Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i det siste drevet en del og planlagt å lage min egen form for "Intelligent hjem".

Mange ideer, planer og forslag til løsninger. Men eg føler at dette kunne blitt større

med hjelp fra andre. Ser også at en del områder vil det være greit å få hjelp til, spessielt noen med erfaring og kompetanse på området.

Mange løsninger finnes jo allerede, mange gode, og noen dårlige. Men mange er lagd

enten for USA(x10/misterhouse) eller en lukket og dyr løsning(elko matic). Ønsker

dermed å oppnå en norsk utgave, som både skal være åpen og gratis, eller i det minste billig.

Selv om eg har mange planer selv, og forslag til løsninger, ønsker eg å dele dette

med andre, og samarbeide med en gruppe for å oppnå målet. Ikke bare kan det bli

morro, men man kan faktisk få noe ut av det også. Og i tillegg så tilfredstiller det

gadget-behovet mitt :whistle:

Dette har eg oppnådd allerede(beskrevet her):

- telefonnummer til innringer vises på alle tv-skjermer i huset

- antall meldinger i voicemail systemet vises på tv-skjermen(om det er noen)

Neste plan er som følger:

- montere nettverkskamera ved utedøra og koble dørklokka til bryter-kontakten

- montere nettverkskamera på barnerommet og koble en lydføler til bryter-kontanten

- vise live-feed fra nettverkskamera når noen ringer på

- vise live-video og lyd fra nettverkskamera når barnet våkner/skriker

- montere calling-system ved utedøra med autosvar, slik at eg kan ringe et fast intern-nr og snakke(toveis) med den som står ved døra(og samtidig se dem på skjermen)

I tillegg har eg også planer om å kunne styre lysbrytere/dimmere og andre elektriske apparater i huset. Noe som pr dags dato er litt utenfor min kompetanse. Har gått GK elektro, men det er flere år siden nå.

Høres dette interresant ut, eller? Noen som har lyst til å være med å utvikle noe som dette?

Ønsker at folk med både engasjement og kompetanse til å være med. Ser helst at alle kan bidra med noe. Prosjektet skal hele tiden være tilgjengelig for andre å teste, slik at flere kan komme med tips om nye ting og forbedringer.

Post i denne tråden her da de som vil være med, eller om du har noen synspunkter.

:w00t:

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som et meget interesant prosjekt du har pågående.

Jeg har ikke helt forstått på hvordan du mener med disse dimmerene dine, har du tenkt å styre en variabel resistans via et nettverk(?) for å dimme lysene?

Lenke til kommentar

nettopp.

om du ser hos x10 så har de noen

brytere som styres via strømnettet fra en sentral.

men disse er selvfølgelig lagd for 110v, og ikke 220-230v.

slike er eg på jakt etter for norks standard.

elko matic er et slikt system for norske hus, men eg gjetter at det både er dyrt og lukket standard, dvs, å programmere mot dem blir vanskelig og håpløst.

Lenke til kommentar

for å få til dette med å snakke med de som står ved døren hadde eg tenkt følgende.

eg har allerede satt opp en fungerende asterisk@home telefonsentral hvor eg har

pr dags dato 1 trådløs ip-telefon, 2 softphones, og snart en desktop ip-telefon.

denne telefonen fra grandstream er en billig telefon, som støtter auto-svar funksjonen, som er kritisk for å få dette til å fungere. eg skal da sette denne i en vantett boks og montere ute ved døren. så skal eg koble meg inn på høytaleren og mikrofonen, og montere disse ved ringeklokken. slik at når eg ringer internnr'et til telefonen, svarer den automatisk og eg kan snakke med de som står der :w00t:

den blir solgt for ca 400 kr på ebay, + frakt selvfølgelig. :thumbup:

så når noen ringer på da, kan eg bare ta nærmeste ip-telefon, ringe, og snakke med de ved døren. det ultimate da hadde vært en konferansetelefon fra cisco. da er det bare å trykke på en hurtigtast og prate i vei :dribble:

Lenke til kommentar

og her er oppskriften for å få nummeret til innringer på skjermen(dreambox):

eg bruker enigma-webinterface'et til å vise meldingen på skjermen.

så eg lagde et lite script på asterisken som bruker det første argumentet,

og putter dette i en liten melding på skjermen.

scriptet:

#!/bin/bash

CALLER=$1

#dette muter dreamboxen
lwp-rget --limit=1 "http://x.x.x.60/cgi-bin/audio?mute=1"

#dette viser melding på skjermen
lwp-rget --limit=1 "http://x.x.x.60/cgi-bin/xmessage?timeout=20&caption=Telefon&body=Innkommende samtale fra $1"

asterisk er bygd opp rundt extensions.conf. det er her det står hva den skal gjøre osv. her har du en egen gruppe som sjekker hvilken tid på dagen det er, denne funksjonen har eg slått av, men eg bruker gruppen for å vise callerid, da denne gruppen blir kjørt rimelig tidlig ved innkommende samtale.

i extensions.conf under [from-pstn-timecheck]:

exten => s,1,System(/usr/bin/dreamcallerid ${CALLERID})

Lenke til kommentar
Jeg har researchet litt, og dette er desverre det nærmeste jeg har kommet: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...pl?dok=7494.htm

joda, eg har sett de, og brukt noen tilsvarende.

kjøpte en gang et sett fra clas ohlsen med fjernkontroll,

og lysbryter. kjøpte i tillegg en for stikkkontakt.

fungerte fint det, hadde mye gøy med det også(slå av strømmen til skjermen

i cs), men det kan ikke styres fra pc'n, og bryterene er litt vel store.

Lenke til kommentar

vel, forsåvidt. men med tanke på at mange allerede har, og bruker denne "standarden" så har du større muligheter for å finne ferdige produkter, og personer som kan hjelpe.

dersom eg gjør det som du sier, må eg tross alt lage all programvare selv, men når eg for eksempel bruker x10 sammen med xpl har eg to språk som gjør at de fleste enhetene i hjemme kan prate sammen. slipper å måtte modifisere kaffetrakteren for eksempel, eg får allerede kjøpt en liten enhet som slå den av eller på :thumbup:

for all enkelthetsskyld...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg personlig har nå satset på en litt annen vei å gjøre dette. Har ikke noen integrering mot ip-telefon (enda). Men ellers kan jeg styre det meste fra omtrent hvor som helst.

Min innfallsvinkel var AV-anlegget (Audio Video). Hjernen i systemet er en CUE Asisstant R3 med ett 10" touchpanel. Men alt dette kan også styres fra en hvilken som helst PC på nettverket mitt med tilgang til IP'en i CUE systemet. Har flere PC'er, blant annen en laptop med trådløs nettverkskort.

Hva som styres:

Projektor i tak

Surroundforsterker

Kombi DVD/VHS spiller.

Alt Lys kan dimmes og skrus av på i hele huset via EIB som også kan styres fra CUE anlegget.

Har bare manuelt lerret, men ett motorisert lerret er ingent problem å styre med noen releer.

Har ikke kamera, men det kan lett integreres i systemet da det er klargjort for dette, enten med direkte feed eller via Ethernet.

Kan koble til bevegelses sensor ved ytterdøra, men har ikke sett behovet enda. Har også tenkt på styring av varmekabler. Men da må en større ombygging av termostatene til. Helst bytte til EIB styrte termostater.

Er usikker på hvordan man kan knyte telefonsentral opp mot dette. Men det er helt sikkert mulig på ett eller annet vis, da systemet kan kommunisere på veldig mange forskjellige måter. RS232, RS485, LAN, releér, EIB og flere andre måter, tilogmed X10 interface finnes (men brukes skjeldent).

Ellers er det jo stort sett bare fantasien som bestemmer hva du kan styre. Og ja, selve kontrollsystemet programmerer jeg fritt selv. Systemet bygger på Linux, men jeg har aldri dykket så dypt i materien. Velger å gjøre dette med de programmene jeg har fått opplæring i... (som ser litt ut som C+ programmering).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så man bør kunne programering for å få til noe slikt som dette her? :(

7891277[/snapback]

Det hjelper :thumbup:

Eg vet ikke hvorfor, men eg har ikke fått beskjed om de siste postene i denne tråden. Så eg har ikke helt fått oppdatert min fremgang heller. Men det får eg ta etter at eg har flyttet og kan ta litt bilder.

Telefonaktivert automatisk støvsuger anyone? :whistle:

Domenet eg hadde på smarthusforum har eg sagt opp da det ble for dårlig tid fra min side, og lite trafikk. Desverre.

Lenke til kommentar

Når de fleste hører "intelligent hjem" og "smarthus" så tenker man ofte på dyre, skreddersydde løsninger som er så fremtidsrettet at man ikke orker å tenke på det engang.

Men slik trenger det ikke å være, og man trenger ikke å hatt 30 års ingeniørutdannelse heller. Men man må tenke litt nytt, og samtidig ha ett problem eller utfordring å løse, eller kanskje noe man vil gjøre bedre annerledes.

Et eksempel er halv-automatisk handleliste for mat som eg satte opp her for en tid tilbake. Det er simpelthen en gammel maskin med en strekkodeleser tilkoblet som eg har laget et lite program til. Via dette programmet skanner eg matvarer på kjøkkenet som vi er tomme for som vi kanskje trenger å handle inn mer av. Når eg da kommer i butikken kan eg via mobiltelefonen hente ut ei handleliste over ting vi er tomme for, eller ting vi må huske på å kjøpe inn. Utfordringen min som eg ville løse her var at eg er så forferdelig glemsk slik at når eg kommer til butikken og skal handle så har eg som regel glemt halvparten eller mer av det eg skulle handle inn. Men samtidig syntes eg det var så tungvindt å hele tiden måtte skrive ting ned OG samtidig huske å ta med lappen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...