JBlack Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Husker da en elev i klassen fikk læreren forbanna da han sa: "Dæven, nå snør d ude!". Dæven er vel ikke banneord, så vidt jeg vet? :!: Dæven er jo djævern eller djevelen om du vil. Som er et navn på den sleme slemmingen. Navn bør ikke være et banneord. Selv om vi har noen eksempler. Som Quisling (Qvisling?) HerreGud blir ofte sett på som banning også, besynderlig nok. Er jo bare to navn brukt om Gud... Nei, eneste måten å kvitte seg med banneord er å gjøre de til hverdagslig tale. De som lar seg provosere av banneord har et større problem enn den som banner. Punktum. Det er ikke navnet i seg selv, men det å påkalle djevelen som er banning. Eventuelt det å påkalle Gud uten grunn. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 men røyking er lov...... Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 banning er en ukultur som forteller om dårlig ordforråd. Så når jeg klarte å vrake fronten på scooteren min, og begynte å skrike litt "ukulturelle" ord, er det da du mener at jeg har dårlig ordforråd? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Helvete heller, for en jævlig tåpelig praksis Man skal lære tolleranse på skolen, skal man ikke? Skolen skal spre kunnskap, ikke drive på å straffe barn for alt mulig. Banning er ikke skadelig. Hvis man skal forby banneord så blir ordene bare enda kraftigere. En god lærer skaper ikke begrensninger for eleven, han får dem til å utfolde seg. 1) hvorfor er det tåpelig? 2) Toleranse her er at ikke alle liker banning, derfor skal man vise toleranse ved å la vær 3) hvorfor skal det bli kraftigere fordi man lar vær? 4) finnes nok av andre måter å utfolde seg på. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Jeje. I dagens samfunn skal en jo oppdras over alt. På skolen min (Asker gymnas) er de heldigvis ikke så gærne på det. Til og med en del av lærerne banner, dog mest på spøk, aldri i sinne. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 banning er en ukultur som forteller om dårlig ordforråd. Så når jeg klarte å vrake fronten på scooteren min, og begynte å skrike litt "ukulturelle" ord, er det da du mener at jeg har dårlig ordforråd? Tror heller GolfBag snakker om folk som bruker minst 2 banneord i hver setning. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 banning er en ukultur som forteller om dårlig ordforråd. Så når jeg klarte å vrake fronten på scooteren min, og begynte å skrike litt "ukulturelle" ord, er det da du mener at jeg har dårlig ordforråd? Tror heller GolfBag snakker om folk som bruker minst 2 banneord i hver setning. "That fucking fucker is fucked to hell!" Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 "That fucking fucker is fucked to hell!" Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Hva er det med ungdommen nå tildags? Krever å få banne...... Da jeg gikk på skolen måtte vi rekke opp hånda hvis vi skulle snakke og da skulle det helst være et salmevers som kom ut kjef... munnen på meg. Det gikk i "Vår Gud, Han er en fast vår borg" (utenat). Og vi tiltalte læreren som "frøken." Hvis vi ikke kunne verset måtte vi sitte igjen til vi kunne det. Og vi stod oppstillt i to rekker før hver time, før vi masjerte inn i klasserommet i takt. Nei nei ungdommer, dere bør lære dere folkeskikk og holde tann for tunge når dere blir sinte. Ytringsfrihet my ass. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) 1) hvorfor er det tåpelig? Fordi det tar fokuset vekk fra det som er viktig: - Undervisningen. Det er demotiverendes, provoserende, og irritasjonsfaktor for elevene å bli påtvunget sensur slik. Da blir jobben til lærerne enda vanskeligere. Om dette finner sted på skolen jeg sender mine to gutter så ville jeg vurdert å dratt de ut av den med en gang. 2) Toleranse her er at ikke alle liker banning, derfor skal man vise toleranse ved å la vær Uenig. Om man krever at andre skal uttrykke seg på en måte som paser seg så er det ikke tolleranse. Om man begrenser sin egen språkbruk pga andre sine begrensninger så utøver man ikke tolleranse. Da er man dumsnill. 3) hvorfor skal det bli kraftigere fordi man lar vær? Om man gjør et ord forbudt så blir det enda mer markant og kraftig om man bruker det. Det er ren logikk. For å ta et eksempel fra en tid hvor banning var enda mindre tollerert: – Peer, du lyver!– Nei, jeg gjør ei! – Nå, så bann på det er sant! – Hvorfor banne? – Tvi; du tør ei! Alt i hop er tøv og tant! Hentet fra Peer Gynt, som du sikkert skjønner. Her ser man kraften i banning. Noe som ikke eksisterer idag ettersom banning er langt mer akseptert. 4) finnes nok av andre måter å utfolde seg på. Ja, og hva så? Man har ytringsfrihet, skulle bare mangle at den ble utøvd i skolen. Jeg sier det igjen: En som har problemer med at noen banner har langt større problemer med en som banner. Det er mottakerne(tilhørerne) som gjør dette til et stort problem. Det er ord. Det skader ikke om folk tar det for det, og ikke noe annet. Håper deg gav svar på det du lurte på Hva er det med ungdommen nå tildags? Krever å få banne...... Blir mer korrekt å si at man krever å få uttrykke seg slik man selv vil. Skulle bare mangle. Da jeg gikk på skolen måtte vi rekke opp hånda hvis vi skulle snakke Slik håper jeg virkelig at det er den dag i dag. Om man avbryter lærer enten med banning eller bønn, så bør det reageres. Det forstyrrer andre elever. Men å lære folk bønn er hinsider enhver fornuft og burde vært bannlyst. Religion bør være frivillig ikke påtvunget. Nei nei ungdommer, dere bør lære dere folkeskikk og holde tann for tunge når dere blir sinte. Eller tilhørerne kan ta og roe seg og tenke litt over at det finnes viktigere ting i livet å irritere seg over enn at andre banner. Enkelte bør skjerpe seg og ta inn over seg at mennesker er forskjellige og at dette er noe man bør forholde seg til. Det er ord. Makan til oppstyr. Ytringsfrihet my ass. Å nekte noen å uttrykke seg slik de vil er det motsatte av ytringsfrihet. Så det er bare å tollerere ytringsfrihet. Enkelt og greit. Er ikke værre. Endret 29. april 2005 av Dotten Lenke til kommentar
2ndUSmarines Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 ARgh, banneord i seg selv er vel ok.. Men det har vel med hvordan du bruker dem, om du skriker etter noen og sier "jævela morraknuller" så er ikke det det samme som å tryne og så si "faen" Banning er fair enough Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Det har blitt konstatert at gud er en skikkelig kjip jævel. Da får man ikke lov til å påkalle jævelen? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Får gjenta meg selv: Folkeskikk! Hvis damen foran deg i køen på Rema er litt treg, kaller du henne ei jævla fitte? Selvfølgelig ikke, fordi det er stygt og det får deg til å virke dum. Sannheten er at folk (ihvertfall jeg, og jeg vet jeg ikke er alene) respekterer mer mennesker som ikke bruker banneord i hytt og pine. Selvfølgelig vil man ikke kunne styre hva man sier hvis man smeller foten i pulten, men å rope ut diverse kroppsdeler og kallenavn på fanden for å være kuul er jo omtrent så latterlig som det går an å få det. Det er like viktig å lære å kunne oppføre seg blant folk på skolen som å lære sinus og kasus. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Hvis damen foran deg i køen på Rema er litt treg, kaller du henne ei jævla fitte? Selvfølgelig ikke, fordi det er stygt og det får deg til å virke dum. Ehhh? Det er vel like ille å si "dra deg veikk din gamle senile kvinne"? Banneord gjør ikke en situasjon værre. Man kan fint være ufin uten bruk av banneord. Man vil bli sett på som like dum. Sannheten er at folk (ihvertfall jeg, og jeg vet jeg ikke er alene) respekterer mer mennesker som ikke bruker banneord i hytt og pine. Det er trist. Banneord er styrt av normer. Du respekterer altså automatisk sørlendinger generelt sett mer enn nordlendinger? Man utviser en lav form for tolleranse om hvilken ord man velger for å uttrykke noe skal være avgjørende for hvordan man respekterer noen. Banneord kan bli brukt både for å uttrykke noe ekstra positivt (eks "jævla bra!"), eller noe negativt ("jævlig dårlig"). Banning er forbundet med overtro som vi har kvittet oss med gjennom utviklingen. Rart at overtroen er vekk, men intolleransen overfor ordene er den samme. men å rope ut diverse kroppsdeler og kallenavn på fanden for å være kuul er jo omtrent så latterlig som det går an å få det. Det kan du godt mene, men det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre skal uttrykke seg. Selve poenget med ytringsfrihet er at man skal få uttrykke seg slik man vil. Det blir helt banalt om noen vil kreve at noen ikke bruker spesifikke ord og samtidig sier at de er for ytringsfrihet. For da er man ikke det. Man kan ikke være for ytringsfrihet om man kun vil at andre skal uttrykke seg slik man selv ønsker.... Det er like viktig å lære å kunne oppføre seg blant folk på skolen som å lære sinus og kasus. Nei. Oppdragelse er en del av skolen, ihvertfall i tidlig fase. Men oppdragelsen hører hovedsakelig til i hjemmet. Skolen skal konsentrere seg om å spre kunnskap. Kanksje dagens skoles manglende kunnskap til å lære bort norsk medfører at man bruker banning...? Bare en tanke Lenke til kommentar
simerix Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Banne forbud? Hvordan FAEN I HELVETE skal de greie å håndheve det? Avlytte hver enkelt elev Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Hvis damen foran deg i køen på Rema er litt treg, kaller du henne ei jævla fitte? Selvfølgelig ikke, fordi det er stygt og det får deg til å virke dum. Ehhh? Det er vel like ille å si "dra deg veikk din gamle senile kvinne"? Banneord gjør ikke en situasjon værre. Man kan fint være ufin uten bruk av banneord. Man vil bli sett på som like dum. Sannheten er at folk (ihvertfall jeg, og jeg vet jeg ikke er alene) respekterer mer mennesker som ikke bruker banneord i hytt og pine. Det er trist. Banneord er styrt av normer. Du respekterer altså automatisk sørlendinger generelt sett mer enn nordlendinger? Man utviser en lav form for tolleranse om hvilken ord man velger for å uttrykke noe skal være avgjørende for hvordan man respekterer noen. Banneord kan bli brukt både for å uttrykke noe ekstra positivt (eks "jævla bra!"), eller noe negativt ("jævlig dårlig"). Banning er forbundet med overtro som vi har kvittet oss med gjennom utviklingen. Rart at overtroen er vekk, men intolleransen overfor ordene er den samme. men å rope ut diverse kroppsdeler og kallenavn på fanden for å være kuul er jo omtrent så latterlig som det går an å få det. Det kan du godt mene, men det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre skal uttrykke seg. Selve poenget med ytringsfrihet er at man skal få uttrykke seg slik man vil. Det blir helt banalt om noen vil kreve at noen ikke bruker spesifikke ord og samtidig sier at de er for ytringsfrihet. For da er man ikke det. Man kan ikke være for ytringsfrihet om man kun vil at andre skal uttrykke seg slik man selv ønsker.... Det er like viktig å lære å kunne oppføre seg blant folk på skolen som å lære sinus og kasus. Nei. Oppdragelse er en del av skolen, ihvertfall i tidlig fase. Men oppdragelsen hører hovedsakelig til i hjemmet. Skolen skal konsentrere seg om å spre kunnskap. Kanksje dagens skoles manglende kunnskap til å lære bort norsk medfører at man bruker banning...? Bare en tanke Nå synes jeg du kverulerer unødvendig, Dotten. Jeg skjønner utmerket godt hva SteffyBoy mener, og ja- jeg er nordlending. For å møte deg på ditt eget "høytsvevende plan": Kanskje du burde jobbe litt med dine fordommer mot nordlendinger? Evt. kan du legge fra deg noe av det overintellektuelle fjaset ditt og komme deg ned på jorda. "Folkeskikk" forsvinner nemlig ikke med "utviklingen". Og ja, banneord kan absolutt gjøre en anstrengt situasjon ennå værre. Selv om utskjelling med bruk av ikke-banneord selvsagt ikke er noe positivt, det heller. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Hvis damen foran deg i køen på Rema er litt treg, kaller du henne ei jævla fitte? Selvfølgelig ikke, fordi det er stygt og det får deg til å virke dum. Ehhh? Det er vel like ille å si "dra deg veikk din gamle senile kvinne"? Banneord gjør ikke en situasjon værre. Man kan fint være ufin uten bruk av banneord. Man vil bli sett på som like dum. Min egne erfaringer er at folk reagerer annerledes på det som kalles "sterke" banneord enn "flytt deg din bæsjepromp", selv om budskapet er det samme. Sannheten er at folk (ihvertfall jeg, og jeg vet jeg ikke er alene) respekterer mer mennesker som ikke bruker banneord i hytt og pine. Det er trist. Banneord er styrt av normer. Du respekterer altså automatisk sørlendinger generelt sett mer enn nordlendinger? Man utviser en lav form for tolleranse om hvilken ord man velger for å uttrykke noe skal være avgjørende for hvordan man respekterer noen. Banneord kan bli brukt både for å uttrykke noe ekstra positivt (eks "jævla bra!"), eller noe negativt ("jævlig dårlig"). Banning er forbundet med overtro som vi har kvittet oss med gjennom utviklingen. Jeg vil respektere en som har skjønt at banneord generelt er stygt og har vendt seg vekk fra å bruke sånne ord like mye som en som aldri har og aldri vil ha hæstkukk som et av de 10 mest brukte ordene sine. Hvor mange ord tror du det norske språket har som kan erstatte jævlig/jævla? Det er ikke direkte få, så jeg ser ikke problemet med å erstatte det med et annet ord. men å rope ut diverse kroppsdeler og kallenavn på fanden for å være kuul er jo omtrent så latterlig som det går an å få det. Det kan du godt mene, men det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre skal uttrykke seg. Men å respektere andre mennesker syns jeg er en ok ting. Om du ikke velger å gjøre det er din sak, jeg velger å gjøre det. Selve poenget med ytringsfrihet er at man skal få uttrykke seg slik man vil. Det blir helt banalt om noen vil kreve at noen ikke bruker spesifikke ord og samtidig sier at de er for ytringsfrihet. For da er man ikke det. Man kan ikke være for ytringsfrihet om man kun vil at andre skal uttrykke seg slik man selv ønsker.... Hvis skolen mener at banning fører til dårlig miljø, og på den måten ødelegger skolegangen til andre elever, så syns jeg at det blir for dumt å si at "Grunnloven sier at jeg kan si kukfitteballetiss når jeg vil, så høyt jeg vil, så ofte jeg vil". Nok en gang er det snakk om respekt for andre. (Jeg går utifra at du er oppegående nok til å ikke fornærme andre menneskers religion/livssyn, og at du skjønner at man må tilpasse seg miljøet rundt seg. Det er det det er snakk om her òg) edit: Quotes er vanskelig. Endret 29. april 2005 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Nå synes jeg du kverulerer unødvendig, Dotten. Først, bare påpeke at det ikke er kverulering. Vit hva du snakker om før du prøver å sette meg i bås: Kverulering er krangling for kranglingens skyld uten noe annet mål.Diskutering er å kommunisere (evnt. provosere) for å forsvare eller korrigere meninger som en kan redegjøre for hva er når som helst. Filosofen har flest meninger han/hun kan redegjøre for av alle, og er derfor det motsatte av kverulanten som er overfladisk uten meninger. Og for det andre, jeg sa vitterlig "generelt", så slå opp det ordet, så kanskje du forstår at angående nordlendinger så var det en generalisering. Men det er mitt klare inntrykk at nordlendinger banner mer, jobber med flere nordlendinger i marinen. På det punktet er de generelt sett(uthever det slik at du får det med deg) mer tollerante. Evt. kan du legge fra deg noe av det overintellektuelle fjaset ditt og komme deg ned på jorda. Du er glad i å fortelle andre hva de skal gjøre virker det som. Slikt går inn det ene øret og ut det andre. Hold deg til sak, ikke person. Det står i retningslinjene, ikke så vanskelig å holde, er det? Eller har du ingenting å tilføre saken og kun ønsker å krangle? Det er kverulering. Men du tilfører diskusjonen noe mer senere i innlegget, så du slipper unna den stemplingen og ja- jeg er nordlending. For å møte deg på ditt eget "høytsvevende plan": Kanskje du burde jobbe litt med dine fordommer mot nordlendinger? Er ikke fordommer, er en observasjon jeg har gjort av de nordlendinger jeg omgås med. Kan godt være den ikke stemmer, men når alt kommer til alt så bryr jeg meg fint lite om hvem som banner mest. Men de ca 20 nordlendingene som er mine kolleger banner, etter min mening, langt mer enn resten av mine kolleger. Oslo folk kommer på en fin annenplass sammen med oss bergensere. Men det e rmin personlige mening. Om du føler deg krenket, så beklager jeg det. Men jeg påpekte at jeg mente "generelt sett". Jeg kan også opplyse deg at jeg mener at nordlendinger generelt sett er mer voksen, tøffere, har dåeligere damesmak, er mer ærlig og langt morsommere enn resten av landet. Det er min personlige mening. Og det er generelt sett. Men jeg skal prøve å¨jobbe med det, ettersom du sier det og jeg da må følge det du mener fordi det virker som det er viktig for deg å fortelle andre hvordan de skal leve livet sitt. ( og ja det var et ironisk ment) Men jeg kan dog ta feil, inntrykket er ene og alene bygget på din siste post, så jeg tar nok feil. Men dette blir OT, anbefaller deg at vi tar det på privaten om du ønsker å diskutere det videre. "Folkeskikk" forsvinner nemlig ikke med "utviklingen". Har jheg heller ikke sagt. men jeg er av den bestemte oppfatningen av at banning er blitt mer akseptert enn det en gang var. Ergo, banneord har mistet en del av den "makten" den hadde. Og ja, banneord kan absolutt gjøre en anstrengt situasjon ennå værre. Og hvor har jeg sagt noe annet? Selv om utskjelling med bruk av ikke-banneord selvsagt ikke er noe positivt, det heller. Bra vi er enig der. Min egne erfaringer er at folk reagerer annerledes på det som kalles "sterke" banneord enn "flytt deg din bæsjepromp", selv om budskapet er det samme. Ja, et kan nok godt stemme. Men poenget mitt er at banneord i seg selv ikke trenger å være noe negativt. Og man kan fint være uhøflig uten bruk av banneord. Om man krenker noen med eller uten banneord, det er like uakseptabelt. Jeg vil respektere en som har skjønt at banneord generelt er stygt og har vendt seg vekk fra å bruke sånne ord like mye som en som aldri har og aldri vil ha hæstkukk som et av de 10 mest brukte ordene sine.Hvor mange ord tror du det norske språket har som kan erstatte jævlig/jævla? Det er ikke direkte få, så jeg ser ikke problemet med å erstatte det med et annet ord. Ikke du nei, men andre vil det. Det er poenget med ytringsfrihet. Vi kan si hva man vil og velge å bruke de ordene man vil. Er det virkelig noe å henge seg opp i om en person sier "jævlig bra" fremfor "vanvittig bra"? Men å respektere andre mennesker syns jeg er en ok ting. Om du ikke velger å gjøre det er din sak, jeg velger å gjøre det. Å bruke et banneord er ikke mangel på respekt. Det kan være det, men det finnes så uendelig mange tenkbare situasjoner. Å forby banning er latterlig. Holdninger skal læres, ikke tvinges på en. Hvis skolen mener at banning fører til dårlig miljø, og på den måten ødelegger skolegangen til andre elever, så syns jeg at det blir for dumt å si at "Grunnloven sier at jeg kan si kukfitteballetiss når jeg vil, så høyt jeg vil, så ofte jeg vil". Som sagt, holdninger skal læres, ikke tvinges på en. Skolen er jo skapt for å lære vekk, så de kunne jo prøve det Og hvordan kan banning medføre et dårligere miljø enn et miljø preget av tvang og straff for å ytre mening? En skole skal lære elevene. Ikke bedrive tvang. (Jeg går utifra at du er oppegående nok til å ikke fornærme andre menneskers religion/livssyn, og at du skjønner at man må tilpasse seg miljøet rundt seg. Det er det det er snakk om her òg) Det kommer helt ann på livssynet. Generelt sett er religion noe jeg respekterer. Men jeg snakker ikke annerledes fordi en prest er på besøk. Jeg vil ikke utgi meg for å være en annen en den jeg er. Endret 29. april 2005 av Dotten Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) banning er en ukultur som forteller om dårlig ordforråd. Så når jeg klarte å vrake fronten på scooteren min, og begynte å skrike litt "ukulturelle" ord, er det da du mener at jeg har dårlig ordforråd? Tror heller GolfBag snakker om folk som bruker minst 2 banneord i hver setning. "That fucking fucker is fucked to hell!" Ja... HER har vi et prakteksempel på dette... (Evt: Ååå fy faen, her har vi faen meg et jævla bra eksempel på slikt faenskap!!) (Tatt fra filmen boondock saints) Endret 29. april 2005 av GolfBag Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Det å banne når man er litt uheldig ol. er helt greit, men å bruke et stygt ord i nesten hver setning er unødvendig. Jeg har en bror, søster og mor som banner altfor mye, særlig søsteren min på 15 som egentlig ikke burde banne noe i det hele tatt. Sier ikke at jeg er perfekt, men det er sjeldent at jeg lirer av meg noen stygge gloser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå