Gå til innhold

Går det an å bruke windows partisjon på linux

Anbefalte innlegg

Emnefeltet sier vel det meste, men poenget er at jeg har nå vanlig windows xp oppsett med en systemdisk og en lagringsdisk. Og vil gjerne bytte til slackware 10.1 linux distro

men har ikke lyst å slette det som er på lagringsdisken, derfor går det an å beholde lagringsdisken som windowspartisjon i linux.

Ps: jeg er totalt n00b i linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje legge inn GNU/Linux på eit Windows-filsystem (FAT/NTFS). Dei ville aldri fungert skikkeleg pga få funksjonar.

Skal du legge inn GNU/Linux bør du ha upartisjonert plass før du startar installasjonen. Vil anbefale minimum 5 GB.

Dersom lagringsdisken din er FAT32 kan du "montere" den i GNU/Linux og lese frå og skrive til den.

Dersom lagringsdisken din er NTFS kan du kun lese frå den frå GNU/Linux.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nybegynner her:

kan noen forklare meg hvordan jeg kan finne ut lokasjonen på ntfs partisjonene mine? driver og prøver mounte de i ubuntu og må skrive noe slik som dev/hda1, slik jeg skjønner så er dev på en måte rota (?) og hda1 er altså navnet på den partisjonen jeg skal mointe? trenger da altså finne ut hva jeg skal skrive istedet for hda1.. har prøvd sånne logiske ting som hda2 og hda 3 osv.. kan hende jeg er på villsport her men men.. en plass må man jo begynne.

Lenke til kommentar
nybegynner her:

kan noen forklare meg hvordan jeg kan finne ut lokasjonen på ntfs partisjonene mine? driver og prøver mounte de i ubuntu og må skrive noe slik som dev/hda1, slik jeg skjønner så er dev på en måte rota (?) og hda1 er altså navnet på den partisjonen jeg skal mointe? trenger da altså finne ut hva jeg skal skrive istedet for hda1.. har prøvd sånne logiske ting som hda2 og hda 3 osv.. kan hende jeg er på villsport her men men.. en plass må man jo begynne.

hda er navnet på den først hardisken på IDE kontrolleren. hda1 er den første partisjonen osv.

NB: bruker du SCSI eller SATA så er det sda osv.

Lenke til kommentar

takker for link, trodde jeg hadde postet dette i den frie kafeen tråden. ;)

men nå fikk jeg mountet den partisjonen, men når jeg prøver åpne den får jeg beskjed om at jeg ikke har rettigheter eller tilgang eller no sånn.

brukte noe slik: sudo mount /dev/sda1 mnt/point

Lenke til kommentar
Prøv å se om root har tilgang.

sudo su

cd mappe

ls

hm, altså jeg skal bare skrive det der inn i terminaln? isåfall når jeg skriver cd mappe så får jeg bare opp ingen slik fil eller blalbla. regner med jeg skal skrive inn banen til mappa der?

isåfall blir det vel noe slik som cd /dev/sda1 /mnt/point

eller er jeg på villspor? får hvertfall ikke noe til her. :wee:

Lenke til kommentar

ok, da fikk jeg opp diverse info om partisjonen, men fant ut at jeg hadde mountet system partisjonen min og ikke dokument partisjonen som jeg var ute etter så jeg prøvde mounte den også men det gikk ikke så bra.

brukte: sudo mount /dev/sda2 /mnt/doku

også passord: ****

men så bare låste alt seg, testet to ganger og samme resultat. regner med det ikke skal ta lang tid og mounte en disk? ventet no en 5 minutter før jeg bare reboota.. maskinen hang helt, mistet musa og all respons.

edit, fant ut av det, det var sda5 og ikke sda2 jeg skulle mounte.. vet ikke va sda2 egentlig var for en partisjon men den fikk nå alt fil og låse seg hvertfall.

Endret av phax
Lenke til kommentar

hm, ok.. så visst jeg hadde fått omgjort hele disken min til fat 32 så ville jeg sluppet alt dette tullet? kan man installere linux på en fat32 partisjon?

slik som det er nå så kan jeg lese ntfs partisjonen i linux men ikke skrive så gjør jo ikke så veldig mye nytte. i windows så får jeg ikke frem linux partisjonen, vet ikke helt hvilket format den er i ex3 eller no sånn tror jeg..

synes dette er veldig tungvint..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...