lavik Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Har mange gamle APS-ruller liggende, samt endel remser med 35mm negativer. Jeg kunne godt tenkt meg å få skannet inn disse, både for arkivering digitalt, men også for å redigere en del av dem. Kan jeg bare levere alt dette hos f.eks Preus eller Fotoknudsen, og få de tilbake på cd/dvd? Hva vil dette isåfall koste meg pr aps-film (eks. 25 bilder) eller pr film 35mm(eks 24 bilder) og vil kvaliteten være god nok for litt "hobby-bilderedigering"? Endret 17. mai 2005 av lavik Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Kan være jeg som fikk en veldig dårlig scanning, men jeg anbefaler absolutt ikke fotoknudsen. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Et tips hvis du har mye negativ - kjøp deg en "god" filmscanner og gjør jobben selv. Det blir fort mange NOK å betale for "dårlig" kvalitet. Gjør det det selv, kan du også bestemme utsnitt på negativet. Har en Nikon COOLSCAN 4000 og har scannet inn ca 400 24x36 neg og dias. Det tar tid, men du får bilder slik du selv ønsker. Lenke til kommentar
lavik Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Takk for tipset, men lurer på om ikke det blir litt "overkill". Det er kanskje snakk om rundt 40-50 ruller, så det blir vel litt dyrt med en filmscanner for så lite tror jeg. Hvor mye må man ut med for en "god" filmscanner som også tar APS da? Lenke til kommentar
flaker Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Heisan, Jeg tar sjansen på å gjenopplive en gammel tråd. Det kan jo være at du følger med enda. Jeg holder på å kikke litt på filmscannere på eBay, og det er en del rimelige å få der... Bare pass på å spørre om totale shipping&handling kostnader FØR du byr, hvis du byr og vinner, er du selvsagt forpliktet til å fullføre handelen. Hvis du ikke er registrert eller har feedback der fra før, les listingen for auksjonen veldig godt før du vurderer å by. Hvis selger ikke lister at han sender til Europa/Worldwide, send et spørsmål og spør om de er villige til å sende til deg hvis du dekker alle forsendelseskostnader (og spør også hvor mye det vil være). Sjekk også at selgeren ikke sier at han ikke selger til folk med 0 feedback, noen gjør det bare hvis du mailer først og spør om lov, slik at de kan danne seg et inntrykk av deg. Ikke legg inn bud før i siste liten, da bringer du bare prisen oppover for deg selv, og har store sjanser for ikke å vinne. Du kan øke sjansene dine ved å bruke tjenesten du finner på auctionsniper, du kan få denne serveren til å legge inn bud for deg i siste liten, f. eks. 7 sek. før auksjonen er ferdig. Tror kanskje at man veldig raskt kan tjene inn en slik scanner. Du kan jo alltids selge den igjen. Det lønner seg nok å kjøpe en "pent brukt", så kan du sikkert selge den til samme pris (inkl porto) igjen her når du evt er ferdig med å bruke den selv - siden prisene generelt er lavere derover. Lenke til kommentar
lavik Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Noen som har erfaringer med Kodak Advantix fd 300? En filmskanner som bare tar APS. Har sett denne billig. Et minus at den ikke fungerer under Win XP, men om den gjør jobben greit, får det heller stå sin prøve... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå