Gå til innhold

Banneforbud på skolen...er det lov?

Anbefalte innlegg

Den "nye" definisjonen på banning inkluderer vel obskøne, vulgære og blasfemiske ord, i tillegg til djevelpåkalling? Den engelske definisjonen av "to curse" er:

1.

1. An appeal or prayer for evil or misfortune to befall someone or something.

2. The evil or misfortune that comes in or as if in response to such an appeal: bewailed the curse of ill health.

2. One that is accursed.

3. A source or cause of evil; a scourge: “Selfishness is the greatest curse of the human race” (William Ewart Gladstone).

4. A profane word or phrase; a swearword.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men hvem definerer hva som er banneord på skolen? Jo, læreren.. og siden læreren tydeligvis er ganske teit (dette kan vi konstatere ut i fra den teite regelen), så har nok læreren ganske teite definisjoner også.

Fyttikatta! (OMG! Rett på gangen!)

Herregud (melding med hjem)

Søren heller! (gå til rektors kontor med en gang!)

Helvete (utvist i 3 dager)

Inni granskauen (anmerkning)

Lenke til kommentar
Altså banning i klasserommet er jo maks latterlig da. men er man helt alene og slår seg noe inni grønnhelvete, så er det da lov å skrike ut litt :D

VØRD! det er dette jeg mener burde være lov....det er en forskjell på å kalle lærerer en flatbanka ovnstekt melonfitte og å si fan hvis du stikker passeren i låret...

Dermed er "Herre Gud" og "søren" banning, mens "rævpulte gjøk" er ikke banning.

Fiiiin

Endret av Rxj0n
Lenke til kommentar

Skolen kan innføre de ordensreglene de vil. Latterlig å henvise til "brudd på ytringfriheten" etc. Så lenge ordensreglene ikke er diskriminerende, så er det bare å følge dem.

Ytringsfriheten dreier seg ikke om at jeg kan gå rundt og være bavian så mye jeg vil, til forstyrrelse, anstøt og irritasjon for andre. Det dreier seg om at jeg fritt kan uttrykke meg om makt, styresett og alt annet jeg måtte mene noe om.

Sitat grunnloven: "Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Det kan kun sættes slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser."

Lenke til kommentar

Jeg banner som bare fa*n jeg, hver gang noen av lærerene påpeker det skylder jeg bare på at faren min er nordlending..

Ingen kan hindre meg i å "påkalle Satan", tenk om jeg er satanist (noe jeg ikke er), da strider det mot ytringsfriheten og nekte meg å banne.. Mange kristne sier jo ofte "oh my god" eller "dear lord", da blir jo dette banning i forhold til mitt satanistiske ståsted, og da vil jeg kunne nekte dem å si det! Det ville jo bare blitt latterlig...

Lenke til kommentar
Husker da en elev i klassen fikk læreren forbanna da han sa: "Dæven, nå snør d ude!". Dæven er vel ikke banneord, så vidt jeg vet? :!:

Jo, det kommer av djevelen. :)

Sier omg og ffs jeg.

Da lererene ikke vet va det betyr

Kan få uheldige konsekvenser det der også (bortsett fra at det er usannsynlig teit å bruke slike uttrykk seriøst til vanlig). En i ungdomsskoleklassen min kalte læreren for noob, og hun klikka i vinkel. Forlangte å få vite betydningen og hele pakka.
Lenke til kommentar
Husker da en elev i klassen fikk læreren forbanna da han sa: "Dæven, nå snør d ude!". Dæven er vel ikke banneord, så vidt jeg vet? :!:

Noen mener at hæstkuk ikke er et banneord. Det varierer fra person til person, og da er målet å støte så få som mulig.

Noen her som kjenner til ordet folkeskikk?

Lenke til kommentar

Dette sklei "litt" ut......Det jeg mente var at du kan jo få lov å komme med non kraft salver hvis du tryner ann i døra... :hmm:

Du som kom med det derre legal b.s`et.....skal jeg begynne å grine hvis noen nevner jesus da?

Så vidt jeg husker så er ikke kristendom en landsdekkende religion som alle må følge.....det finnes heller ikke noen lov for at jeg ikke kan opprette min egen tro hvor det å banne og gå med lue er lov...(tuller)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å la være å banne, det kommer jo an på hvilke vaner man har lagt seg til.

Syns det er en dum regel hvis det ikke er lov å banne i friminuttet, regelen vil jo bli veldig vanskelig å håndheve... I timene syns jeg det virker helt greit med et forbud.

Har forresten en historie fra min 10.klasse:

En i klassen min som egentlig var ganske smart, (men som hadde dårlige dager av og til) bannet _veldig_ mye. En dag var det en annen luring i klassen min som veddet med han. Han veddet 200 kroner på at han ganske smarte ikke klarte å la være å banne i 3 timer.

Det så ut til å gå fint ganske lenge, men i neste time sa han som hadde startet veddemålet: "Dette klarer du ikke, Lars." Svaret var: "Jeg skal faen meg klare......" ...og da ble det stille :!:

Lenke til kommentar
Etter å ha vært en uke i Sverige kommer jeg tibake å da har de innført banneforbud!

Nulltoleranse mot banning...yeaha :w00t::no:

Er dette lov...strider ikke dette mot ytringsfriheten!?

Dvs at det er nulltoleranse.....vi kan ikke si det om vi slår foten engang....går på ungdomsksole bare så dere vet d :p

(ps: Dette passeer bedre her enn på skole siden dette IKKE er faglig)

Skolen plikter å innføre alle tiltak som er nødvendig for at det skal være et bra læremiljø.

At man ikke får banne på en skole skader INGEN.

Lenke til kommentar

Helvete heller, for en jævlig tåpelig praksis :roll:

Man skal lære tolleranse på skolen, skal man ikke? Skolen skal spre kunnskap, ikke drive på å straffe barn for alt mulig.

Banning er ikke skadelig. Hvis man skal forby banneord så blir ordene bare enda kraftigere.

En god lærer skaper ikke begrensninger for eleven, han får dem til å utfolde seg.

Lenke til kommentar

Dæven er jo djævern eller djevelen om du vil.

Som er et navn på den sleme slemmingen. Navn bør ikke være et banneord. Selv om vi har noen eksempler. Som Quisling (Qvisling?)

HerreGud blir ofte sett på som banning også, besynderlig nok. Er jo bare to navn brukt om Gud...

Nei, eneste måten å kvitte seg med banneord er å gjøre de til hverdagslig tale. De som lar seg provosere av banneord har et større problem enn den som banner. Punktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...