tommyb Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Heisann. Jeg har en ruter med USB inngang, hvor man kan koble på f.eks. en USB harddisk. Jeg vet det er en rekke harddisker som har denne funksjonaliteten. Ruteren kan da fungere som en FTP server, og det går an å nå filene fra denne harddisken via FTP. Nå er jo ikke dette spesielt nyttig til hjemmebruk. Jeg kunne heller tenke meg å bruke disken som en nettverksdisk. Jeg mener jeg har sett at det nå også finnes rutere som støtter SMB (Samba?). Finnes det noen rimelige rutere som ville vært en god løsning for å dele ut en USB harddisk som nettverksdisk? .tommyb Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Så i testen til HW, at det finnes 3.-parts firmware til ASUS WL-500G Deluxe med støtte for Samba. Les mer her. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Svært interessant. Ruteren jeg har, er en Asus WL-500G, men uten deluxe... Tviler på at det går på min modell, men jeg skal iallefall ta og kikke etter hva firmware-hackerene har funnet på, da. .tommyb Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Vil du ikke kunne bruke disken som nettverksdisk når denne er koblet opp mot ruteren? Handler ikke dette bare om noen innstillinger på routeren? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Ruteren jeg har, er en Asus WL-500G, men uten deluxe... Tviler på at det går på min modell, men jeg skal iallefall ta og kikke etter hva firmware-hackerene har funnet på, da. Synes å huske å lest at det måtte være en Deluxe, fordi den har mer minne, og dermed plass til en større firmware. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Vil du ikke kunne bruke disken som nettverksdisk når denne er koblet opp mot ruteren? Handler ikke dette bare om noen innstillinger på routeren? Ikke når ikke disse innstillingene ikke er tilgjengelige fra firmware :| Eneste innstillingen der er "enable ftp server" pluss noen innstillinger for brukernavn etc. Synes å huske å lest at det måtte være en Deluxe, fordi den har mer minne, og dermed plass til en større firmware. Jeg fant noe på et forum for ruteren... "Bruksanvisning" for å legge inn custom firmware med samba på WL-500G. Ikke akkurat "install.exe"-type enkelhetsgrad men det er en rimelig step-by-step howto, så jeg skal forsøke meg på det nå. Kjekt når folk faktisk legger til ny funksjonalitet på produkter man allerede har http://forum.chupa.nl/showthread.php?t=1984 .tommyb Endret 30. april 2005 av tommyb Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Eller hva med Synology DiskStation? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307054&cks=SER Den har egen nettverksplugg, støtter appletalk, windows fildeling, ftp. Er printerserver, har tre usb innganger der du kan koble på andre usb disker. Så setter du en 400GB disk i den, og slenger på tre stykk usb disker på 400GB på den, så burde det holde med plass for en stund. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Den ser fin ut, men den koster jo 2K uten disk... Jeg har klart å sette opp samba på ruteren min nå, mot en USB harddisk. I tillegg går det an å installere andre linux pakker på ruteren, det skal sågar være mulig å koble på et USB lydkort og streame lyd fra en PC til lydkortet som da kan kobles til stereoanlegget. Den har printserver men krever at det finnes linux-drivere. Det går an å bruke USB hub på den også. Det neste prosjektet jeg er begynt på er å kjøre en fullverdig php server fra USB disken, ikke fordi jeg trenger det men fordi jeg skal se hvor bra det virker. Da kan vi begynne å snakke om ganske mye funksjonalitet for en liten ruter men det er ikke akkurat brukervennlig å styre med linux pakker. Dette på en ruter du kan få for under 600 kroner (demovare, komplett). .tommyb Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Om du bruker windows på desktopen din, så er det en ganske kul feature der. Iaffal i XP. Du kan kjøre usb over ethernet. Så selv om printeren din ikke er støttet av linux (slik som min) så kan du kjøre de rå usb dataene og printeren fungerer like fint for windows maskinene. Asus boksen så veldig bra ut forresten! Håper noen får hacket den diskstasjonen min, for den også har linux i bunn. Fått tilgang på ssh via den hadde vært strøkent. Kanskje også torrent via et webinterface... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Det skal sies at som diskserver har asus ruteren særdeles lav overføringshastighet. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det skal sies at som diskserver har asus ruteren særdeles lav overføringshastighet. Din versjon av routeren har kun USB1/Full Speed (12 Mbps), mens den nye Deluxe-versjonen har USB2/Hi Speed (480 Mbps). Dette vil utgjøre en stor forskjell. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Folk rapporterer hastigheter ned i 800 kbit/s på deluxe varianten. Raskere over FTP enn med Samba. Linksys-ruteren som man ofte sammenlikner med skal være betydelig raskere. Her er tall fra en som har testet flere modeller: http://wl500g.info/showthread.php?t=2444&h...ght=performance .tommyb Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Folk rapporterer hastigheter ned i 800 kbit/s på deluxe varianten. Raskere over FTP enn med Samba. Linksys-ruteren som man ofte sammenlikner med skal være betydelig raskere. Her er tall fra en som har testet flere modeller: http://wl500g.info/showthread.php?t=2444&h...ght=performance .tommyb Tror du må lese tråden du linker til en gang til. Denne karen snakker om Kilo-/Megabyte/s, og verdiene for Deluxe-versjonen er 1300 Kilobyte/s. Linksys'en har heller ikke WLAN. Endret 26. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Beklager, var rett og slett en skrivefeil fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå