Gå til innhold

AMD/Intel = problemer ?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Muligens dette er et litt rart spørsmål, men har lurt litt på dette...

 

Ser meg nødt til å oppgradere PCen min, dette koster dog penger :sad:

Etter å ha vært en liten tur innom komplett.no, fant jeg først ut at jeg skulle kjøpe et Intel basert system (billig celeron)...etter å ha tittet enda litt mer så jeg at en AMD system ville både være billigere (sett i forhold til ytelse) og bedre (?)

 

Vil det ha _noe_som_helst_ betydning om jeg velger et AMD system (XP) fremfor et Intel basert ? Altså, vil jeg komme til å støte på problemer (les: i linux) grunnet dette ? Har så vidt også begynt å programmer i C..

AMD XP prosessorene er vel egentlig optimalisert for bruk i Windows XP..

 

Regner med at det er mange her som kan svare på dette :smile:

 

 

_________________

--

Mvh,

 

Tobias.

 

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-07-10 13:43 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Tror ikke du kommer til å støte på noen problemer. AMD er blitt såpass vanlig nå at det støttes av alt det samme som Intel. Linux skal kunne takle en AMD-prosessor uten problemer...hva som er optimalisert for de forskjellige prosessorene og hvordan dette vil fungere i praksis aner jeg ikke. AMD er (som du sier) billigere, og jeg tror selv jeg hadde gått for dette skulle jeg kjøpe meg ny maskin nå.

 

Noen andre som har noe input på hva som eventuelt skiller Intel og AMD? Da tenker jeg både i linux, og generelt. Hadde vært greitt å vite (orker ikke å google nå :wink: )

Lenke til kommentar

har selv en AMD XP1900+ i linux, og det funker glimrende. også, for og nevne en ting til, så er AMD cpu'er generellt raskere i linux enn Intel sine, dette pga. at det er meget få applikasjoner som er optimisert for P4 og SSE2, og er også forøvrig kun støttet av GCC 3.1(.1), som ingen (?) "ferdig-pakke" distro'er bruker enda. kun "distro'er" som Gentoo o.l., muligens debian unstable (?).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-09 21:20, t_man skrev:

Har så vidt også begynt å programmer i C..


For programmering i høynivå-språk (C, Java osv) har det ingen ting å si om du har AMD eller Intel.

 

Du må over på temmelig avansert assembler for å merke noe forskjell, og selv i assembler er prosessorene nesten like, alle de grunnleggende instruksjonene er de samme. Men begge har kommet med noen tillegg i seinere tid som er unike for hver av dem, f.eks SSE2 og 3dNow.

Quote:


AMD XP prosessorene er vel egentlig optimalisert for bruk i Windows XP..


Det er nok bare PR-bullshit.

 

Windows XP kan godt være optimalisert for Athlon, men Athlon er ikke "optimalisert" for Windows på noen som helst måte. En prosessor er nemlig såpass generell i sin virkemåte at den ikke er optimalisert for et bestemt OS.

Lenke til kommentar

Her paa kontoret i trondheim hadde vi endel problemer med amd her tidligere pga sterk varme i lokalene, dette som foelge av ei forbanna sol paa himmelen, de eneste maskinenene som faktisk overlevde var serverne som er paa intel prossesorer, arbeidsmaskinene som kjorte med amd og veldig god kjoeling i kabinettene kraesja i hytt aa gevaer, en fikk til og med varige men.

 

Min konklusjon blir da at, kjoer intel paa kritiske maskiner som krever max oppetid, og amd paa maskiner som ikke gjoer noe av en ufrivillig reboot i ny og ne.

Lenke til kommentar

off topic:

booth:

når det er så forbaska varmt så klokk den forbaska cpu'en ned et par hundre mhz og sett ned VCore! :roll:

 

skal ikke være nødvendig, men når det viser seg at det _er_ for varmt så trenger man ikke være dum :wink:

 

(misforstå meg rett. antyder ikke at du/dere er dum(-me) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...