Dan Hansen Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Som noen av dere sikkert har skjønt så skal jeg (ja, jeg) igang med å lære meg en del om Linux og eventuelt *BSD :razz: Jeg lurer på mange ting, men skal prøve å begrense meg litt, og prøve å lese/finne informasjon på egenhånd. Kun et lite spørsmål til før jeg tar kvelden; er kommandoene de samme i alle Linuxversjonene? og *BSD? Slik at det egentlig er litt hipp som happ hva jeg velger å lære? -Dan- Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Er temmelig grønn på det området, men slik jeg forstår det er kommandoene like for hvilket shell du bruker. Hvis du kan bruke f. eks. Bash på både linux og f. eks. freebsd tror jeg at kommandoene var det samme. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Kommandoene er programmer, installerer du GNU Fileutils f.eks får du ls, ln, cp, mv, rm, mkdir chmod... osv. Samme for andre pakker, uansett hvilke platform du har (må kunne kjøre GNU make og gcc da). Det kan jo tenkes at forskjellige shell's har ulike måter å gjøre ting på (piping og sånn), vet ikke hva slags shell freeBSD bruker, men bash skal vel følge en slags unix standard. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Jepp, nesten alle kommandoer er implementert som egne programmer (i motsetning til f.eks ms-dos hvor alle de vanligste kommandoene lå i shellet, dvs command.com) Enkelte ting ligger likevel i shellet, du kan f.eks skrive kommandoen 'help' i bash, så får du fram disse interne kommandoene. Ellers ville jeg tro alle linux'ene er like, unntaket er slike ting som systemadministrering, der kan en bestemt distro ha lagd noen egne utils som skal gjøre livet lettere for newbies. Men man trenger ikke bruke disse, har man peil er det normalt lettere å redigere config-filer direkte. Derimot er det endel forskjell mellom f.eks Linux og kommersielle unix'er. Har selv hatt problemer med noen skript som funka fett på linux, men fikk problemer på Solaris eller Irix. Kan selvsagt være fordi jeg selv bruker linux hjemme, men jeg satt likevel igjen med inntrykket at Linux var "best", eller rettere sagt, den støtter mest. Ofte var det nemlig slik at kommandoene på disse andre unix'ene støttet færre opsjoner og slikt... irriterende Lenke til kommentar
Gutefante Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Kan jo se på denne siden. Kan vell kanskje hjelpe deg litt i gang den siden. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå