Gå til innhold

lydkort, instrument og musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2.1 anlegget er ikke noe problem.. instrumentene dine er litt verre.. har du et keyboard bør du ha midi inngang (finnes ofte på hovedkortet).. som oftest kan vel resten kobles til jack og 99% av alle lydkort har inngang for minijack.. skal du koble til flere instrumenter bør du kanskje ha en usb-konsoll til dette.. vet det finnes slike, har ingen konkrete navn på noen.. skal du koble til elbass/elgitar bør du også ha en d-box (direct box) som kan fjerne peaks, forbedre lyden som går inn på pcn og hindre elektrisk støy.. dbox får du kjøpt på vanlig musikkforetninger skulle jeg mene..

Lenke til kommentar
www.procom.no :)

det var litt dyrt... men sikkert rå bra! :p

 

2.1 anlegget er ikke noe problem.. instrumentene dine er litt verre.. har du et keyboard bør du ha midi inngang (finnes ofte på hovedkortet).. som oftest kan vel resten kobles til jack og 99% av alle lydkort har inngang for minijack.. skal du koble til flere instrumenter bør du kanskje ha en usb-konsoll til dette.. vet det finnes slike, har ingen konkrete navn på noen.. skal du koble til elbass/elgitar bør du også ha en d-box (direct box) som kan fjerne peaks, forbedre lyden som går inn på pcn og hindre elektrisk støy.. dbox får du kjøpt på vanlig musikkforetninger skulle jeg mene..

 

jeg har en elgitar og bass, men jeg har pedaler som hindrer støy... så det blir ikke veldig problem.

Endret av kristopher
Lenke til kommentar

Du må nok tenke på et "proff" lydkort med støtte for ASIO.

På Procom eller andre nettsteder finnes flere alternativer mellom 1000-2000kr. Kjennetegn på slike kort er at de har liten forsinkelse mellom det innkommende lyd og det du hører ut. Du bør lete etter et kort med lavere latency (forsinkelse) enn 10 ms, ellers kan det bli uholdbart å spille inn gitar eller synge. Dette gjelder også softwaresynther.

 

Kortet bør kunne ta opp 24bit-48/96 khz for god kvalitet. Som nevnt over er det ikke bare å plugge en gitar eller bass rett inn, da pickuper varierer mye i utgangsnivå. Da må signalet balanseres til riktig nivå, gjennom en DI-boks, på en dedikert gitarinngang med nivåregulering, eller via en effektboks ala Behringer V-Amp eller lignende.

 

Et forslag kan jo være M-Audio FireWire Solo.

Den har 2 jack ubalansert inn

Egen jack /gitar inn med kontroll av signal nivå

XLR balansert inn - feks til mikrofoner eller balanserte signal fra DI-boks.

Fantommating 48 v for å drive kondensatormic eller DI-boks.

Slipper Pci-kort, mer portabel.

Ikke Midi inngang av det jeg kan se, men hovedkortet ditt har vel mulighet med en overgangsledning på spillporten.

Koster 2100,-

Kansje dyrere enn du hadde tenkt.

Sjekk EMU 0404

Lenke til kommentar
Kortet bør kunne ta opp 24bit-48/96 khz for god kvalitet. Som nevnt over er det ikke bare å plugge en gitar eller bass rett inn, da pickuper varierer mye i utgangsnivå. Da må signalet balanseres til riktig nivå, gjennom en DI-boks, på en dedikert gitarinngang med nivåregulering, eller via en effektboks ala Behringer V-Amp eller lignende.

om det er meg du sikter til så sa jeg at han burdebruke directbox med fasevrenging hindring av peaks osv..

Lenke til kommentar

Dette kommer jo veldig an på hva du er ute etter å gjøre da, litt avhengig av hva slags pedaler du har til gitar/bass er det også.

En del pedaler, som den jeg bruker selv har linje/hodetelefon utgang, og da kreves det ikke noe spesielle hensyn til innganger.

Jeg bruker et vanlig SB Audigi kort, gitar inn, og midi keyboard inn, og tar opp/redigerer med Cakewalk. Om du kun skal ta opp den lyden du sender inn, altså at de effektene du får ut av gitar/bass boks er som du vil ha de går dette helt greit.

 

Men så fort du skal gjøre deg nytte av alle effektmuligheten som ligger i softwaresynther, og kjøre signalet inn gjennom diverse effekter kommer dette Amplitude sier brått og nådeløst inn i bildet

amplitude Skrevet 29/04/2005 : 15:07

  Du må nok tenke på et "proff" lydkort med støtte for ASIO.

På Procom eller andre nettsteder finnes flere alternativer mellom 1000-2000kr. Kjennetegn på slike kort er at de har liten forsinkelse mellom det innkommende lyd og det du hører ut. Du bør lete etter et kort med lavere latency (forsinkelse) enn 10 ms, ellers kan det bli uholdbart å spille inn gitar eller synge. Dette gjelder også softwaresynther.

Dette bør du ta hensyn til med en gang, så slipper du og (som meg) irritere deg over at du ikke får utnyttet mulighetene fult ut når du blir kjent med softwaremulighetene. Er ikke så mye dyrere heller :)

Lenke til kommentar

Kan anbefale Terratec når det kommer til lydkort av en litt bedre kvalitet for musikk mekking. Har selv ett Terratec kort (EWS 88MT) og er kjempefornøyd. Knall bra drivere med veldig liten "latency" med ASIO drivere.

Den har kun "Phono" innganger men jeg har en Mackie mixer så det er ikke nå problem egentlig.

Lenke til kommentar

E-mu kort er flotte de. Men hvis du skal sette instrumenter rett i trenger du en Hi-z-inngang.

Se en gang til på M-audio fast track. Det er billigere enn creativerkortet du foreslo.

 

Synes du bør styre unna creative når du får mer spesialiserte kort til lavere pris. EMU (eller Creativer Professional) lager meget solide kort som ikke er noe å styre unna. Har selv Emulator X og synes det fungerer fint.

Lenke til kommentar
så hvis jeg skal ha kort til inspilling burde jeg ha E-mu Emulator X eller noe sånt? tar det kortet 2.1 anlegget mitt da? :p

Jeg ville sagt stryk EMU-kort også (det er de som har laget kortene til Creative). Men det er ikke alle som er enig med deg.

Jeg ville helst sagt styr unna absolutt alt unntatt digidesign og protools... men jeg sier det ikke. Istedenfor sier jeg: Audigy 2 m/midi-dongle og en liten mixer (fx behringer eurorack) holder så lenge du ikke skal spille inn mer enn 2 spor samtidig eller mastre CDer fra PCen. Invester heller i det som lager lyden :)

Lenke til kommentar
så hvis jeg skal ha kort til inspilling burde jeg ha E-mu Emulator X eller noe sånt? tar det kortet 2.1 anlegget mitt da? :p

Jeg ville sagt stryk EMU-kort også (det er de som har laget kortene til Creative). Men det er ikke alle som er enig med deg.

Jeg ville helst sagt styr unna absolutt alt unntatt digidesign og protools... men jeg sier det ikke.

OK. Ikke alle liker ProTools (personlig synes jeg det er klumsete å redigere MIDI med), og ikke alle liker Creative. Smaken er som baken; todelt. :)

 

Jeg synes Creative sine kort har dårlige AD-konvertere og ekstremt dårlige og ustabile drivere når man skal ta opp lyd. Invester i noe som folk har gode erfaringer med (nettet har hauger med anmeldelser).

Lenke til kommentar

Det er her snakk om en 17-åring som spør etter en grei løsning for å ta opp lyd på HD, ikke Quincy Jones som spør etter en konsulentuttalselse for sitt nye state-of-the-art studio! Tror AD-konvertere og drivere er hans minste problem når det gjelder å få et godt resultat. Har dessuten aldri hatt noe problem med creative drivere og rålyden er mer enn god nok for hans bruk.

Lenke til kommentar

He he, Jon 67 har kanskje et lite poeng her ja...

 

kristopher Skrevet 30/04/2005 : 18:05

tar det kortet 2.1 anlegget mitt da? 

Nå er det vel ingen lydkort som ikke "tar" et vanlig stereo annlegg.

For min del er det at jeg ønsker 5.1 lyd (til andre ting enn å lage musikk på samme pc) litt av grunnen til at jeg fortsatt sitter på Creative Audigi, som du kan se er tildels bannlyst i musikkverden.

 

Jeg vil gjerne ha i pose og sekk, og de bedre lydinnspillingskortene i nogenlunde samme prisklasse har bare 2 kanaler.

 

Jeg må si jeg ikke har hatt merkbare problemer med hverken dårlig DA konverter eller driverproblemer sånn direkte (at det crasher eller sånn), men det jeg har nevnt før med latency er et problem. Det du har linket til ser ut til å ha ASIO støtte og sånn sett greit.

 

Poenget mitt er at om du som du sier kun skal bruke 2.1 på dette kortet ditt, er det liten vits og kjøpe et kort med 7.1 sorround EAX og masse slike finesser som du ikke får brukt likevel. Samme hvilket merke du ender opp med, kjøp i alle fall et kort som gjør den jobben du er ute etter best mulig, uten masse annet ekstra som du ikke trenger er mitt råd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...