Gå til innhold

Ny telefon fra komplett.no. Ankom i dag


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Kjøpte en Qtek 2020 fra komplett, med bluetooth handsfree.

Telefonen kom fra Telefast. Etter en samtale med innkjøper hos komplett.no så fikk jeg vite at Zodiac hadde ansvar for servicen.

 

Jeg ringte Zodiac for sikkerhetsskyld før jeg skulle oppdatere romen. Der fikk jeg skriftlig beskjed om at telefonen kom fra Dangaard. Jeg benyttet altså da windowsmobile.no som er Dangaard sin side.

 

Jeg setter telefonen i krybben, kjører sync. Følger instruksjonene, og alt ser ut til å gå bra. Plutselig får jeg feilmelding, og blir bedt om å restarte.

Innen dette hadde den sjekket at telefonen var fra Dangaard osv, det hadde den passert. Men den hadde ikke kommet så langt som å begynne oppdateringen.

 

Jeg tar telefonen ut. Prøver softreset. Telefonen viser Serial v 1.06. Den takler ikke hardreset,soft eller noe. Support mener den ikke finnes i dere databaser, men dette skyldes at telefonen ikke er innmeldt hos dem.

 

Nå sitter jeg med en død telefon. Det jeg nå undrer meg over;

 

a. kan jeg forvente ny telefon med en gang? DOA

 

b. kan jeg i morgen dra å skaffe meg en billig kontant telefon ala 3220 (den billigste med disko lys) eller K508 telefonen med kontant kort, og forvente at mine utlegg dekkes i en viss grad?

 

Dette finner jeg med henhold i:

 

§ 52. Erstatningens omfang

 

      Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

      Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

 

Og

 

§ 33. Erstatning

 

      Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

      Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

Har prøvd hjelp hos Zoadiac og Dangaard. Ingen svar på hva som kan gjøres. Dangaard mente den måtte på service. Dekket av garanti/doa. Problemet er at den må sendes via Komplett.no

 

Dermed står jeg uten telefon i hele denne helgen og neste uke. Og jeg er avhengig av en. (ikke krangl på det takk...hva som er bakgrunnen angår ikke forumets brukere)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende den var DOA med tanke på oppdateringsmuligheter, at det ikke fungerte på den ved adnkomst... Må DOA nødvednigvis bety at den ikke virker i det hele tatt, men også at det er funksjoner som ikke virket da du mottok telefonen?

 

Angående kjøp av billigtelefon og kreve erstatning for utgiftene vet jeg ikke om du kan gjøre det uten å på forhånd avtale det med komplett (som er der du kjøpte telefonen). Ut fra lovtekesten står det at du kan kreve erstatning for merutgifter... Om det betyr at du kan handle uten å først avtale det med din leverandør (komplett) er jeg usikker på.

 

At du kan kreve erstatning er greit, men om du kan handle på egenhånd for så å kreve erstatning er kanskje kjernen i saken her. Lovtekster er ikke noe jeg har kompetanse på, men ofte virker det som om det er leverandøren du må få erstatningen fra, evt avtale forløpet med de. Hvordan det stiller seg hvis du handler helt på egenhånd for så å kreve utgiftene dekket av de vet ikke jeg...

 

Lovteksten virker kanskje litt uklar på det punktet?

 

EDIT: Hva sier reglene i $33, kapittel 11?

Endret av jag
Lenke til kommentar

Beklager spydigheten min, men hvorfor handler du en mobiltelefon over nett når du ikke klarer deg uten en i et par dager?

 

Vi er godt beskyttet av den norske kjøpsloven, som gir rett på erstatning under visse omstendigheter. Og jeg tror nok du skulle komme greit ut av det fra denne saken (også). Men du kan ikke forvente at en nettbasert butikk hjelper deg med noe i helga, eller legger ut for en billigtelefon i mellomtiden. Kjøpsloven nevner disse 10 dagene som kreves før forbruker har rett på foreløpig erstatningsvare, og dette kun hvis det er innenfor rimelighetens grenser.

 

Om du må sende inn til Komplett kan du sikkert mase til dem om at du sårt trenger en mobil. Kanskje de bryr seg, kanskje ikke. De har ihvertfall rett til å ta denne service-saken gjennom deres faste prosedyrer, hvilket betyr at det antakeligvis ligger en drøss med antatt defekte varer foran deg i kø. Går det da over 10 dager, kan du høre om du kan få låne en mobil i mellomtiden.

Lenke til kommentar
  Beklager spydigheten min, men hvorfor handler du en mobiltelefon over nett når du ikke klarer deg uten en i et par dager?

 

fordi jeg var ekstremt uheldig, hva angår backup telefonen. Derfor fikk jeg et problem.

Men uansett så greide vi i løpet av går natt å løse problemet. Fikk hjelp fra en nettredaktør hos mysmartphone.no som hjalp til med å få den til å funke.

Likevel så skal jeg ikke forvente at nettbutikker selger dårligere kvalitet enn vanlig butikker?

 

 

Så når det ut til at jeg slepper det med erstatning.

Dog forventer aldri noe, men utifra erfaringene om at noen fra webbutikkene er innom her fra tid til annen, gav håp om saken kanskje kunne få en løsningen. Dette selv om oddsene var imot meg :)

 

ps! er ikke 10 dager, er 7 dager. Og det er ikke kjøpsloven jeg er dekket av.

Lenke til kommentar
Likevel så skal jeg ikke forvente at nettbutikker selger dårligere kvalitet enn vanlig butikker?

Nei, jeg forventer faktisk at nettbutikker har bedre kvalitet, da de har raskere tilgang på varer. En vare blir sendt rett fra leverandør/produsent, og blir lagt på lager før den blir sendt ut til kunder. En fysisk butikk må da igjen få det fra leverandøren (antakeligvis flere ledd enn en nettbutikk), har større fysisk slitasje på forpakninger (ikke at det skulle ha så mye å si for elektronikk) og mindre varesirkulering. En MP3-spiller over disk kan ha blitt klådd på av 10 stk før deg, mens fra nett kommer de som regel rett fra lager.

 

Så er det jo en stor og stygg ulv når det gjelder netthandel: Posten.

 

Jeg mente bare at ved retur til en nettbutikk må du kunne tåle 1-3 dager hver vei med posten, ellers bør du handle over disk.

 

 

Men det var jo flottflott at du fikk ordnet opp i det!

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Ja, det er litt synd at det skal være sånn når det gjelder nye produkter, kjenner til en 2-3 andre personer som har hatt lignende problemer når de har kjøpt den aller siste modellen (div. hw).

 

Er ikke så mye en webshappe kan gjøre om den ikke har tilgjengelig support informasjon heller, så det er vanskelig å klandre noen i det hele tatt i dette tilfellet.

 

Forresten det hadde vært fint om du hadde kunnet poste framgangsmåten for å ordne opp i problemet da det kanskje kan være til hjelp for flere som kommer i samme situasjon.

Lenke til kommentar

her er vel det vi antar skjedde.

Merk! hadde jeg fulgt komplett sine instruksjoner ville den vært klinisk død nå.

 

Etter å ha fått feilmeldingen om software upgrade, så blinket skjermen Serial v1.06.

For å få den til å vise USB så måtte minnekortet ut av enheten. Og Active Sync legges inn på maskinen før software update.

 

v1.06 er et backup system som slår inn dersom enhetn skulle klikke under oppgradering.

Det sørger for at maskinen får kontakt med dataen.

 

Nå var det bare å laste ned rom versjonen tilgjenngelig og starte prosessen.

 

merk! Telefonen må være levert av Dangaard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...