Gå til innhold

Grafikk henger under benchmark i 3dmark05

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nettopp kjøpt meg et Gainward GeForce 6800 GT 256MB DDR3 AGP, "Ultra/2400",2ns,DVI og har nå litt problemer med å kjøre benchmark i 3dmark 05. Saken er den at kortet gir bra fps en god stund, så fryser grafikken et par sekunder (kanskje 3-4 sek) og går så videre... fps indikatoren i 3dmark viser da et lite sekund 1-2 fps. Har lest at kortet bør ha en 350w power supply, har selv 340w men den er ikke veldig belastet (2stk HD med vanlig power tilkopling og 1 stk SATA disk + 1 stk NEC DVD-RW).

Er det powersupply'en som ikke leverer nok strøm eller kan det være andre ting? Har koplet på strømkontakten til skjermkortet:) Kjører siste utgave av Nvidia detonator drivere.

Øvrige maskinspecs:

- AMD 64 3500+ socket 939 cpu

- MSI K8N NEO2 Platinum-54G, nForce3 250U 54G hovedkort

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200 CL2.5 ram

Takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har kjørt testen uten døra på kabinettet - i tillegg så har jeg en ekstra pci slot ledig ved siden av kortet, det skulle jo være tilstrekkelig mengde tilgang på luft ihvertfall. Virker ikke som kortet blir veldig varmt heller, ser at GPU'en er på ca 55 grader ved testing, og det står jo 2 vifter å blåser på en passe stor kobber ribbe...

Hvis jeg prøver å overklokke kortet bittelitt (10mhz på ramdac og memory speed) så vil ikke testen starte i det hele tatt.

Virker rart dette her, men jeg bør kanskje prøve med en sterkere PSU

Men takk for forslaget ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Ville nå ikke være helt sikker på om det er strømtilførselen som er for liten, du kan jo prøve å slå av de harddiskene du ikke bruker, evnt andre "unyttige" ting som trekker strøm. Kjør 3DMark05 om igjen, se om problemet er der fremdeles.

Helt enig .... Med døren oppe kan du også stoppe en vifte under forsøket ...

Lenke til kommentar

ta til vettet...kjøp ny PSU på minst 430w helst 500w UANSETT om det er problemet eller ikke..du knekker den du har nå uansett over tid...en såpass bra pc fortjener en skikkelig PSU som gir stabil spenning og har gode sikringer med tanke på div.kortslutninger...en PSU er ikke bare watt..her skal det gode ampere til og andre ting for at en moderne pc skal virke stabilt over lang tid..jeg reparerer pc,er daglig og det er et faktum at PSU er den mest neglisjerte delen i en pc i dag...med ofte tragisk utfall...når en svak/dårlig PSU dauer tar den gjerne h-kortet ditt og hd,en i samme rennet..eller andre ting...veeeldig kjiipt...!

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke sikker det er psu som er synderen her. Hvis du hadde et ati kort før du kjøpte nvidia-kortet kan det hende du må innstallere windows på nytt for at det skal fungere sikkerlig. En kamerat av meg hadde lignende problem for et par dager siden. Når jeg reinnstallerte windows for han fikk han 5500poeng i 3dmark05. Mot 3800 tidligere........ :roll:

Uansett er tagan 420w fra komplett en genial psu. Kul oxo.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Jeg hadde nøyaktig samme problem .. forsåvidt nøyaktig samme grafikk kort også :)

du har 'sikkert' gjort som følger:

- installert 'U.S. English' drivers (19.4mb) fra nvidia.com

.. det gjorde jeg ..

uansett, her er den enkle løsningen på problemet:

- installer 'International' drivers (28.2mb) fra nvidia.com istedenfor .. :)

bare installer driverne rett over de du har nå.. ikke avinstaller eller noe!

tro meg, jeg slet LENGE med det problemet .. ALT e testet ut .. harddisker, psu, osv osv osv .. :) håper jeg er i tide med å løse ditt problem før du går gjennom for mye bry!

Endret av jugg
Lenke til kommentar
Okei!

Takk for mange svar - da blir det ny PSU:)

Er klar over at dette kanskje blir litt off topic da men er det noen som kan gi en anbefaling av PSU til denne maskinen. Har ikke tenkt å bruke altfor mye penger på det, helst under tusenlappen...

Sjekk ut bZerk psuene på microplex.no

De leverer masse watt, god ampere og de ser kule ut også. Og best av alt, det er ganske bra pris på de :)

Lenke til kommentar

Alltid er det PSU'en som får skylden ..

Jeg har aldri vært borti at en psu ikke har strukket til helt sånn watt-messig!

Normale mennesker har ikke 10 harddisker og 5 dvd-brennere koblet til pcen sin, og da pleier PSU'en strekke til ;) men om det er noe defekt med den, eller du faktisk har usannsynlig mange ting koblet til inni pcen din vet jeg jo ikke ;)

Lenke til kommentar
Jeg hadde nøyaktig samme problem .. forsåvidt nøyaktig samme grafikk kort også :)

du har 'sikkert' gjort som følger:

- installert 'U.S. English' drivers (19.4mb) fra nvidia.com

.. det gjorde jeg ..

uansett, her er den enkle løsningen på problemet:

- installer 'International' drivers (28.2mb) fra nvidia.com istedenfor .. :)

bare installer driverne rett over de du har nå.. ikke avinstaller eller noe!

tro meg, jeg slet LENGE med det problemet .. ALT e testet ut .. harddisker, psu, osv osv osv .. :) håper jeg er i tide med å løse ditt problem før du går gjennom for mye bry!

Se der ja - det gjorde jammen susen;) Det var da merkelig - skulle ikke tro at det skulle ha noe å si... Flotte greier - TUSEN TAKK jugg - og alle andre som har kommet med forslag:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...