Gå til innhold

Kjøpe ny PC nå eller vente på NV28/30, Serial ATA etc. etc.


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe dette nå:

 

Hovedkort: Asus P4S533.

USB2.0 Kontroller: Sunsway 4-Ports PCI.

CPU: Intel Pentium 4 2.266GHz.

RAM: Apacer 512MB PC2700.

Harddisk: WesterDigital 80GB SE.

Skjermkort: Abit GeForce4 Ti4200.

DVD-ROM: Pioneer DVD-106S bulk.

Diskettstasjon: NEC Floppy 3,5” 1.44MB.

Kabinett: Chieftec MidiTower m/340W Power.

 

eller vente på serial ATA, NV28/30 Radeon 10000 etc.

Dette tror jeg mange lurer på så jeg vil gjerne vite hva noen av dere mer erfarne mener...........

 

P.S. Jeg lurer litt på å HKet MSI 644E MAX2-LRU da det har USB2.0 inkludert så slipper jeg å kjøpe egen kontroller.

 

P.P.S. Skjermkortet er av de billige så jeg evt. kan oppgredere til Parhelia, NV30 eller Radeon 10000.

 

Hva tror dere??????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke kalle meg en spesielt erfaren fyr, men her er min mening:

 

Serial ATA tror jeg ikke blir skikkelig innført før kankje så sent som til neste år. (med support i alle ledd). Og ytelses-forbedringen er liten, er mest at det er mer praktisk.

 

Såvidt jeg har skjønt vil heller ikke ytelsesforskjellen være så enorm med nv28 heller. ATI sine nye kort avventer jeg kun med moderat spenning, hver gang det skal komme en "nvida-killer" så viser det seg at ytelsen ikke er så enorm som forventningene vil ha det til.

 

Jeg kommer ihvertfall til å kjøpe en maskin nå, for jeg tror jeg må skifte mobo neste gang jeg oppgraderer uansett. Ting er ofte dyrt når det er helt nytt også. Men kjøper du nå, så er du ihvertfall nesten garantert at det lønner seg å kjøpe ett nytt mobo neste gang. Med S-ata, agp8x osv. osv.

 

Kortversjon av den lange kjedelige teksten over: Kjøp nå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forskjellen på nv25 og 28 er vel siport for agp 8x

etter det som jeg vet

+ antaglig finpussing av kjernen eller no :grin:

ikke så mye å hente på den en nv25.

 

sån som jeg kjøpte et GF4 ti4400 for 1 uke siden og om en eller to uker så kan en vell få Gf4 Ti4600 for den prisen som jeg ga når Nv28 kommer. :lol:

heller vente og kjøpe det nest beste når det meste av det nyeste har kommet og se om prisen detter ned vis du kan ellers så er det barre å kjøpe inn nå.

 

_________________

Just admit you're a freak :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-07-09 23:30 ]

Lenke til kommentar

det er ingen vits å vente, når du har fått det du har ventet på kommer det alikvell noe nytt å bedre neste uke, hvis du skal vente på noe nytt å bedre hele tiden kommer du til å vente lenge, for det kommer noe neste hver uke (iallefall lanserers det noe nytt og bedre)

Lenke til kommentar

Min taktikk er å gå litt ned på spesifikasjonene for å spare noen tusenlapper. Så kan jeg heller kjøpe PC litt oftere.

 

Eksempel med 10.000 kr til PC i året:

Best: 1 stk ny 10.000 kroners PC'er hvert i år i 4 år. (= 40.000 kr på 4 år)

Nest-best: 1 stk 20.000 kroners PC'er annet hvert år som er veldig bra første året og dårlig det andre osv. (= 40.000 kr på 4 år)

Værst: 1 stk 40.000 kroners PC som er superduper det første året, bra det neste, dårlig det tredje, elendig det 4. (= 40.000 kr på 4 år)

 

Bruker du best-taktikken, kan du selge den første PC'en for å del-finansiere neste osv. for å gjøre det billigst mulig. Bruker du værst-taktikken er super-PC'en din verdiløs om 4 år, og kan ikke selges for å delfinansiere den neste.

 

Personlig kjøper jeg ny PC 1-2 ganger i året og bruker bare 2-4.000 kr i året på PC siden jeg selger den forrige.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt nå og heller oppgradert igjen om et år kankje når serial ata har kommet ordentlig inn på markedet. Det blir nok veldig dyrt i begynnelsen og det er dukker sikkert opp masse bugs, konflikter og driver problemer som må rettes. Har hørt at det ikke skal være så stor forskjell på gf4 og de nye nvidia kortene, bare små ting og raskere minnekjerne sikkert..

 

De første hk med sata har vel også ide kontroller.. Da er det vel bedre å vente til du kan ha alt i sata..

Lenke til kommentar

jeg ville ha venta et par måneder med å kjøpe pc, bare pga det nye ati kortet, fikk visstnok en score på 15000 3dmarks og ble brukt av doom3 folka så denne gangen er det ikke falsk alarm tror jeg :smile: ville nok ha bytta hovedkort men.. synes det nye abit IT7 høres ultrafett ut.. de har droppa alle stygge ps2, serie og paralell porter og har veldig bra ytelse.. i tillegg har det 4 ata133 raid porter i tillegg til de 2 vanlige.. det er 12 disker det :smile:

Lenke til kommentar

Lol det er nok alltids noe å vente på ja :grin:

Det gidder ikke jeg lenger og kjøper en dings eller to hver måned.

Dette har i løpet av et par år sørget for å gjøre min 13 Gigabyte Pentium 3 - 450 med 128 mb SDRAM og sugent ATI Radeon om til en fullblods "multimedia" maskin.

Atskillige tusenlapper og mye moro/frustrasjon/sinne/tid/penger/lærdom og mest av alt glede og underholdning senere sitter jeg nå på en

 

ABIT AT7 hovedkort

AMD xp1900+ prosessor

512 Mb DDR PC2700 RAM

3 X WD 120 Gb harddisker

MSI Gf4 Ti 4600 DVI skjermkort

Plextor 24/10/40A CD-brenner

Chieftech Dragon fulltower

ABIT media Xp frontpanel

17" skjerm (neste dings å bytte?)

Logitech trådløse mus/tastatur/spillkontroller

Minst 3000 Kr. i vifter, kabler og anna dilldall

 

Tror ikke jeg tør å regne ut hva alt sammen har kostet, ikke engang hva det ville koste å kjøpe alt på en gang heller ....

 

Til å begynne med var det jo ganske greit å selge de gamle delene når jeg kjøpte nytt, men så begynte barna mine å interessere seg for PC og da kan jeg jo ikke selge noe lenger :grin:

 

Så mitt råd til dem som velger samme vei som meg:

Spar på tusenlappene, ikke hundrelapper og vær litt merkebevisste.

F.eks kjøp Xp 1900+ i stedet for Xp2200+

Kjøp 24x i stedet for 40x brenner

På denne måten tar det ikke lang tid før dere sitter med temmelig brukbare maskiner, samtidig som dere ofte kan ha gleden av noe nytt :smile:

Lol jeg høres vel nesten ut som en PC-prest nå, men det får vel bare være slik.

Lykke til med valga dine!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 14:41, Domino skrev:

Spørs jo hva du har nå, men jeg ville ventet på serial ATA/Hammer ++

Er iallefall dumt å kjøpe Intel pros. ;P


 

Nå har jeg:

 

Hovedkort: Abit KT7A.

CPU: AMD Athlton XP 1800+

RAM: 512Mb Sd-Ram.

Harddisk: Segate U6 40Gb 5400Rpm.

Skjermkort: GeForce2 MX400. (ca. 5000 3dMarks i 2001SE).

Lydkort: Creative SB Live! 5.1.

CD ROM: Asus 52x.

CD Brenner: Lite-On 24x10x40x

Kabinett: Aashima BigTower.

PSU: Chieftec 340W.

OS: Windows 98SE. (P.S. Jeg har XP Pro Norsk og Engelsk på CD, men Hovedkortet klarer ikke XP).

 

P.S. Jeg får 5500,- for Kassa :grin:

_________________

Some that died deserved to live, and some that live deserve to die.

J.R.R Tolkien

________________________________________

A Genious and an Idiot is not far from each other..........

Albert Einstein

____________________________________

 

[ Denne Melding var redigert av: Jon A. Feet på 2002-07-11 15:14 ]

Lenke til kommentar

Det er jo smak og behag (og hvor mye penger du har til overs), men du har jo en maskin som stort sett fungerer veldig bra.

Jeg ville ikke kjøpt en ny maskin nå.. Ville nok oppgradert skjermkortet, og kjøpt en ny/ekstra harddisk, men ikke så veldig mye mer... (Dersom du, som nevnt over, ikke har veldig mye penger du vil bruke på datautstyr nå da).

Er du veldig avhengig av benchmarks ol. kan du kjøpe nytt HK og DDR ram...

Det du kan tenke på (jeg veit det ikke er lett, men :smile: ) er; Er det verdt å betale masse penger for en oppgradering du ikke vil se noe særlig effekt av bortsett fra i benchmarks?

 

Men som mange her har sagt: Kjøp når du har lyst, det kommer alltid til å være noe som "snart" kommer som man skulle hatt.... (Har sagt 2 ganger at jeg ikke skulle kjøpe nytt HK før seriel ATA kom, og hver gang har det bare gått en liten stund før jeg har kjøpt et uten :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:



Det du kan tenke på (jeg veit det ikke er lett, men :smile: ) er; Er det verdt å betale masse penger for en oppgradering du ikke vil se noe særlig effekt av bortsett fra i benchmarks?



 

Du ser god effekt ved å bytte til DDR-Ram fra Sd-Ram jo.

 

P.S. Dersom jeg skal beholde gamle kassa må jeg jo oppgradere Skjermkort og Harddisk ja....

Forrige LAN tok en god jafs av harddisken ja :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...