Gå til innhold

Kritikk på Rennene bekk

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt litt kritikk på dette bildet.

bilde1.jpeg

Stort Bilde

Tatt i går

EXIF:

Camera Canon 300D, kit-linse

Shutter speed: 6 sec

Aperture: 14

ISO: 200

Tok bilde i Raw format, satt opp exposure-rate +1, justert litt farger og kontrast og kjørt unSharp Mask.

Jeg har også en annen versjon

Bilde nr 2

EXIF:

Shutter speed: 2 sec

Aperture: 8

ISO: 100

Hva synes dere?

Se også mitt

FotoAlbum for flere bilder

/Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kritikken. Skal prøve å få mer dynamikk og farger neste gang. Har dere noen forslag til hvordan jeg skulle gjordt det med sammen motiv?

Det dere mente om for lang lukkertid, det var ment til første bilde(6 sek) eller var det også til andre bilde(2sek)?

Synes lang lukkertid fikk et slags rolig, svevende følelse, men det ble kanskje litt mye tåke av det.

/Tommy

Lenke til kommentar

Det var ikke noe dårlig bilde. Bra utsnitt, og god bruk av dybdeskarphet.

I slike situasjoner som dette så ville jeg tatt flere bilder med forskjellig lukkertid, for å i ettertid vurdere hva jeg likte best.

Hvor mye 'melk' man liker vil jo variere fra person til person.

En annen teknikk som kan brukes er å ta mange eksponeringer med kort lukkertid, og så legge bildene over hverandre etterpå. Det gir også en slørete effekt, men samtidig vil man få en del skarpe elementer også. Så dette i et fotoblad en gang, og det ble veldig bra. (Det var brukt 100(!) eksponeringer og analog film)

Lenke til kommentar

Ikke noe hokus pokus... Du trenger bare et kamera der du kan stille lukkertiden selv. Dette kan du nå gjøre på de litt mer avanserte kompaktkameraene til og med, og så trenger du et stativ.

Prøv med lukkertider fra 2 sekunder og nedover, alt ettersom hvor fort bekken renner.

Lykke til.

Christopher

Lenke til kommentar

Hvis man har et veldig godt lys i utgangspunktet kan det jo være en utfordring å få til et slikt bilde bare med å sette ned lukkehastigheten da du antakelig vil få et veldig overeksponert bilde:)

Men syns bilde er veldig bra egentlig. Noe lang lukker som andre har bemerket. Men vil se mer av slike:)

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror kanskje bildet hadde blitt mer livlig med litt kortere lukkertid, og med mer farger i bildet, f.eks. gress eller mose. Nå ble det mest brunt og grått. Jeg likte best utsnittet fra det første bildet, og lukkertida fra det andre bildet..

Ellers så finnes det utrolig mange bilder av denne sorten, så kanskje du skal prøve å gjøre noe nytt og spennende med samme teknikk?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...