oleredv Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Hei Driver på med et enkelt boksystem som skal holde oversikt over solgte bøker i en bokklubb. Ut i frå dette skal eg kunne hente ut opplysningar om dei mest solgte bøkene, og kven som kjøper mest bøker. For å ta utgangspunkt i tabellen som held oversikt over kven som kjøper kva: KLUBBOKID, BOKID, MEDLEMSNUMMER 1, 4, 3 2, 2, 5 3, 1, 4 4, 3, 4 5, 1, 1 6, 3, 5 7, 5, 2 8, 5, 3 9, 5, 1 10, 2, 1 Her vil eg altså hente ut dei bokid'ane som går igjen flest gonger. Finst det ei enkel løysing på dette? Og det ville jo også vere greit å koble denne bokid'en sammen med bok-tabellen slik at ein kunne få ut info om tittel på boka osv. Takknemlig for hjelp! Endret 29. april 2005 av oleredv Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Se på COUNT og GROUP BY. Dessuten trenger du vel ORDER BY + LIMIT/TOP for å velge akkurat de mest solgte. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Hmm.... ikkje at eg er ekspert eller noko, men COUNT teller vel berre opp det ein spesifiserer? Eg er altså ute etter å få skrive ut dei som går igjen flest gonger.. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Enklest mulig eksempel: SELECT bokid, COUNT(*) AS antall FROM salg GROUP BY bokid ORDER BY antall DESC LIMIT 3; Her legger vi til et join for å få med bokens tittel: SELECT s.bokid, COUNT(*) AS antall, b.tittel FROM salg AS s INNER JOIN boeker AS b ON b.id = s.bokid GROUP BY s.bokid, b.tittel ORDER BY antall DESC LIMIT 3; Flott å ha noen som kan gjøre leksene for deg, hva? Hvem som kjøper mest bøker skulle du klare å finne ut selv nå. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Takker for svar. Er ikkje akkurat snakk om lekser det her, heller en tilleggsfunksjon i et enkelt databaseoppsett som igjen høyrer til eit anna fag. Innrømmer glatt at eg er ingen ekspert i sql, men for å få til denne enkle spørringa så tenkte eg at det var lettare å spørre om hjelp her enn å sette seg til å lese i bøker.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå