hylo Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Hei og hå alle forumtraskere. Er det forsvarlig å drikke alkohol når man er ung, dvs. under 18 leveår? Kroppen har jo ikke godt av det, spesielt med tanke på at kroppen ikke er fullutvikla i en alder av 16. Det og drive flatfyll når man er 15 år er jo bare dumt uansett. Man taper en god del penger på drikken (med mindre man har stjelt den), man kan gjøre uforsvarlige ting (i en større grad enn når man er edru.), det er også heleskadelig. Det er ikkenoe særlig å ligge på sykehus på grunn av alkoholforgiftining? (Er det mulig?) Er man ung, vet man jo ikke helt hva man tåler heller. Så har vi de pene argumentene imot da. Ungdom skal utforske litt! De skal søke litt spenning. Hvis man skal ha spenning, hvorfor hopper man ikke i strikk eller noe slikt? Det må være mye tøffere enn å ligge dagen derpå med hodepine og kaste opp? Også har vi de dritungene som får lov, da. Det er jo toppen av dumhet av foreldra. De må jo ha intelligens sammenlignet med en Amøbe med 8 kromosoner. Det er dessuten mye lettere å gjøre uønskede ting som å rote med en, mens du er sammens med en kar. Det er jo ikke lov til å kjøpe alkohol med mindre du er over 18 år, og dermed mener jeg at du ikke har lov til å drikke heller. Drikking skaper problemer. Skal jeg ta ett eksempel. Kjæresten min, som forøvrig er i Estland og har en fortryllende tid med alkohol, liker å drikke. ''Det piffer opp stemningen'' mener hun. Hvorfor i helvete gjør det det? (Hver gang ho kommer til meg og forteller meg om ''den røffe kvelden'' - lukker jeg ørene og sier ''Intelligens er en mangelvare i venneflokken din.) Sett på en elegant og heftig cd som du liker, og prat om fine ting sammens med venner. Det er mye festeligere, eller mer morsomt om jeg må formulere meg på en annen måte. Man trenger ikke drikke og gjøre dumme ting for å ha det gøy. Det er bare dumt. Man trenger ikke ligge med hodepine dagen derpå for å ha det gøy. Jeg er selv 16 år, og har drukket 2 ganger. Hver gang har jeg mislikt det. HVER GANG! Endret 28. april 2005 av Hylo Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det diskuteres noe lignende her. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Slått på målstreken. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Tja... Jeg synest du igrunn tar opp en god problemstilling - viss man vil ha spenning morro etc. Hvorfor hopper man da bare ikke i strikk eller noe? Drikking er mer enn bare å ligge mårran etter og spy å ha hodepine. Du sier at man lett gjør ting man ikke egentlig vil - som å rote med feil person eller mens man har kjæreste etc. Alkohol letter mange hemninger, man gjør kanskje ting man ikke ville gjort i edru tillstand - kanskje fordi man manglet motet eller dristigheten..? Folk drikker for å glemme, folk drikker for å ha det gøy, folk drikker for å tørre... Det er mange grunner til å drikke, det er mange grunner til å la være. De aller fleste drikker fordi de liker det, det er ikke helt det samme som å hoppe i strikk. Mange svært sjenerte og passive personer er noen helgefyllvrak og blir da som en helt forskjellig person, som er mindre skjenert og mer utagerende. Noen sloss, noen griner - noen danser hele natta og koser seg... Det er klart det er masse helserisikoer når det kommer til drikking - de færreste ønsker vel å ende opp på pumping eller å overnatte i grøfta - men sånne ting skjer da og vil nok fortsette å skje. Det er selvfølgelig større sjanse for at det skjer med en når man er mindreårig men det kan godt skje med de som er godt myndig. Det beste ville være (mener jeg) om folk flest hadde en avslappet holdning til alkohol. Å kunne nyte en flaske vin en kveld eller å ta seg tur på byen i blandt. Men som jeg selv har bevist ovenfor meg selv så er det ikke særlig lett - men man lærer av sine feil. Drikk med måte - skål. Endret 28. april 2005 av troyel Lenke til kommentar
hylo Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Tja...Jeg synest du igrunn tar opp en god problemstilling - viss man vil ha spenning morro etc. Hvorfor hopper man da bare ikke i strikk eller noe? Drikking er mer enn bare å ligge mårran etter og spy å ha hodepine. Du sier at man lett gjør ting man ikke egentlig vil - som å rote med feil person eller mens man har kjæreste etc. Alkohol letter mange hemninger, man gjør kanskje ting man ikke ville gjort i edru tillstand - kanskje fordi man manglet motet eller dristigheten..? Folk drikker for å glemme, folk drikker for å ha det gøy, folk drikker for å tørre... Det er mange grunner til å drikke, det er mange grunner til å la være. De aller fleste drikker fordi de liker det, det er ikke helt det samme som å hoppe i strikk. Mange svært sjenerte og passive personer er noen helgefyllvrak og blir da som en helt forskjellig person, som er mindre skjenert og mer utagerende. Noen sloss, noen griner - noen danser hele natta og koser seg... Det er klart det er masse helserisikoer når det kommer til drikking - de færreste ønsker vel å ende opp på pumping eller å overnatte i grøfta - men sånne ting skjer da og vil nok fortsette å skje. Det er selvfølgelig større sjanse for at det skjer med en når man er mindreårig men det kan godt skje med de som er godt myndig. Det beste ville være (mener jeg) om folk flest hadde en avslappet holdning til alkohol. Å kunne nyte en flaske vin en kveld eller å ta seg tur på byen i blandt. Men som jeg selv har bevist ovenfor meg selv så er det ikke særlig lett - men man lærer av sine feil. Drikk med måte - skål. Hvis man mangler motet, hvorfor tenker man på det da? Hvorfor ikke bite tenna sammen i edru tilstand? Og disse sjenerte personene, hvorfor gjør de ikke noe med det i edru tilstand? Syntes at de som er sjenerte, burde gjøre noe med det i en tilstand der de har muligheten til å huske det dagen etter, eventuelt skaffe venner. Og ja. Drikk med måte. Ikke mye vil det si. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Skal jeg ta deg seriøst etter å ha snust litt i den andre tråden? Vet nok ikke hvor jeg har deg her nei. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hvis man mangler motet, hvorfor tenker man på det da? Hvorfor ikke bite tenna sammen i edru tilstand? Og disse sjenerte personene, hvorfor gjør de ikke noe med det i edru tilstand? Syntes at de som er sjenerte, burde gjøre noe med det i en tilstand der de har muligheten til å huske det dagen etter, eventuelt skaffe venner. Tja - det er ingen selvfølge at man ikke husker noe dagen etter man har vert på fest og drukket. Hva definerer du som ikke mye når det gjelder å drikke med måte? Hvorfor personer ikke velger å gjøre ting i edru tilstand er vel opp til hver enkelt..? Vel, som sagt. Alkohold fjerner mange heminginger. Det er kanskje nettopp disse hemningene så holder man fra å gjøre det samme i edru tilstand. Det er kanskje en befrielse å drikke slik at man kommer seg unna disse hemningene, i tillegg så er det jo en liten unskyldning at man "var full". Lenke til kommentar
hylo Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Hvis man mangler motet, hvorfor tenker man på det da? Hvorfor ikke bite tenna sammen i edru tilstand? Og disse sjenerte personene, hvorfor gjør de ikke noe med det i edru tilstand? Syntes at de som er sjenerte, burde gjøre noe med det i en tilstand der de har muligheten til å huske det dagen etter, eventuelt skaffe venner. Tja - det er ingen selvfølge at man ikke husker noe dagen etter man har vert på fest og drukket. Hva definerer du som ikke mye når det gjelder å drikke med måte? Hvorfor personer ikke velger å gjøre ting i edru tilstand er vel opp til hver enkelt..? Vel, som sagt. Alkohold fjerner mange heminginger. Det er kanskje nettopp disse hemningene så holder man fra å gjøre det samme i edru tilstand. Det er kanskje en befrielse å drikke slik at man kommer seg unna disse hemningene, i tillegg så er det jo en liten unskyldning at man "var full". Hva jeg definerer som å drikke med måte, jo nemlig, å drikke i moderate mengder er greit. 1-5 øl, mens 5-222 øl er ikke greit. Det er jo såklart opp til hver enkelt hva folk gjør i edru tilstand, men det er bare mine ''2 cents''. Jeg mener at man burde gjøre ting edru. Kan godt hende det er en befrielse, men det med unnskyldning er bare dumt. F.eks: Kline med en person du vanligvis hater; i fylla. Og komme å si dagen derpå: ''Øy! Det var i fylla!'' Det funker ikke... Det blir for dumt. Hater en noen, hater man dem og har ingenting med dem å gjøre. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg synes aldersgrensene bør være som de er. Det er dumt når det er som i Danmark, hvor 12-åringer har null problemer med å skaffe sprit. Men jeg har absolutt ingenting imot at folk begynner å drikke før de er 18. Det er mentalt nivå som teller (klart, det er verre fysisk for en liten drittunge på 12 år å drikke, men slike burde uansett holde seg langt unna), 18 er ingen magisk grense. Det burde vært allmennkunnskap at man begynner med øl når en er nybegynner og går over til sterkere saker kun når en er mer erfaren. I stedet for slik opplysning blir mange mata med at alkohol BARE er negativt. Akkurat det der er jeg litt lei. Ble jo utsatt for det selv, og det fører ofte til at folk begynner på feil premisser. Teit. Vil for øvrig legge til at jeg aldri har opplevd noe slags drikkepress. Har alltid gjort som jeg har villet. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kroppen din sier stopp når du har drukket for mye (blekker, kaster opp osv). Om du drikker mer da har du egentlig ikke så mye med alkohol å gjøre. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kroppen din sier stopp når du har drukket for mye (blekker, kaster opp osv). Om du drikker mer da har du egentlig ikke så mye med alkohol å gjøre. Nja, om du drikker sprit sier den gjerne fra etter at det er for sent. Utrolig mange som brenner seg på den. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kan godt hende det er en befrielse, men det med unnskyldning er bare dumt. F.eks: Kline med en person du vanligvis hater; i fylla. Og komme å si dagen derpå: ''Øy! Det var i fylla!'' Det funker ikke... Det blir for dumt. Hater en noen, hater man dem og har ingenting med dem å gjøre. Hva betyr så det? For man skulle jo tro at viss man hatet noen så ville man selvfølgelig holde seg langt unna, eventuelt være langt mindre venneligsinnet ovenfor personen. Kanskje man ikke hatet han/hun alikevell? Eller så var det bare andre drifter som tok over, og da er det og kanskje litt vanskelig å si at man "hatet"..? Hva som blir for dumt eller ei kan diskuterest. Det er uansett reellt at det vil fungere til en viss grad som en unnskyldning. Eller "formildende omstendigheter" om jeg skulle sagt det litt annerledes. Folk forventer generelt at når folk drikker seg full så skjer det ting som ikke ellers ville ha skjedd. Folk driter seg ut, folk har seg etc. Mange hyggelige sammenkomster har skjedd som følge av alkohol. Mange mindre hyggelige har også skjedd. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Nja, om du drikker sprit sier den gjerne fra etter at det er for sent. Utrolig mange som brenner seg på den. Hehe det kan jo bli rasende festlig det ja Hadde selv en liten sånn en her om dagen da jeg drakk sprit for første gang på ett år. Men det er liksom ikke noe mer enn at jeg gikk glipp av en dårlig fest og hadde litt hodepine dagen derpå. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Veldig mange gjør det jo fordi det fører til bedre stemning, da lurer jeg på om det virkelig kun er meg og et par andre som ikke må ha alkohol for å få til en god stemning.... Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Veldig mange gjør det jo fordi det fører til bedre stemning, da lurer jeg på om det virkelig kun er meg og et par andre som ikke må ha alkohol for å få til en god stemning.... Jeg kan ha det kjempe koslig uten alkohol. Ofte har jeg filmkvelder, spillkvelder og kosekvelder uten noen form for alkohol. Men det tar egentlig aldri helt av. Jeg er en person som liker at ting tar av. Blir litt vilt. Og alkohol får folk til å slippe seg løs, miste litt hemninger. Folk blir, etter min mening, kosligere og mer åpne når de er litt beruset. Men selvfølgelig er folk også her forskjellige. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Veldig mange gjør det jo fordi det fører til bedre stemning, da lurer jeg på om det virkelig kun er meg og et par andre som ikke må ha alkohol for å få til en god stemning.... Alkohol er en unødvendig faktor. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Alkohol er en unødvendig faktor. helt enig. hvis du gir en gjeng ungdommer ei kasse alkoholfri øll, uten å fortelle det til dem at den er alkoholfri, vil de bli like "fulle" og ha det like morro. detta har blitt testa mang en gang, med samma resultat hver gang. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Folk forventer generelt at når folk drikker seg full så skjer det ting som ikke ellers ville ha skjedd. Folk driter seg ut, folk har seg etc. Mange hyggelige sammenkomster har skjedd som følge av alkohol. Mange mindre hyggelige har også skjedd. Skjønner at folk kan hygge seg med det. Og det er fint. Men det er ikke så hyggelig å drikke en god del for mye, hvis du skjønner? Har en del negative erfaringer med drikking angående personer rundt meg, og det er ikke noe særlig. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Her er en historie om at personer som prøver alkohol tidlig ikke alltid blir skadet av dette: På barneskolen i 7.klasse så begynte jeg og flere i klassen med alkohol. Jeg og flere av vennene mine dro hjem i friminuttet for å drikke alkohol, en annen i klassen hadde også øl med seg på skolen. Vi sa det faktisk også til en lærer engang ,men han brydde seg ikke. Flere av jentene i klassen drakk seg fulle (ikke på skolen) og prøvde sex. Jeg kom vel til 8 eller 9.klasse før jeg drakk meg full. Dette hende et par ganger og etter dette så har jeg faktisk ikke drukket meg full. (er 17år). Det hender jeg drikker alkohol i små mengder, men har ikke noe problem med å kontrolere inntaket, og jeg føler ingen problemer ved at jeg begynte tidlig. De andre som gikk i klassen har det gått værre med, noen tror jeg har et greit forhold til alkohol, andre har jeg hørt at ekspreminterer med narkotika. Men poenget mitt er at det er veldig ofte at det er personen det kommer ann på ikke alder. Syntes forøverig at 18 er en bra grense, og jeg vil ikke anbefale folk å drikke før i 16års alderen. Og om man kan holde seg til man er 18 så er dette meget bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå