Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybegynner spørsmål om bilstereo


PoW

Anbefalte innlegg

Hei.

Disclamer: jeg har aldri drevet med bilstereo før, bare så det er sagt. You have been warned.

 

Forsterkerspørsmål:

 

Eks:

4 ohm utgangseffekt 450W

2 ohm utgangseffekt 750W

1 ohm utgangseffekt 1200W

høyttaler impedans 1-8 ohm

Signal-Støyforhold Over 80dB

 

Hva betyr alt det overnevnte? Så vidt jeg vet så er ohm resistans? hva har det med saken å gjøre?

Kan man ut ifra disse tallene se hvor mange høytalere man kan koble til forsterkeren? Isåfall; hvor mange?

Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg etterhvert som jeg får oppklart i dette :blush:

 

Jeg vil gjerne ha en enkel forklaring, da jeg ikke har mye kunnskap innenfor emnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les opp om ting & tang her :)

 

Men for å svare deg på spørsmålet:

 

4 ohm utgangseffekt 450W

At forsterkeren yter 450W koblet til et elemet/elementer med en motstand/samlet motstand på 4 ohm

 

2 ohm utgangseffekt 750W

At forsterkeren yter 750W koblet til et elemet/elementer med en motstand/samlet motstand på 2 ohm

 

1 ohm utgangseffekt 1200W

At forsterkeren yter 1200W koblet til et elemet/elementer med en motstand/samlet motstand på 1 ohm

 

høyttaler impedans 1-8 ohm

At forsterkeren takler impedanser (motstand) fra 1 til 8 ohm på det som er koblet til; Ett eller flere elementer. Den kritiske verdien er egentlig den laveste da denne rettleder deg i hvordan du skal koble elemete(ne) opp mot forsterkeren.

 

Signal-Støyforhold Over 80dB

les her :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er 1 ohm utgangseffekt= Max effekt fra forsterkeren?

Men hvis man da kobler til to elementer(1ohm, 500w) på forsterkeren, så er det 200w igjen?

 

Hvis det står på et element:

Kontinuerlig effekt: Xw, så må den ha X watt for i det hele tatt fungere?

 

Hvordan finner man ut hvor mange elementer man kan max koble til denne forsterkeren?

Denne

Lenke til kommentar

Her roter du litt, og har litt rett tror jeg.

 

En forsterker trives bedre med last på 4 ohm enn 1 ohm, det gir mer headroom, eller ressurser for å ta seg av de tunge løftene enn om du tyner den konstant slik at det ikke er noe i reserve.

 

Elementer er passive, de kan ikke yte effekt eller bestemme hvor mye effekt de vil motta. Et element har en mekanisk og termisk tolleransegrense for tilført effekt over lengre tid; Watt RMS.

 

Ergo blir det ikke noe "til overs", effekten elementet får er det forsterkeren gir ved aktuellt volumpådrag.

DEt avhenger også av innstilling av gain. -Som ikke er "volumkontroll" men mer en avstemmingsmulighet opp mot spillerens ut-signal. Laves mulig gain er å foretrekke for at forsterkeren skal ha kontroll.

 

Ulike forsterker har ulike effektangivelser ved ulike belastninger. Den typiske bilforsterkeren er stabil i både 2 og 4 ohm, samt 4 ohm brokoblet.

 

Kobling av elementer kan du lese om her.

 

Tror du skal se på linken jeg gav deg først også. Det e ittjnå så kjæm tå sæ sjøl så read on :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...