esk Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg har en windows 95 maskin med en virkelig skadet bootsector. Dette resulterer i at ingenting skjer etter at bios er ferdig lastet. Bakgrunnen til dette er sannsynligvis et virus. Jeg kjører xp på en annen maskin som jeg nå har satt denne diken inn i. XP klarer ikke å lese denne, men det klarer derimot en millenium? oppstartsdisk. Håper noen har noen ideer om hvordan jeg kan få rettet opp den skadede bootsectoren, eventuelt kopiert alt over på en annen partisjon (jeg har også fat partisjoner på xp-boksen). Xcopy ligger ikke på oppstartsdisken, det samme gjelder backup. P.S. Ikke for å mase, men jeg sliter litt, jeg skal nemlig levere maskinen i morgen. Problemet kan løses ved å legge inn 98 eller me på xp boksen. men da vet jeg at xp ikke vil boote lenger, det samme gjelder da linux som også ligger der. Med andre ord, jeg vil få en lang og tung vei på flere dager med å rette opp xp-boksen dersom jeg velger denne løsningen. P.P.S. Kanskje denne skulle blitt lagt i programvare, da må i så fall moderator flytte den. Jeg var i tvil, og måtte bare treffe et valg, sorry :wink: Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Harddisk feil? Bad Sector? Scandisk, har du prøvd det? Ta en full sjekk, og rett opp allt som kan rettes opp. WinNT/2000/XP prøvd chkdsk /r (?). Siste utvei.. Format C: /u (hvis det er C) Dette fjerner alt som er på stasjonen C. Lenke til kommentar
esk Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Som nevnt tidligere får jeg ikke kjørt disken fra xp, derimot får jeg kjørt den fra millennium oppstartsdisken. Jeg har kjørt Scandisk og chkdsk på denne, men den finner ikke noen feil. Format C: er utelukket dersom ikke noen har en ide om hvordan man kan få tatt en backup fra en millenium oppstartsdisk uten xcopy og backup Lenke til kommentar
xoop Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 FDISK /MBR Denne kommandoen skal skrive ny MBR, og forhåpentligvis reparere din disk. [ Denne Melding var redigert av: xoop på 2002-07-10 00:02 ] Lenke til kommentar
connect Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hmmm... det høres ut som hd'n har fått seg en skikkelig kakk.... Du bør prøve å kopiere det over på et vis... Du klarer ikke å legge inn pkzip eller et annet dos pakkeprog? du har prøvd scandisk? chkdsk? Hvordan reagerer den på fdisk? (husk å velge rett disk om flere står i) Prøv å ta en "fdisk /mbr" slik som det ble foreslått... Si fra om reaksjonen (på forumet)... Du kan jo også prøve å skrive sys C:, for å se om den klarer å legge inn systemfilene (Husk at fdisk /mbr bare overskriver MasterBoot record, mens sys skriver over oppstartssektoren på partisjonen) Hmmm... ellers.. funker filene? Du kan jo prøve et antivirus program .. Dessuten... oppgi litt inf. om disken.. størrelse, aldersklasse, og alder på maskina den var i.. Jepp... Du får ha fortsatt lykke til, og jeg kommer til å sjekke innom her om ikke så lenge for å se om du har funnet ut no... Lenke til kommentar
esk Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Hmm, tror kanskje jeg gjorde en stygg bommert. Prøvde å rette feilen med partition magic. Det gikk heller dårlig, den fant en haug med bad sectors, og avbrøt fordi det var for mange(!) feil. Statusen nå er at jeg ikke kommer inn på disken fra millenium oppstartdisken heller. Jeg skal forsøke forslagene deres så fort jeg finner en måte å få tilgang på disken igjen på. Kan det være en ide å forsøke gjennom linux, eller vil det bare gjøre vondt værre? Lenke til kommentar
connect Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Skulle til å foreslå det isted, men regnet bare med at du ikke hadde noe erfaring... Boot opp linux du, og overfør filene.... monter disken ("mount -vfat /dev/hdxy /mnt") og kopier filene... derreter tar du fdisk /dev/hdx... "O [Enter] "(Opprett ny part. table) Trykk n, p, 1 osv... (bruk all plass) sett den bootable (a).... Boot opp, og formater den... instaler win... og overfør filene (hvorfor ikke lin?) Og du skulle vell være oppe&rocke (Hvorfor ble navnet "Plug & Pray" istedet for "Plug & Play"?) :smile: Lenke til kommentar
esk Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Takker masse for hjelp så langt, skal sjekke om linux klarer av dette, bare et lite spørsmål. Nå har jeg vært å tatt en nærmere titt på hardisken på lavnivå. Noe informasjon tyder på at den har en liten identiteskrise. Den tror den er en fat32 disk, men ettersom den har vært i en windows 95 boks må det vel være en fat 16? Spørsmålet mitt er om jeg bør montere disken som fat eller vfat. Lenke til kommentar
esk Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 Forsøket med linux fungerte ikke, noen andre ideer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå