Gå til innhold

Hvordan skal partisjonene være?

Anbefalte innlegg

Jeg har delt harddisken i tre deler, og skal ha et os på hver. Win XP er installert på part 1, og nå er det Fedora sin tur på part 2.

Partisjonen som Fedora skal på, er ikke formatert, men det står allikevel Fat 16 på den. Partisjonen må altså slettes og Linux partisjon må deretter legges inn. Så langt, helt greit.

Automatisk partisjonering går ikke, fordi partisjonen ikke slettes av auto-funksjonen. Funksjonen leter jo etter fritt område.

Dermed må jeg gjøre alt manuelt.

Det jeg da lurer på er følgende:

Hvor stor skal root være, og hvilke andre partisjoner skal jeg legge inn.

Det er 35 GB til rådighet som skal partisjoneres for Fedora.

Forslag til hvilke partisjonstyper og størrelse på hver tas mot med glede. Er ute etter den mest ideelle måten å partisjonere på.

Edit:

Ser dette greit ut?

1 /boot-partisjon, ext3, 128 MB.

1 / -partisjon, ext3, 34,8 GB

1 swap-partisjon. 512 MB (Har 256 Mb RAM)

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser dette greit ut?

1 /boot-partisjon, ext3, 128 MB.

1 / -partisjon, ext3, 34,8 GB

1 swap-partisjon. 512 MB (Har 256 Mb RAM)

Den bootpartisjonen var stor. Hvis du i det hele tatt maa ha en bootpartisjon tror jeg du kan dele den paa 10...

Ellers vil du muligens ha en /home . Hvis du reinstallerer slippper du at alle personlige filer og instillinger forsvinner.

Endret av laroys
Lenke til kommentar

Du bør(må nesten) lage en /home-partisjon. For da er det veldig lett å ta vare på ting hvis du skal instalere på nytt. Og du kan godt droppe /boot.

Edit: og siden / ideelt bare skal være til os/m programmer kan den gjerne være 3-5GB avhengig av om du skal instalere mye programmer, og distrovalg. Fedora(vet ikke med SUSE og Mandriva som og er store distroer) f.eks bruker lett over 5GB, men ubuntu med omtrent samme programpakke bruker 3GB .

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Hvis du bruker LVM, som du ikke har noen grunn til ikke å gjøre, må du ha en egen bootpartisjon. jeg bruker også konsekvent 100 MB.

mest fordi hvis jeg er sløv og yum updates står og går, har jeg plutselig fyllt opp med kernels der :p

/usr 5-7 gb, /var 2 gb, /tmp 500 mb, / 1 gb, og resten /home pleier jeg å ha.

Lenke til kommentar

/boot er unødvendig, selv når man bruker LVM (selvfølgelig hvis man ikke har / på LVM, men det er også unødvendig).

Jeg bruker LVM og jeg har /usr, /home, /opt, /var og /tmp på LVM.

Utenom det har jeg bare /. Den er 234MiB stor og av det bruker jeg 89MiB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...