Gå til innhold

Ungdom og bruk av alkohol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: Vi venter i spenning.

jeg quoter meg selv:

jeg lar andre søke nette rundt etter forklaringer

altså, jeg er for lat og unintresert i denna tråden.

Så hvorfor kommer du da med utsagn som du overhodet ikke klarer å backe opp i denne tråden? Vi har allerede et stygt(men underholdende) eksempel på "hvordan miste all troverdighet" i denne tråden. Prøver du intenst å bli det andre eksempelet? :lol:

Det er ikke dårlig argumentering selv om jeg ikke klarte å finne fram den loven.

riktig.

Uhh, jorda er flat. Jeg "orker" bare ikke å finne fram bevisene for det. :lol:

 

 

men til dere som mener at mindreårige har lov til å drikke:

hvis de har lov til det. hvorfor har de da ikke lov til å kjøpe det?

 

Så du har overhodet ikke fått med deg at det er forskjell på kjøp og bruk av en gjenstand/middel? :cry:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
§ 1-5. Aldersgrense.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av annen alkoholholdig drikk må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

      Den som selger eller skjenker brennevin må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,70 og 2,50 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

 

      Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

 

Som dere ser, står det ingenting om at det er ulovlig å nyte alkohol før man er fyllt 18 år.

Lenke til kommentar
Fordi man skal ikke bryte loven sånn helt uten videre. Lovene er til for å holdes. Man kan helt greit si at man er uenig med lovene, men det betyr ikke at man kan bryte dem. Respekter lovverket!

Hvordan kan man bryte en lov som ikke eksisterer?

(Gå inn på lovdata.no selv of finn loven hvis du mener den eksisterer)

Lenke til kommentar
Fordi man skal ikke bryte loven sånn helt uten videre. Lovene er til for å holdes. Man kan helt greit si at man er uenig med lovene, men det betyr ikke at man kan bryte dem. Respekter lovverket!

Men det er jo ikke ulovlig for en under 18 år å drikke alkohol...så hva er problemet?

Greit nok at du har et stort problem med at folk under 18 år drikker, men å blande inn lover som ikke finnes? :!:

Lenke til kommentar

jeg ser ikke noe problem i att de under 18 år drikker. Her jeg bor er det stort sett vanlig att etter en er komfermert så går en på fest, å da er mann da 14 år. Grunnen er vel att det alltid har vert sånn å det har ikke akkurat skapt noen problemer. Jeg drakk vel for første gang da jeg var 14 år men det ble bare 5-6 ganger det året. I ettertid drikkerj eg litt oftere men det er fortsatt bare i helger. Stort sett er det foreldrene som står for drikke, så de begrenser også en del hvor ofte det blir, det er heller ikke uvanlig att våksne fester sammen med ungdommen. Men så er det kanskje noe anerledes i byer enn her ute på landet..

Lenke til kommentar
Slutt å spamme tråden med det drittet, julenissen.

Og den kommentaren er ikke dritt?

 

Uansett må bottom line bli at du tok feil av den loven. Nå er det opp til deg å heller argumentere FOR en slik lov. :)

Nei, en ordre.

Jeg er ganske sikker på at den loven ligger et eller annet sted i Norges lover.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Slutt å spamme tråden med det drittet, julenissen.

Og den kommentaren er ikke dritt?

 

Uansett må bottom line bli at du tok feil av den loven. Nå er det opp til deg å heller argumentere FOR en slik lov. :)

Nei, en ordre.

Jeg er ganske sikker på at den loven ligger et eller annet sted i Norges lover.

Du har virkelig dårlig moral. Bryter forumets lovverk på den måten.

 

Klarer du å gi meg et argument for at det skal være ulovlig for mindreårige å drikke alkohol da?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...