Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd i Bergen ??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og 6 andre IRL-venner skal flytte sammen i en leiligheit i Møllenpris i Bergen. Vi skal studere til dataingeniør på høgskolen, og lurte på hvilke muligheter vi har for å skaffe en RASK oppkobling mot internett fra leiligheten. Jeg har tenkt litt på 2mbit ADSL fra Nexgentel og ulike løsninger fra BKK. BKK svarer dessverre ikke på mailene jeg har sendt dem om muligheter i deres løsninger, så jeg er litt usikker på hva disse går ut på. Er det noen som har peiling og anbefalinger om ulike internettlevrandører og hva løsningenes deres går ut på? Og ikke minst hva som krevst av installasjon osv.

P.S. Vi har vurdert SDSL, men slått det fra oss. Så ikke kom med anbefalinger om dette =)

Håper noen har peiling =)

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler litt på om BKK har dekning på Møhlenpris, men har de det er det ikke noe å lure på - overlegen oppkobling!

Et alternativ kan kanskje være å få tak i noe billig radiolinkutstyr, ser det har falt noe voldsomt i pris etter at UiB - NGT avtalen kom i orden.

...eller så har jeg hørt at Telenor har lansert ISDN Turbo, det er sikkert tingen for dere som bare skal sjekke epost en gang i uken :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Espenevo på 2002-07-10 00:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Espenevo skrev (2002-07-10 00:00):

Tviler litt på om BKK har dekning på Møhlenpris, men har de det er det ikke noe å lure på - overlegen oppkobling!

Jeg tror ikke det jeg heller, tror de bare har dekning i borettslagene utenfor sentrum, Fyllingsdalen og loddefjord vet jeg har det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 12:23, Killer_DT skrev:

Jeg tror ikke det jeg heller, tror de bare har dekning i borettslagene utenfor sentrum, Fyllingsdalen og loddefjord vet jeg har det.

Stemmer nok det. Kjenner faktisk folk som seriøst har vurdert å kjøpe leilighet i borettslaget hvor jeg bor, bare pga BKKs bredbånd. :smile:

Men det er kanskje ikke så dumt.. I de gode gamle modem/ISDN-dager var det nok mange som hadde større utgifter på Internett enn både husleie og avdrag på lån på en borettslagsleilighet. :smile:

LeD

Lenke til kommentar

Virker som det går litt tregt med BKK for tiden, de merker vel de gode tidene i bransjen som alle andre kanskje. De har kommet med tilbud til vårt borettslag (Bjørndalskogen) men siden Avidi nekter dem tilgang til kabelanlegget så ser det ut som de enten må kable hele borettslaget eller kjøre trådløst.

I utgangspunktet så synes jeg at vi burde kablet hele boretsalget i 100Mb eller gigabitnett, det blir jo ikke mindre båndbredder fremover og om vi eier nettet så kan vi jo bare kjøpe båndbredde.

Men jeg er redd jeg skjøt noen kilometer over hodene på fosamlingen, langt de fleste var mer opptatt av om det egentlig var noe som var verd å se på det derre internettet... heh...

Lenke til kommentar

Ville nok gått for UiB-NGT-avtalen. Sist jeg hørte om den gikk den ut på at en får Delta hastighet (2 MBit) til Bravo pris (kr. 398-498/mo avhengig av bindingstid). Må vel sies å være blant de beste i markedet på pris med den avtalen der!

Lenke til kommentar

I og med at dere skal bo på Møllenpris, så er det jo mulig å koble seg på universitets trådløse nett.

Ellers har jo bla. Mobildata et trådløst nett i Bergen sentrum med priser som kan konkurrere med ADSL fra NGT.

Tviler på at BKK har bygget ut på Møllenpris, da de prioriterer de store borettslagene i Fyllingsdalen, Loddefjord og Åsane.

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 10:20, bok2 skrev:

Ville nok gått for UiB-NGT-avtalen. Sist jeg hørte om den gikk den ut på at en får Delta hastighet (2 MBit) til Bravo pris (kr. 398-498/mo avhengig av bindingstid). Må vel sies å være blant de beste i markedet på pris med den avtalen der!

Jeg er en av de heldige som har denne avtalen, og jeg kan absolutt anbefale den! Dersom du godtar litt bindingstid får du en 2Mbit linje for 398 i måneden. Da kan du velge om du vil koble deg til internett via NGT sitt nettverk eller om du vil bruke UiB sitt nettverk via en VPN tilkobling. Fordelen med dette er at du får en egen ip-adresse så lenge du er tilkoblet og kan derfor bruke en del programmer som ikke fungerer skikkelig med et vanlig ADSL modem. Ulempen er at det er en del overhead, så du får ikke fullt ut 2Mbit på denne måten (jeg får ca. 1.6-1.8 mbit mot UiB sine maskiner), men det kan dere nok leve med. Uthastigheten er på 640Kbit, noe som også kan være greit!

Les mer her: http://www.nextgentel.no/uib/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...