opresterud Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Noen som som vet om en router med brannmur og DHCP server som takler flere faste IP adresser? Denne skal brukes på en bedrift med 15-20 daglige brukere, hvor vi ønsker å ha en 3-4 faste IP adresser som skal routes til hver sin interne IP adresse. Vi må ha en boks som gjør dette, ikke en software løsning som krever PC. Bør også være av brukbar kvalitet. Håper på et prisnivå under 5000kr.... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 en pc som klarer dette (software er gratis) koster 2000 maks Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 så lenge du bare skal ha 3/4 faste iper så klarer nok hvilken som helst ruter jobben.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 det tviler jeg på.. de få ruterne jeg har sett på med standard webinterface eller telnet, har bare en ekstern ip du kan sette Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) det tviler jeg på.. de få ruterne jeg har sett på med standard webinterface eller telnet, har bare en ekstern ip du kan sette nå kan jeg på min billig dell ruter sett fast ip til maskinene som er koblet til den.. er vell 4 iper eller noe som jeg kan sette fast var vist 4 iper som kunne settes fast.. Endret 29. april 2005 av Lufen Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Tenker du på LAN eller? Går vel forsåvidt an å stille inn DHCP serveren til å KUN gi ut IPer mellom 10.0.0.50 og 10.0.0.150 - og sette statisk IP på maskiner med 10.0.0.5 o.l. (og at disse fortsatt har kontakt med resten av PCene) - Slik har hvertfall jeg det hjemme Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Ser at jeg kunne formulert meg bedre her. Er ingen nettverksguru Det jeg mener med fast IP er ekstern IP. Si at vi kjøper 3-4 faste eksterne IP adresser av Telenor (dvs. man må vel kjøpe pakke på 30 elns.), så ønsker jeg disse eksterne adressene routet til interne adresser på baksiden av brannmuren. Men har kommet til flere problemer. Vet at noen har ønske om å sette opp en VPN router på innsiden av denne brannmuren igjen, og så få tilgang til VPN nettet bak denne gjennom den første brannmuren. Er dette mulig.....? Ikke med en NAT basert brannmur tipper jeg? Lenke til kommentar
maturesh Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) //offtopic Makan på useriøse og dårlige svar har jeg ikke sett på lenge.. Viser jo bare tydlig at dette forumet taper seg mer og mer for hver dag som går /ontopic Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117678&cks=PLS Jeg er ikke helt 100% sikker på at den støtter flere eksterne ip'er. Skulle da tro det da di så flott har skrevet "ip-ruting" (ta en kjapp tlfn til komplett eller titt litt på google) Edit: Var forresten borti en SMC hjemmerouter som støttet dette som du ønsker for 2 år siden eller.no husker ikke hva slags modell det var. Jeg bruker selv software router, Clark Connect. (denne fungerer som fw også) Har 3 eksterne ip'er som jeg router inn til 3 forskjellige maskiner. Endret 29. april 2005 av maturesh Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 maturesh: Hvis du f.eks. setter en bredbåndsrouter med VPN-endpoint (f.eks. denne) på innsiden av Clark Connect, og så router en av de eksterne adressene til denne, vet du da om man kan koble seg til VPN nettet bak denne routeren gjennom ClarkConnect....? Mener å ha vært borte i at VPN er veldig følsomt for brannmurer/routere, men som sagt, jeg er ingen nettverksekspert. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Skjønner ikke hvorfor du ikke setter opp en gammal intelbox med linux i. Den gjør alt du måtte ønske. Lenke til kommentar
maturesh Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) maturesh: Hvis du f.eks. setter en bredbåndsrouter med VPN-endpoint (f.eks. denne) på innsiden av Clark Connect, og så router en av de eksterne adressene til denne, vet du da om man kan koble seg til VPN nettet bak denne routeren gjennom ClarkConnect....? Mener å ha vært borte i at VPN er veldig følsomt for brannmurer/routere, men som sagt, jeg er ingen nettverksekspert. tror ikke du trenger noe vpn endpoint med clarkconnect? http://www.clarkconnect.com/info/ Den linken din fungerte forresten ikke.kom bare til "hovedsia" Men tror jeg forstod va du mente. ClarkConnect er bygd på linux. Den har webinterface som er lett å konfigurere (t.o.m norsk språklig) Jeg er ikke noe linux grunder selv og jobber stort sett med MS produkter. Visst du ikke har så utrulig mye peiling på linux kan jeg trykt anbefale denne. Ellers kan du jo sette opp alt sjøl gratis med en linux distro. (her har ikke jeg peiling) Endret 29. april 2005 av maturesh Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 I en firmasituasjon ville jeg nok aller helst satset på å sette opp en dedikert maskin til dette formålet, og sette opp en tilpasset brannmur. Om du vil ha en "svart boks" til formålet så takler de aller aller fleste av dem ruting av hele nett inn, men på bekostning av fleksibilitet. På den annen side får du en lettkonfigurert løsning. Men mest av alt tror jeg det er fornuftig å få noen med gode kunnskaper på IP-nett til å se litt på saken, kartlegge behov og tegne og planlegge litt Her på forumet er det mange kunnskapsrike folk, men også en del som tåkelegger ved å svare på ting de burde holdt seg unna. Det kan nok lønne seg å få tak i en konsulent, enten som en vennetjeneste eller betalt tjeneste Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 argon264: Er også min konklusjon... Tror vi skal leie inn noen med litt kunnskap rundt dette Jeg vet eksakt hvilke funksjonalitet vi behøver, og det er litt vanskelig å forklare her merker jeg, siden jeg ikke kan nok detaljer om hva som virker og hva som ikke virker. Poenget er at vi behøver et ytre lag med brannmur, og bak denne skal det kjøres forskjellige nett under hver sine bredbåndsroutere, samt at det også kan befinne seg enkelt PCer + skrivere. Noen av disse bredbåndsrouterne skal ha VPN mulighet, og disse skal kunne nåes gjennom den ytre brannmuren fra det åpne internett. Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 argon264: Er også min konklusjon... Tror vi skal leie inn noen med litt kunnskap rundt dette Jeg vet eksakt hvilke funksjonalitet vi behøver, og det er litt vanskelig å forklare her merker jeg, siden jeg ikke kan nok detaljer om hva som virker og hva som ikke virker. Poenget er at vi behøver et ytre lag med brannmur, og bak denne skal det kjøres forskjellige nett under hver sine bredbåndsroutere, samt at det også kan befinne seg enkelt PCer + skrivere. Noen av disse bredbåndsrouterne skal ha VPN mulighet, og disse skal kunne nåes gjennom den ytre brannmuren fra det åpne internett. kontakt en cisco forhandler... umo ikt, ementor osv osv Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Det finnes flere rimelige bokser som støtter flere Public IP-adresser. Men du sier at det er rundt 15-20 brukere, da ville jeg holdt meg unna de billigste boksene. Linksys RV042/082 støtter mange Public adresser. Det samme gjør ZyWall serien til Zyxel. Jeg skjønner ikke helt poenget med flere bredbåndsroutere på innsiden, dette kan løses med VLAN slik at om du har flere nett lokalt vil de ikke se hverandre. RV082 har Pseudo VLAN, noe som vil si at du kan skille alle LAN-portene fra hverandre slik at de ikke kan se hverandre, men du kommer likevel på internett. 3Com 3CR870 støtter også flere public IP-er, men ingen VLAN. Med Linux distroer er det også enkelt å få til med blant annet Clarkconnect. En annen ting du kan gjøre med Clarkconnect er å putte inn flere nettverkskort slik at du kan dele nettverkene direkte i boksen. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 det tviler jeg på.. de få ruterne jeg har sett på med standard webinterface eller telnet, har bare en ekstern ip du kan sette nå kan jeg på min billig dell ruter sett fast ip til maskinene som er koblet til den.. er vell 4 iper eller noe som jeg kan sette fast var vist 4 iper som kunne settes fast.. akkurat hvor på vilspor du er, ble vel forklart lengre ned i tråden... jeg støtter helhjertet opp om linux her. hvorfor vil du ikke ha en pc til å dirigere nettet ditt? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) gløm softwarebaserte løsninger, gå for en cisco pix-501. Den koster litt over 5k,-inkl. mva da du må ha en 50 bruker lisens(hvis du klarer deg med 10 interne adresser blir det billigere), men da får du vertfall en boks med fullt operativsystem(IOS). Denne boksen støtter også opptil 5 VPN-tuneller. EDIT: Å Sette opp nett som dette er noe vi konsulenter i smb-markedet gjør "hver dag", så det skulle ikke ta så lang tid å få det opp hvis du leier inn noen Endret 1. mai 2005 av Civilix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå