Gå til innhold

å støvsuge pc'en

Anbefalte innlegg

Høres ikke dumt ut det du sier Stonescream. For en slik kompressor vil gi samme effekten som trykkluft på boks?

Har ikke forsøkt en slik selv, men med tanke på trykket som må til for å få en fotball i skikkelig slag, bør det jo være nok til å få blåst ut litt støv fra en pc.

Noe annet ville overraske meg.

ps. kompressoren jeg har brukt hjemme er av en mye større størrelse så min erfaring er ikke med "fotball-kompressor" størrelsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koster 100kr for en USB ministøvsuger på microplex, ellers vill jeg anbefale folk å kjøpe en billig luftkompressor istedet for luft på boks. De boksene er jo skrekkelig dyre.

Liten teori: Hvis man bruker støvsuger med metalltut, og fester en jordings lenke på tuten, vill man vell være ganske sikkre mot statisk elektrisitet ?

Sendte mail til microplex der jeg spurte om støvsugeren utvikklet statisk elektrisitet:

"Hei!

Støvsugeren i seg selv produserer ikke statisk elektrisitet. "

Mail2:

"Så, hvis jeg bruker en jordingslenke og støvsuger en maskin, så er det altså

ikke noen risiko for å skade maskinen"

Svar

"Hei!

Nei, men det er komponenter på både hovedkort og skjermkort som det er fullt

mulig å kortslutte selv om ikke materialet er definert som ledende så du bør

utvise forsiktighet uansett."

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om jeg har hatt flaks eller ikke men er det virkelig så farlig med statisk elektrisitet som alle skal ha det til?

Har selv støvsugd maskinen flere ganger og har hatt klåfingra venner som plukker og tar på data deler og legger dem fra seg på tepper og sengetøy og lignende men har aldri hatt noen maskiner eller komponenter som har blitt ødelagt før(kun ved et uhel med vann + en switch i lynvær). :p

Det er vel greit å være på den trygge siden, men jeg hadde heller valgt å bruke støvsuger enn å kjøpe sånn trykkluftboksting til 80kr+.. Sikkert litt morsomt med sånn boks da, jeg hadde hvertfall følt meg skikkelig kar med en! ;P

Lenke til kommentar

hvis folk er litt smarte tar du bare pcen i bilen, stikker ned på statoil og skyter luft fra den sykkel/fotball pumpe greia rett inn i pcen. har gjort det flere ganger. billig er det også! :D

Endret av nvenjar
Lenke til kommentar
hvis folk er litt smarte tar du bare pcen i bilen, stikker ned på statoil og skyter luft fra den sykkel/fotball pumpe greia rett inn i pcen. har gjort det flere ganger. billig er det også! :D

Den der vil vel nesten blåse av RAM-brikene :p

Det tror jeg må være for de modige.

heh du kjører ikke blåsern helt inni pcen da ;)

Lenke til kommentar

Bare pass på at det er mye drit i den luften som kommer ut av pumpa...

Mye gummipartikler og annen drit som du kan risikere å få i pc'en din. Ikke sikkert, men vær litt forsiktig..

Men, absolutt en grei løsning, selv om det er litt tungvint å dra med maskina overalt... Spesielt om man har vannkjøing og slikt som det er fint å være litt forsiktig med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...