Gå til innhold

Passer EOS 300 linsa på EOS 350D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om linsa som sitter på EOS 300 kitet passer på EOS 350D?

Det er en 28-90 linse som sitter på EOS 300 (analog-film).

Hvis det passer, er det sånn ca samme ytelser om kit-linsa til 350D?

Hvis det er en Canon-linse, vil den fungere. Siden det er en 28-90mm, vil jeg anta at den er fra Canon.

(Enkelte linser for EOS fra andre leverandører, spesielt eldre Sigma-linser, funker ikke på nyere EOS-modeller. Siden EOS 300 er ganske ny, vil jeg tippe at den funker uansett. Jeg tror det har vært levert kit med hus fra Canon og linse fra uavhengige produsenter, derfor nevner jeg dette.)

Siden 350D har en mindre billedsensor enn en "filmrute", får du mindre billedutsnitt ("crop-faktor" på 1,6). Utsnittet du får svarer til brennvidden 45-144mm på et 35mm kamera. Det vil si at du ikke får vidvinkel, men til gjengjeld mer tele. (Brennvidden er fortsatt 28-90mm, uavhengig av sensorstørrelse.)

P.g.a. crop-faktoren på 1,6 vil også uskarphet forstørres opp tilsvarende. På den annen side får du mindre vignettering (lystap i hjørnene). Mange objektiver er mindre skarpe i kantene; dette problemet blir mindre med en mindre billedsensor.

Lenke til kommentar

Da blander du nok to generasjoner.

Alle (såvidt det er meg bekjent, det kan såklart finnes "eksotiske" unntak) EF-objektiver (som er betegnelsen på Canons autofokusobjektiver) passer på alle kamera i EOS-systemet.

Objektivene du har hørt ikke passer, der Nikons tilsvarende objektiver passer nye Nikonkamera, er de uten autofokus. Disse Canonobjektivene har FD-fatning, som er fysisk inkompatibel med EF-fatningen.

Nikon beholdt den fysiske kompatibiliteten mellom disse generasjonene, slik at man på nyere Nikonkamera kan benytte ALLE objektivene i Nikons system helt tilbake til lenge før autofokus ble vanlig i speilreflekskamera.

Såvidt jeg vet, har alle digitale kamerasystemer arvet objektivene som passet på det tilsvarende analoge systemet.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Da blander du nok to generasjoner.

Alle (såvidt det er meg bekjent, det kan såklart finnes "eksotiske" unntak) EF-objektiver (som er betegnelsen på Canons autofokusobjektiver) passer på alle kamera i EOS-systemet.

Objektivene du har hørt ikke passer, der Nikons tilsvarende objektiver passer nye Nikonkamera, er de uten autofokus. Disse Canonobjektivene har FD-fatning, som er fysisk inkompatibel med EF-fatningen.

Nikon beholdt den fysiske kompatibiliteten mellom disse generasjonene, slik at man på nyere Nikonkamera kan benytte ALLE objektivene i Nikons system helt tilbake til lenge før autofokus ble vanlig i speilreflekskamera.

Det stemmer at alle Canons EF-objektiver kan benyttes, og at det er de gamle FD-objektivene (med manuall fokus) som ikke passer.

Påstanden om at nyere Nikon-kamera kan benytte alle gamle Nikon-objektiver er imidlertid en myte. Mer om dette her:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=409965

Lenke til kommentar
Tror jeg ville droppet kit-linsa og brukt pengene på denne.

Nåvel, hvis jeg skulle nøyd meg med et nytt objektiv til under en tusenlapp, ville jeg heller tatt 18-55mm-objektivet og fått vidvinkel. 28mm som minste brennvidde er ikke noe særlig med 1,6 i crop-faktor. Jeg synes heller ikke 50mm er så veldig anvendelig på et slikt kamera, med mindre man gjør endel portrettfotografering. Hvis du skjøt mye rundt 80mm med den forrige EOS'en, og lite under 45mm, blir saken en annen.

Det kommer også an på hvor mye pakkerabatt man får for kit-objektivet. Koster det nesten like mye ekstra som et nytt et (rundt 850 kr), kan man vente litt og se hvilke brennvidder man faktisk bruker. Dessuten dukker både 50mm'en og 18-55mm'en relativt ofte opp på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...