Gå til innhold

Harddisk borte...

Anbefalte innlegg

Fikk en blåskjerm i XP mens maskinen stod på, men jeg brukte den ikke. Re-bootet så maskinen, og da var begge HD'ene på IDE-0 kanal borte i BIOS. Prøvde å AUTODETECT, men uten hell. Lot så maskinen stå av noen timer, og prøvde igjen, flere ganger. Etter en stund fant den begge HD'ene som er på IDE-0. Men kun den primære kommer opp i XP. Den sekundære kommer ikke opp. Dvs. den finnes når jeg går inn i enhetsbehandling, men den er ikke tilgjengelig.

Jeg bruker SCSI HD som primær, m.a.o. så kjører jeg XP på denne. Jeg har et Aopen AX4BS Pro MD, og på IDE-0 kjører jeg to WD 60 og 80GB HD.

Noen tips på hva som er galt, og evt. hva jeg kan gjøre for å hente frem igjen den harddisken som er der, men ikke lar seg lese?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe feil med strømforsyninga? Muligens lynnedslag? Du har vel ikke tatt med fingra rett på HDD (den åpne underdelen)? Sjekk alle kabler sitter riktig.

Du kan teste om PSU holder ved å dra ut pluggene til CD-ROM og alt det der og sette dem på harddiskene istedenfor. Gi litt mer info så kanskje jeg kan hjelpe mer.

Lenke til kommentar

Tipper hardisken din fikk seg en smell under det som skjedde slik at maskin fikk bluescreen. Dersom du ikke har noe viktig på denne disken ville jeg forsøkt å formatere fra disk manageren. Eventult bruke et recoveryprogram til å redde datafilene på først

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 00:36, MrA| skrev:

Noe feil med strømforsyninga? Muligens lynnedslag? Du har vel ikke tatt med fingra rett på HDD (den åpne underdelen)? Sjekk alle kabler sitter riktig.

Du kan teste om PSU holder ved å dra ut pluggene til CD-ROM og alt det der og sette dem på harddiskene istedenfor. Gi litt mer info så kanskje jeg kan hjelpe mer.

Jeg prøvde å bytte rundt på strømkablene som du sa, men til ingen nytte.

Dette skjedde (les:innlegg) faktisk første gang da jeg innstallerte SCSI kort og HD. Da jeg bootet opp, forsvant alt av IDE harddisker. Men den har vært stabil lenge (3-4 mnd), men plutselig nå gikk det helt vest. XP finner HD'n, men kan ikke bruke den, slik at jeg får heller ikke formatert den. Den har nok fått seg en knekk, ja. Men det er jo lov til å håpe....:-

Lenke til kommentar

Beskrivelse Diskstasjon

Produsent (Standard diskstasjoner)

Modell WDC WD600AB-00BVA0

Byte/sektor 512

Medier lastet inn Nei

Medietype Fast harddisk

Partisjoner Ikke tilgjengelig

SCSI-buss 0

Logisk enhet for SCSI 0

SCSI-port 0

Mål-ID for SCSI 0

Sektorer/spor 63

Størrelse 55,90 GB (60 019 868 160 Byte)

Totalt antall sylindre 7 297

Totalt antall sektorer 117 226 305

Totalt antall spor 1 860 735

Spor/sylinder 255

Dette er det jeg får frem på systeminformasjon. Den finner rett og slett ikke partisjonene. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe PC'n med dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 15:57, Kjetil Lura skrev:

Gautis

Mitt forslag er at du setter en oppstart diskett med win me/98 og bruker fdisk til å se om du har laget en partisjon, Har du flere disker må du være nøye med disk nr.

Kjetil

Nope. Det var som jeg fryktet. Finner ingen partisjoner. Den har fått seg en knekk. Kan jo være virus, men jeg bruker Norton Antivirus og Firewal og Liveupdate

Lenke til kommentar
Quote:

Gautis skrev (2002-07-10 17:34):

Nope. Det var som jeg fryktet. Finner ingen partisjoner. Den har fått seg en knekk. Kan jo være virus, men jeg bruker Norton Antivirus og Firewal og Liveupdate

Så du må lage nye partisjoner. Merkelig, Det har eg aldri opplevd å miste partisjoner. :grin:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...