Gå til innhold

Dama, kamera til max 2000kr. hva bør man se etter?

Anbefalte innlegg

Dama skal kjøpe seg digital kamera til en nette sum av max 2000kr. Tenkte på noe rundt 3-4 MP å gjærne 3x zoom (optisk). noe spess man bør se etter? noen funksjoner eller optikk merker eller noe man bør være extra oppmerksom på?? skal ikke ta noe proff foto. vil bare ha et basic kamera..

Hadde vært fint med noen råd til hva man bør se etter å være nøye på før man kjøper kameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dama skal kjøpe seg digital kamera til en nette sum av max 2000kr. Tenkte på noe rundt 3-4 MP å gjærne 3x zoom (optisk). noe spess man bør se etter? noen funksjoner eller optikk merker eller noe man bør være extra oppmerksom på?? skal ikke ta noe proff foto. vil bare ha et basic kamera..

Hadde vært fint med noen råd til hva man bør se etter å være nøye på før man kjøper kameraet.

- kjøp et kamera som kan bruke billige batterier (typisk AA)

- kjøp et kamera som kan bruke billige minnekort

- kjøp gjerne et brukt kamera, så får du mer for pengene

- vurder om du ønsker manuelle funksjoner, kontroll over lukkertid/blenderåpning og slikt

- les grundige tester av det kameraet du vurderer

- prøv kameraet i en butikk og se om det fungerer slik du hadde tenkt, om det er lett å bruke, om skjermen er god nok i sol osv.

Lenke til kommentar

Kamera som bruker AA batterier, har som gjerne kun ett sett engangsbatterier med i esken, og ikke oppladbare. Dette må man kjøpe i tillegg, og det blir da et tillegg i prisen på 2-300 kroner for et sett bra oppladbare og (hurtig)lader. Kamera som bruker lithiumbatterier, har gjerne med både oppladbart batteri og lader i esken.

Tips: Nikon Coolpix 3700. Tror du kan finne det til mellom 1500-2000 kroner hvis noen fortsatt har det på lager. 3 megapixler, 3x optisk zoom, meget bra bildekvalitet, lite og lekkert, ganske raskt på utløserhastighet, oppladbart lithiumbatteri og lader medfølger.

Lenke til kommentar

Kamera som bruker AA batterier, har som gjerne kun ett sett engangsbatterier med i esken, og ikke oppladbare. Dette må man kjøpe i tillegg, og det blir da et tillegg i prisen på 2-300 kroner for et sett bra oppladbare og (hurtig)lader. Kamera som bruker lithiumbatterier, har gjerne med både oppladbart batteri og lader i esken.

Det er riktig, men det finnes flere fordeler med AA:

- du kan kjøpe flere batterisett veldig billig, gjerne til 100kr, mens lithiumbatterier er mye dyrere

- du kan bruke vanlige ikke-oppladbare batterier fra bensinstasjonen i nødsfall

Merk at man vanligvis bør bruke oppladbare (NiMH) batterier hvis kameraet bruker AA, siden slike vil vare mye lenger enn engangsbatterier. I nødsfall går vanlige batterier greit.

Lenke til kommentar

Bare for å spore av litt og bidra til forvirringen, enkelte kamera som tar AA/R6 batterier fungerer overhodet ikke med oppladbare batterier, konkret etter min erfaring gjelder dette Kodak kameraer som kun ville fores på Li engangsbatterier eller til nød vanlige alkaliske med svært begrenset levetid, oppladbare holdt max 10 bilder :( hvorvidt dette kan gjelde andre kamera kan sikkert noen andre bidra mer om.

Lenke til kommentar
Bare for å spore av litt og bidra til forvirringen, enkelte kamera som tar AA/R6 batterier fungerer overhodet ikke med oppladbare batterier, konkret etter min erfaring gjelder dette Kodak kameraer som kun ville fores på Li engangsbatterier eller til nød vanlige alkaliske med svært begrenset levetid, oppladbare holdt max 10 bilder :( hvorvidt dette kan gjelde andre kamera kan sikkert noen andre bidra mer om.

Morsomt og merkelig. Har et Agfa ePhoto 1280 som nekter å ta vanlige AA-batterier, kun oppladbare... :hmm:

F828

Lenke til kommentar
Bare for å spore av litt og bidra til forvirringen, enkelte kamera som tar AA/R6 batterier fungerer overhodet ikke med oppladbare batterierQUOTE]

Morsomt og merkelig. Har et Agfa ePhoto 1280 som nekter å ta vanlige AA-batterier, kun oppladbare... :hmm:

Ja, det er jo det som vanligvis er tilfellet... noen kamera tar kun oppladbare, selv om det passer til AA batterier. Og noen kamera kan man kun ta 2-3 bilder, og andre igjen fungerer fint, dog langt fra så lenge som oppladbare. Har aldri vært borte i kamera som kun vil ha engangsbatterier, men oppladbare har litt lavere spenning, så hvis kameraet er litt sært, så kan det være tilfellet.

Lenke til kommentar

Det var voldsomt så dyre batterier dere handler da.

Ikea selger 10 AA batterier til 19 kroner.

OG de varer like lenge og er like bra som vanlige.

(i hvertfall lenge nok) :thumbup:

:w00t:

Edit: Dette er selvfølgelig ikke oppladbare batterier.

Men det finner man på Chlas Olson til en billig penge med lader.

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar

Min erfaring er at det du sier er både riktig og uruktig, alt etter hva du skal bruke batteriene til. Har forsøkt slike billigbatterier til blitsen min, og da kan jeg max ta 2-3 bilder med den. Med vanlige "dyre", kan jeg ta 40 rundt tror jeg.

F828

Lenke til kommentar

Problemet med engangsbatterier er at spenningen på dem synker for tidlig. Dvs du får beskjed om at du har for lite strøm på kameraet, selv om du bare har brukt 30-40% av batterienes kapasitet. Hvis du istedet kjøper oppladbare NiMH-batterier, vil disse fungere på kameraet nesten helt til de er tomme. Med NiMH-batterier vil antakelig kameraet fungere mange ganger lengre enn med alkaliske batterier..

Billige oppladbare batterier får du på Clas Ohlson; kjøp Vanson-batterier med >2000 mAh.

Lenke til kommentar

Tips til kamerakjøp: Fikk et Canon Powershot A85 på fredag. Dette er det første digitale kameraet mitt og jeg er så langt meget fornøyd. Enkelt i bruk, klarte å ta bilder uten å kikke i manualen (og jeg er ingen hjernekirurg...) og kona var også fornøyd. Prisen var 1600,- og med 256 xtra minne kom det på 2000,- med frakt. Bildene er veldig bra og dersom du vil kan du leke deg med endel manuelle innstillinger. Kameraet er ikke av de aller minste, men har fulgt med meg hele helgen uten problemer. Et tips kan være å kjøpe lader og oppladbare batterier.

Lenke til kommentar
Moren min har et ganske bra kamera powershot a75. Fungerer bra og tar fine blider. 3,2 mpx. og 3 eller 4 x optisk zoom. Det var annonsert til 1600 i en butikk for ikke så lenge siden. Husker ikke i hvilken butikk...

Da ville jeg heller hatt et A85 som nevnes over her. Det er noen hakk over A75.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...