Gå til innhold

Går det an å bruke windows partisjon på linux

Anbefalte innlegg

hm, ok.. så visst jeg hadde fått omgjort hele disken min til fat 32 så ville jeg sluppet alt dette tullet? kan man installere linux på en fat32 partisjon?

Linux kan vanligvis ikke installeres på FAT32-partisjoner, men hvis Windows-disken din hadde vært i det formatet hadde den blitt oppdaget automatisk og du hadde ikke trengt å gjøre det manuelt...

slik som det er nå så kan jeg lese ntfs partisjonen i linux men ikke skrive så gjør jo ikke så veldig mye nytte. i windows så får jeg ikke frem linux partisjonen, vet ikke helt hvilket format den er i ex3 eller no sånn tror jeg..

Windows kan ikke lese Linux-partisjoner automatisk, men du kan installere tilleggsprogrammer som kan det. Disse er som oftest ganske ustabile. En slik driver finnes her: http://www.asiatica.org/~ludo/archive/2003...Stuff_ext2.html.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forslag på slike distroer? :) SuSE 9.3 f,eks? det viktigste er jo egentlig at den lagringspartisjonen min er i fat32 så jeg har tilgang til den fra begge OS, system partisjonene er jo ikkelike viktige, men hadde vært litt kjekt sånn i tilfelle det skulle bli nødvendig engang.

Lenke til kommentar
forslag på slike distroer? :) SuSE 9.3 f,eks?  det viktigste er jo egentlig at den lagringspartisjonen min er i fat32 så jeg har tilgang til den fra begge OS, system partisjonene er jo ikkelike viktige, men hadde vært litt kjekt sånn i tilfelle det skulle bli nødvendig engang.

Hva skal du med å installere Linux på en FAT32-partisjon? Hvis du gjør det slettes jo alt som er på den, og da er det vel ingen poeng? Alle distroer kan lese/skrive til FAT32-partisjoner.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

skjønner ikke helt va du mener, men poenget mitt var at visst man kan innstallere linux på en fat32 partisjon så vil jeg jo ha den tilgjengelig fra windows uten noe ekstra programmer og styr.

skjønner ikke dette slette alt greiern du prater om? har jo en egen partisjon til linux da så vil jo ikke miste noe data?

slik ser det ut nå:

1. windows - 20gb - ntfs

2. linux - 15 gb - etellerannet

3. dokumenter - 250gb ntfs

visst jeg gjør om den dokumenter partisjonen til fat32 blir det jo endel enklere hvertfall. og visst linux kan innstalleres på fat32 uten problemer så vil jeg gjøre den også om til det. gidder ikke reinstallere windows enda så den får være slik. bare systemfiler der uansett så..

Lenke til kommentar
visst jeg gjør om den dokumenter partisjonen til fat32 blir det jo endel enklere hvertfall. og visst linux kan innstalleres på fat32 uten problemer så vil jeg gjøre den også om til det. gidder ikke reinstallere windows enda så den får være slik. bare systemfiler der uansett så..

"Ikke problemer" er ikke riktig. Versjonene av Linux som kan installeres på FAT32-partisjoner er lite brukte, og har ofte problemer som ikke andre distroer har, og de er svært begrensede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...