Gå til innhold

Hvilke Linux versjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde tenkt å anbefale det samme jeg. Bruker selv RedHat 7.3, men er usikker på hvordan dette er på det "prosjektet" du skal bruke det til. Du bommer ikke med Slackware ihvertfall :smile: Det er et enkelt, stabilt og skalerbart system som takler de fleste oppgaver (i motsetning til store og tunge Redhat, Suse, Mandrake mm)....sier ikke noe dritt om disse nå altså :grin: Prøver bare å understeke poenget....

Lenke til kommentar

Hmm...forskjeller...

 

-Hvilke programmer som følger med (både vanlige applikasjoner og programmer som hjelper en med oppsett...)

 

-Plassering av konfigurasjonsfiler...(kan bli rotete i de "enklere" distroene....min personlige mening) Noen er lette å installere å sette opp (automatisert), mens andre krever mer arbeid (manuelt oppsett. Slackware kommer i den siste gruppen, så beware!)

 

-Noen distroer går for det nyeste av det nye, mens andre går for stabilitet og sikkerhet, altså bruker programmer som er testet og brukt lenge...

 

-Noen går for å tjene penger (Lindows....Suse har også blitt litt sånn), andre er 110% for åpenhet og at alt skal være gratis....Debian er et bra eksempel på dette. Det er laget av og for brukerne i motsetning til de fleste andre som har et selskap i ryggen.

 

Hmm....kommer ikke på mer i farten. :smile: Sikkert noe veldig viktig jeg har glemt, men men....sånn er det å ha ferie :lol:

 

Håpe dette hjalp deg noe. Det finnes utrolig mange distoer. Noen spesialiserer seg på enkelte ting (Trustix = sikker distro, RedHat/Mandrake til desktopen osv). Du kan finne mange forskjellige her: http://www.linuxiso.org/

 

God sommer og happy hacking!

Lenke til kommentar

Billigere? Kan det bli billigere en på linuxbutikken, du må jo betale frakt og greier fra utlandet som sikkert er ganske dyr for en så liten ordre. Desuten har dem "Chucky" kabinett merker på linuxbutikken osså. Geekstuff.no er noe osså du kan sjekke ut osså. Dem har ikke mykevarer men annet "geekstuff" :smile: Har "Viking Tux" på kabinettet mitt, og vanlig tux på serveren. </Offtopic>

 

Uansett, lykke til med BSD :razz:

Lenke til kommentar

forøvrig så er FreeBSD's "ports" system og Gentoo's "Portage" system meget lik debians pakkesystem "apt-get/dpkg".

 

Mange som nemlig tror at et bra pakkesystem er kun forbeholdt debian - noe det ikke er. OpenBSD har også et meget bra pakkesystem. + flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...