jorgis Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Ta en backup av de aller viktigste filene dine (skolearbeid, jobbdokumenter, ikke mp3 og filmer (du får nytt etterhvert)), og svi den på CD/DVD. Formater harddisken fullstendig og legg inn windows på nytt. Det første du gjør når du kobler maskinen på nett er å kjøre windows update og KUN installere firefox. Bruk ikke IE til å surfe når Firefox er installert, da slipper du så mye spyware. Last ned og installer NOD32 antivirus (http://www.eset.com/products/nt.htm), og gjør alt som ellers må gjøres ved reinstall (drivere o.l.). Sørg for at du får lagt inn SP1 og SP2 til windows XP. Når alt er oppe og kjører, og du har scannet maskinen en gang med NOD32, kan du sette inn CDen/DVDen med backup. Scan den med NOD32, og gjerne også med AdAware. Først når du vet den er "ren", kan du hente den over på harddisken din. ...og noe du bør huske på fremover: 1) Aldri kjør uten antivirus (Norton Antivirus kvalifiserer ikke i mine øyne som antivirus) 2) Aldri surf på nettet med Internet Explorer. Du får bøtter av spyware og annet dritt med en eneste gang. 3) Ha alltid en helt oppdatert Windows-installasjon, med siste patcher og service packs. 4) Ha alltid windows-brannmuren (selv om du har brannmur i ruteren) påslått. 5) Kjør jevnlige scans etter virus og spyware. Håper dette kan være til hjelp. Det kan virke litt drastisk, men jeg kan garantere deg at du ikke får spyware/adware hvis du følger hva jeg sier og ikke går inn for å få spyware selv. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Hele situasjonen er bisarr, men det som plager meg mest er at system resore ikke funker! Hvordan går det an? Windows er jo fullstendig kokt i så fall!! Jeg gjorde absolutt ingenting galt da viruset dukket opp. Jeg gjorde det jeg normalt gjør, men så ble plutselig maskina treg og viruset dukket opp. Det føltes nesten som viruset oppsto fordi jeg vekslet litt for fort mellom programmer, hadde mange progs åpne, brukte mye prosessorkraft etc...! Siste løsning er å formatere, men det er jo jævlig tungvint da. Da mister jeg massevis av preferences og programvare jeg har installert... 1) Aldri kjør uten antivirus (Norton Antivirus kvalifiserer ikke i mine øyne som antivirus) Det har alltid funket hittil. 2) Aldri surf på nettet med Internet Explorer. Du får bøtter av spyware og annet dritt med en eneste gang. Har aldri gjort det. 3) Ha alltid en helt oppdatert Windows-installasjon, med siste patcher og service packs. Har alltid det, bortsett fra SP2 som jeg ikke vil ha grunnet begrensninger i antall connections elns. 4) Ha alltid windows-brannmuren (selv om du har brannmur i ruteren) påslått. Dette har jeg ikke, grunnet at jeg ikke kan noe om konfigurering av slikt. Jeg har aldri hatt det og har aldri fått virus eller blitt angrepet. Mellom modemet og maskina er det to switcher. Dette har alltid gått greit inntil nå, så jeg lurer virkelig på hva som har forårsaket dette. Kanskje det rett og slett er Windows som har klikket. 5) Kjør jevnlige scans etter virus og spyware. Kjører jevnlige scans med Spybot og scanner noen ganger for virus med Norton. Har aldri hatt nevneverdige problemer før nå.. Jeg har alltid vært en Koscher internett-bruker, surfer ikke på dodgy sites og bruker ikke IE. Har riktignok tidligere hatt problemer med Windows, noe jeg aldri fant ut av. En dag funket plutselig ikke internett lenger. Den eneste måten jeg kunne løse dette på var å sette inn et nytt nettverkskort. Hvis Windows bare kunne oppført seg på en logisk måte, så hadde jeg vært fornøyd. At Windows ikke husker noen av de mange flotte restore points jeg lagde før i dag, men derimot husker et som jeg IKKE har laget, er sinnsykt irriterende. Save me Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 FAEN!!! En annen ting som skjedde da viruset dukket opp var at Norton, som jeg hadde REINSTALLERT, forsvant! Et kjennetegn ved kraftige virus er at de ødelegger antivirus-programmet ditt. Mitt råd angående HijackThis og "forsøke å se hva det greier å ta, deretter ta resten selv" er at ingen programmer, selv ikke gode antivirusprogrammer, vil greie å slette alle virus under vanlig Windows-drift, siden virusene kan være i virksomhet og således ikke la seg slette. Derfor skal du boote i Safe Mode og foreta manuell renskning ut i fra HJT-loggen. Å bli kvitt et krafitg virus innebærer å scanne, slette, scanne igjen, bruke safe mode, scanne, undersøke manuelt, scanne igjen, bruke ulike programmer osv osv etc, til du er helt sikker på at alle spor er slettet. Litt som å rengjøre et hus der en pest har herjet. Dersom bare en liten bit av pesten/viruset får lov å overleve, VIL den formere seg på nytt, og situasjonen er like ille igjen etter kort tid. Da har dine bestrebelser ikke noen verdi i det hele tatt. Du MÅ gjøre maskinen 100% ren - ikke 90%, 95% eller 99%. Har du hatt et krafitg virus, skal du ikke være fornøyd før en pålitelig online-scan gir rent resultat, og en nyinstallert AdAware-(eller lignende)scan gir det samme. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 En liten ting til: Har du/har du hatt et krafitg virusangrep, skal du regne det for *sannsynlig* at det har angrepet antivirusprogrammet ditt. Typisk da er at f eks Norton rusler og går tilsynelatende normalt, mens det i virkeligheten er under virusets kontroll, og lar dette være i fred. I verste fall, og dette er et godt symptom, fungerer ikke live-updaten lenger. Greier du å bli kvitt viruset med sikkerhet, så kan du jo forsøke å se litt over tid om Norton fungerer som det skal....alternativet er å avinstallere Norton, fjerne alle spor etter det, for så å reinstallere. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Avinstallasjon av Norton Antivirus er etter mine erfaringer ikke mulig uten å manuelt måtte fjerne alle registernøkler etter den, alle services, alle oppstartsgreier osv. Det er vel litt logisk at det ikke skal være lett å stoppe antivirus-programmet, slik at et virus ikke har det lett, men det burde være lettere enn dette. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 da har jeg ett lite spørsmål. når en scanner etter virus med programmer som f.eks hijackthis og du kan bla i listen over file som du kan slette selv. hvorddan vet en hvilke filer en ikke skal slette? finnes der en liste en kan se hvilke filer som skal være f.eks til xp pro? Lenke til kommentar
wawa Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Det som forundrer meg mest er det faktum at viruset kom plutselig! Jeg har hatt denne PCen noen måneder og aldri hatt slike problemer. Og så, plutselig kommer dette... Jeg skjønner rett og slett ikke logikken, kan noen forklare hvordan et virus bare kan "komme av seg selv"? Det andre som forundrer meg er dette med system restore, og dette er mer irriterende enn viruset selv! Jeg hadde jo faktisk restaurert PCen og alt var fryd og gammen, så kom viruset igjen etter noen timer, og nå kan jeg ikke ta system restore selv om jeg personlig har lagd plenty med restore points! Kan det være viruset som står bak dette også? Forresten, i hijackthis er det en tab som heter "backups". Der fant jeg "backup" av de filene du sa jeg skulle slette, og jeg valgte å slette disse backups også. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 da har jeg ett lite spørsmål. når en scanner etter virus med programmer som f.eks hijackthis og du kan bla i listen over file som du kan slette selv. hvorddan vet en hvilke filer en ikke skal slette? finnes der en liste en kan se hvilke filer som skal være f.eks til xp pro? Du må nesten bare kopiere inn den enkelte fil som er nevnt i Google og se hva som dukker opp. Det er forholdsvis fort gjort. Det finnes kjøpeprogrammer som kommer med fyldig informasjon om det meste av filer du kan støte på. Wintasks er et - http://www.liutilities.com/ - en slags utvidet Task Manager med tilhørende kunnskapsbase. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Noen som vet hvordan man kan ta backup, for senere å restaurere til originaltilstanden, av settings for Firefox og iTunes? Det er viktig for meg å bevare metadata til låter i itunes, f.eks rating samt alle spillelistene. Bokmerkene i Firefox hadde også vært kjekt å ha. Noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Firefox lagrer alle bokmerker i en fil som heter bookmarks.html. Ligger i documents and settings ett eller annet sted, og kan importeres tilbake igjen etter reinstall. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Liveupdate funker ikke i Safe Mode fordi jeg ikke har internett i safe mode... Noe jeg kan gjøre for å få internett i safemode? Lenke til kommentar
wawa Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg dristet meg til å koble til internett og scanne med housecall og her er resultatet: TROJ WEBSEARCH.B - Undeletable ADW OBLOADER.A - Unremovable Den fant også 21 "vulnerabilities", samt spyware som den fjernet og et virus som den fjernet. Jeg kan legge opp hele rapporten dersom noen ønsker det. Hva skal jeg gjøre nå? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Kan jo egentlig bare påpeke at det at du ikke har SP2 har gjort det mulig for viruset å snike seg gjennom de sikkerhetshull som SP2 da tetter. Innstaller SP2, det finnes en patch som fikser det problemet med anntall connections http://www.winxpcentral.com/windowsxp/xpsp2speed.php <-- her er denne. Kjør så winupdate MYE, helt til det ikke er noen hull igjen. Scan så nok en gang med housecall, med ad-aware, spybot search and destroy og microsoft antispyware. Husk også å oppdatere disse før du scanner. I tillegg så kan du også laste ned free trial av NOD32 - det beste antivirusprogrammet. Dette burde klare å fjerne evt virus. Men - først sikre maskinen, så fjerne det som er inne på den. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Har prøvd med nod32 uten at det har ført til noe positivt. Men hovedproblemet nå er det at jeg ikke klarer å starte opp i det gamle OSet i det hele tatt Se her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry4134235 Men takk for at du opplyste meg om den patchen, håper den funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå