834HF42F242 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Jeg har delt harddisken i tre deler, og skal ha et os på hver. Win XP er installert på part 1, og nå er det Fedora sin tur på part 2. Partisjonen som Fedora skal på, er ikke formatert, men det står allikevel Fat 16 på den. Partisjonen må altså slettes og Linux partisjon må deretter legges inn. Så langt, helt greit. Automatisk partisjonering går ikke, fordi partisjonen ikke slettes av auto-funksjonen. Funksjonen leter jo etter fritt område. Dermed må jeg gjøre alt manuelt. Det jeg da lurer på er følgende: Hvor stor skal root være, og hvilke andre partisjoner skal jeg legge inn. Det er 35 GB til rådighet som skal partisjoneres for Fedora. Forslag til hvilke partisjonstyper og størrelse på hver tas mot med glede. Er ute etter den mest ideelle måten å partisjonere på. Edit: Ser dette greit ut? 1 /boot-partisjon, ext3, 128 MB. 1 / -partisjon, ext3, 34,8 GB 1 swap-partisjon. 512 MB (Har 256 Mb RAM) Endret 29. april 2005 av anth Lenke til kommentar
laroys Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Ser dette greit ut? 1 /boot-partisjon, ext3, 128 MB. 1 / -partisjon, ext3, 34,8 GB 1 swap-partisjon. 512 MB (Har 256 Mb RAM) Den bootpartisjonen var stor. Hvis du i det hele tatt maa ha en bootpartisjon tror jeg du kan dele den paa 10... Ellers vil du muligens ha en /home . Hvis du reinstallerer slippper du at alle personlige filer og instillinger forsvinner. Endret 29. april 2005 av laroys Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Du bør(må nesten) lage en /home-partisjon. For da er det veldig lett å ta vare på ting hvis du skal instalere på nytt. Og du kan godt droppe /boot. Edit: og siden / ideelt bare skal være til os/m programmer kan den gjerne være 3-5GB avhengig av om du skal instalere mye programmer, og distrovalg. Fedora(vet ikke med SUSE og Mandriva som og er store distroer) f.eks bruker lett over 5GB, men ubuntu med omtrent samme programpakke bruker 3GB . Endret 29. april 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Om disken er større i virkeligheten enn i BIOS, må du ha /boot innenfor det BIOS klarer å se. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Jeg leste et sted at boot skulle være rundt 100 MB. Men det går fint om den bare er på 10 MB altså? Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg leste et sted at boot skulle være rundt 100 MB. Men det går fint om den bare er på 10 MB altså? min er 100MiB, den har èn kjerne og 3.6MiB er brukt.... Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 /boot 128 mb /home 3,4 gb /swap 512 mb / X Ganske greit å ha det slik jeg har skrevet over, men jeg veit ikke hvor mye root skal sånn ca være på... noen? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Hvis du bruker LVM, som du ikke har noen grunn til ikke å gjøre, må du ha en egen bootpartisjon. jeg bruker også konsekvent 100 MB. mest fordi hvis jeg er sløv og yum updates står og går, har jeg plutselig fyllt opp med kernels der /usr 5-7 gb, /var 2 gb, /tmp 500 mb, / 1 gb, og resten /home pleier jeg å ha. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 /boot er unødvendig, selv når man bruker LVM (selvfølgelig hvis man ikke har / på LVM, men det er også unødvendig). Jeg bruker LVM og jeg har /usr, /home, /opt, /var og /tmp på LVM. Utenom det har jeg bare /. Den er 234MiB stor og av det bruker jeg 89MiB. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 hvorfor er / på LVM unødvendig? den drar samme fordeler av LVM som alle andre filsystemer Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Fordi / har en rimelig konstant størrelse, dessuten kan du komme deg inn på systemet for å reparere ting hvis det blir problemer med LVM. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 jeg har ofte opplevd at en 599 mb / partisjon har blitt full. da ofte /root/.cpan har ellers aldri hatt noen som helst problemer knyttet til LVM. Man kommer seg ellers alltid inn på systemet med en boot cd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå