurpet i seg litervis da det fremdeles var lovlig og fullt tilgjengelig. Ifølge bartenderene i praha skulle man ha sukker i en skje, tenne en lighter under og la det smelte, dyppe skjeen med sukkeret i shotten og bøtte nedpå. Det ble litt for søtt for meg egentlig, men full, det ble man!

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar

Igjen øser jeg av min kunnskap:

• Jeg har hørt mye om absinth, men aldri at det har inneholdt opium.
  • Tsjekkia har hele tiden hatt produksjon av absinth, og man får kjøpt det i hele landet.
  • Utrolig nok har absinth aldri vært ulovlig i Norge. Vi hadde derimot forbudstid da drikken ble forbudt. Etterpå var det forbudt med alkohol over 60% (tror jeg). Absinth inneholder 70%.
  • En del europeiske land vil igjen tillate absinth. Produsenten må i så fall fjerne en del av giftstoffet som kommer fra malurten. EU har regler for tillatte verdier av dette stoffet i matvarer.

Lenke til kommentar

Absint må inneholde 68% sprit (hvis jeg ikke husker feil) for å trekke tujon ut av malurt som er det aktive stoffet som gjør at du hallusinerer. Sprit over 60% er ikke lovlig til salgs her til lands. Malurt er en vanlig urt som man kan kjøpe over disk eller dyrke selv.

Har ikke prøvd absint selv, men noe sier meg at i løpet av sommerferien vil denne karen enten importere eller lage det selv.

Lenke til kommentar

Det latinske navnet på Malurt er Artemisia absinthium. Planten inneholder relativt store mengder thujon, som er et stoff som skader det sentrale nervesystemet og fører til uopprettelige nerveskader. Det er fullt mulig å trekke dette ut av malurten, og deretter bruke restproduktet i sprit. Det finnes flere typer bittert brennevin som inneholder malurt uten thujon. Blant annet skal Cinzano inneholde små mengder bitterstoff fra denne planten.

Hovedbruksområder for malurt, og derfor også Absint var faktisk for magen. Mindre bitterstoffmengder som vi finner i en rekke eldre bitre spristtyper virker på galleproduksjonen, bukspyttkjertelen, og magesaftproduksjonen. Dette virker sterkt positivt på appetitten og fordøyelsen

Forøvrig er det rett at man kan ta abort ved hjelp av Thujon, men bivirkningene er ganske heftige, så det anbefales ikke ;)

Lenke til kommentar

Dere som påstår at Absinth er ulovlig i Norge, hva med å sjekke prislista til vinmonopolet? Eller bare ta dere en tur ut på byen og bestille en drink/shot... Den eneste Ansinthen so ikke er tillatt i Norge er den med for høy alkoholprosent.

Lenke til kommentar
Sier igjen til dere som sier absint finnes i norge denne absinten er kun alkohol

Det er faktisk malurt i den også, bare ikke Thujon. What's the friggin big deal. Det eneste den mangler er stoffet som kan lamme deg. Smaken er den samme. Drikker du for å ruse deg så oppsøk hjelp!

Lenke til kommentar
Sier igjen til dere som sier absint finnes i norge denne absinten er kun alkohol

Det er faktisk malurt i den også, bare ikke Thujon. What's the friggin big deal. Det eneste den mangler er stoffet som kan lamme deg. Smaken er den samme. Drikker du for å ruse deg så oppsøk hjelp!

Etter det jeg har lest og forstått nå så er det ikke lov i Norge å ha drikke med mer enn 60% alkohol, og det stoffet i absinthen trengte 68% alkohol for å få fram det stoffet som gjør man halluniserer (<- eller hvordan det skrivest)

Lenke til kommentar

Mente at når man snakker om ulovelighet så tenker man vel på narkotiske stoffet.

Ja drikker av og til for å bli full=ruse meg. Føler ikke jeg trenger hjelp av den grunn. Røyker og en skjelden gang det er og for rusen... Å ha et sundt forhold til rus ser jeg ikke noe galt i eller at hjelp er nødvendig

Lenke til kommentar

så 60% kan ikke være farlig etter din mening ?

Er jo ett fett om det er 60 eller 70%, sterkt er det uansett og ikke til å tulle med. Drikker også for å bli full noen ganger, og de fleste gangene er det i godt lag. Noe som bare forsterker følelsen imo.

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...