Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows finner ikke CD/DVD-ROM

Anbefalte innlegg

Det hele skjedde nok når jeg oppgraderte Win XP tidligere i år og CD-ROM og CDRW ble reinstallert. Desverre merket jeg ingenting de første dagene, da jeg ikke brukte CD-ROM'en, og så ikke forbindelsen mellom de to hendelsene. Derfor er en rollback på win xp nå umulig.

Status nå er at Win ikke finner min LG DRD 8160b CD-ROM, og hvis den finner den (om jeg trikser med Slave/Master settings for CDRW og CDROM) gjør den det som helt feil modell, eller ikke som en CDROM i det hele tatt, uansett fungerer den ikke overhodet. CDRW fungerer som den skal, det er ingen forskjell om jeg kobler denne ut og kjører kun CDROM alene.

Jeg har prøvd det meste, laste ned nye drivere etc, uten hell.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om en reformattering og reinstallering av en tidligere versjon av Win XP har god sjanse til å fikse problemet?

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tilgang til en annen maskin du kan teste CD ROMen i. De symptomene du beskriver har jeg vært borti med div. CD ROMer når de har vært i ferd med å ta kvelden.

Det kan godt være at det er en tilfeldighet at det skjer i forbindelse med en oppgradering.

Finner forresten BIOS CD ROMen?

Lenke til kommentar

Jepp Rolfr, har vært mye innom der. Windows mener den fungerer utmerket, hvis den finner den da, det spørs litt hva jeg gjør i forhold til master/slave. Hvis den blir funnet er det ofte som diverse ukjente enheter, som f.eks. ved oppstart nå prøvde windows seg med "! ! ! ! DWM!ROM!ROM!170C170C", spennende tolkning men det fører til lite fornuftig.

Tror du kan ha rett mr_trout. Når jeg tenker meg om var det et par ganger i ukene før den slo seg helt vrang at noen spill ikke ville start ordentlig, eller jeg måtte "lure" maskina litt for å kjøre spillet fra CD.

Det som får/fikk meg til å tro at det var oppgraderinga som gjorde det var at når jeg oppgraderte ble CDROM og CDRW avinstallert og reinstallert automatisk (glemte dette i første post), og da med nye drive letters. Der de før var H: (CDROM) og E: (CDRW) ble det etter oppgradering av WIN XP E: (CDROM) og F: (CDRW).

Men CDRW funker jo helt fint likevel, så det er nok kanskje CDROM'en som har tatt kvelden, den er jo ikke helt ny heller. BIOS finner CDROM'en, men det tar litt tid, den henger litt mens den leter, det gjorde den aldri før, og på noen av instillingene (med CDRW som slave og CDROM som master, eller med CDROM som master alene) finner ikke BIOS den heller.

Har ikke tilgang til annen maskin i umiddelbar nærhet, men det må vel kunne ordnes hos noen venner etter hvert. Det spillet jeg spiller mest, WoW, trenger jeg ikke CD til så det haster heldigvis ikke så veldig :)

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Jeg må nok dessverre si at det lukter defekt CDROM lang vei.

Dersom du ikke har prøvd det, kan du jo gjøre et forsøk på endre litt på innstillingene i enhetsbehandling. Dersom DMA er aktivert, kan du prøve å sette den til PIO. Motsatt dersom den står i PIO modus kan du prøve å aktivere DMA.

Jeg vil ikke tro det hjelper, men det skader ikke å prøve :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...