Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor er bra!

Anbefalte innlegg

Jeg ser en del gode argumenter mot Telenor her, men synes det ser ut som om det var lurt å begynne med noe positivt... Alle har holdt seg på et høflig nivå. :yes:

Når sant skal sies har faktisk linjen vært nede flere ganger her, men jeg tror et par av gangene har vært på grunn av dårlig forbindelse lokalt i huset (router og hjemmelagde nettverkskabler). Uansett er det utrolig irriterende at tilkoblingen bare forsvinner i "opptil flere" dager. Jeg vet ikke om det hadde vært annerledes med en annen leverandør. Noen leverer kanskje kvalitetsroutere og -modem.

Prisene til telenor er heller ikke av de beste, og bindingstid og "tilbud" er heller ikke bra, men jeg synes iCanal er fint. Har Tele2 et like "rikt" tilbud? De har i hvert fall prisgaranti mot telenor. Jeg er egentlig litt skeptisk til å sende penger ut av landet. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har hatt internett via Telenor Avidi, Alfanett, canal digital (hele den kabel-tv rekka som det har vært gjennom). Internett over kabeln har vært ustabil som bare pokker.

Men når vi gikk over til Telenor ADSL, så har linja vært stabil som fy.

Når vi hadde problemer med kabel-tv/internetten var kundeservicen veldig dårlig, både hjelp man fikk der og da, og oppfølging av avtaler. Vi "frøs" vel regningen i allefall en måned mens dem prøvde å ordne opp i problemet uten hell, så byttet vi til Telenor ADSL.

Siden det nå har vært dønn stabilt i rundt 10 mnd, så har jeg ikke kunne oppleve kundeservicen til ADSL delen av bedriften.

Er bra at dem setter opp hastigheten, men jeg kunne godt sett meg at dem i samme slengen satt opp upload til noe mer. Gjerne så den ble iallefall 20% av download.

Edit: Glemte å skryte av iCanal og de tillegsprogammene man får. Norton Internetsecurity, Magic Desktop og Kidsurf barnefilter :thumbup:

Endret av Xyrez
Lenke til kommentar

Telenor er ikke bra HER.

Jeg hadde telenor før, men det gav meg opp fordi linja gikk opp og ned 24/7. En kamerat av meg har også telenor og han har nesten ikke noen problemer, han bor rett nedenfor meg. Jeg har flere kamerater som bor litt unna meg, og de har heller ingen problemer.. Telenor har vært og bytta modem, splitter og linja fra sentralen til huset uten at noe har hjulpet.

Nå har jeg bytta til bluecom og har hatt 0 nedetid i ca 8 måneder nå (så lenge jeg har hatt det). Vel, linja har vel vært nede et par ganger men det er pga spam fra min pc :p

Jeg har alltid hatt Telenor ISDN og har ikke hatt noen problemer med telefonene..

Og jeg ble faktisk ganske missunnelig når jeg så hva telenor skal gjøre.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent utelukkende positiv erfaring med Telenor (unntatt en episode for et år siden med mye nedetid og feil på linja, det skyldtes et problem på sentralen). Bortsett fra det har alt vært dønn stabilt, og jeg har kanskje hatt noen minutter nedetid 3-4 ganger. Prisen er ikke den billigste, men etter den kommende oppgraderingen kan den forsvares.

Lenke til kommentar

Har hatt ADSL fra Telenor i over 3 år før jeg byttet til Nextgentel, og har kun ett par ganger hatt problemer med ustabil linje fra Telenor, og da har jeg fått kompensert det med en gratis måned. Kundeservicen hos Telenor er også BRA! De tar telefonen og kan hjelpe til, i motsetning til Nextgentel.

Bare kundeservicen til Nextgentel får meg til å angre på att jeg byttet leverandør, de rotet til bestillingen min, sendte feil aktiveringspassord osv. og hver gang nær en times ventetid...

Lenke til kommentar

Er akkurat på dagen at jeg fikk bredbånd med Telenor i huset. Da jeg skulle ha bredbånd var det kriterie at det var noe av det billigste jeg kunne få da jeg ikke trenger noen versting-linje. Sjekket litt rundt før jeg bestilte og da viste det seg at det faktisk var Telenor som var blandt de billigste grunnet at jeg skulle ha kun bredbånd og ikke telefon ved siden av. Ble faktisk en del dyrere og bestille blandt annet Bluecom da de hadde dobbelt så dyr linjeleie. Og linja har funka helt supert fra første dag hele tida her.

Lenke til kommentar

Jeg har vært generelt skeptisk til telenor, hadde telenor adsl en periode i høst, grunnen var hovedsaklig at sentralen ikke kunne levere mer enn 768/128k (siden den ikke var oppgradert). Allikevel hadde telenor lovet meg raskere hastighet leenge, måtte snakke med masse folk på kundeservice før jeg traff på en som faktisk hadde iq nok til å finne ut at sentralen ikke ble oppgradert for å støtte 1024/256 før i april. Siden de drev med dette rotet sitt så lenge at angrefristen gikk ut i mellomtiden ble jeg såpass irritert at jeg maila dem og selv om jeg var en måned over tida fikk jeg allikevel sagt opp avtalen med dem kostnadsfritt. Etter dette valgte jeg en shdsl linje fra firstmile.no. Denne var utrolig nice å ha, 2.3k hver vei er noe helt annet enn adsl. Desverre er ikke sånt snacks gratis, to lapper i innstallasjon eller 2 års binding, deretter rundt 800 i måneden. Så på grunn av noe rot i faktureringssystemet deres (jeg fikk ingen regning i begynnelsen og endte opp med en kjemperegning på maaange tusen sånn "helt plutselig" etter fire måneder) så linja blei desverre stengt. Og hva gjør man da? Stort sett alle leverandører har laaang leveringstid, så jeg ringte telenor igjen. På bestillinga traff jeg en dritthyggelig person som nesten virka som hu savna meg og når telenor kunne tilby meg:

Gratis innstallering, første måned gratis, nytt adsl modem gratis (skulle egentlig koste ca 600 kr men dama mente at siden jeg hadde vært så god kunde så skulle hu slenge det inn gratis :-o), 4000/400k linje fra juni (først da skulle jeg begynne å betale, og er ikke linja oppgradert til juni skal jeg krangle meg til ikke å betale før den faktisk er det :]), riktignok med 12 måneders binding (må betale opptil 1000 kr om linja skal sies opp før tida).. og alt dette til 549,- per måned. OG DET BESTE: MAX 10 dagers leveringstid! Da valgte jeg dette og så for jeg heller sondere markedet om et år og se hva som finnes da.

Men jeg hadde nok valgt adsl2 fra shdsl.no eller nextgentel.no om det ikke var for at dem er redd jeg er dårlig betaler (nesten helt uten grunn :innocent:)

Det jeg egentlig ville si er at IKKE la ISPen din behandle deg som han vil.. er det ting du er misfornøyd med (oppetid, hastighet) så ring og klag eller enda bedre, mail dem å klag, krev reduksjon i pris, nytt utstyr osv. For ISPen din koster det ingenting å gi deg halv pris for måneder du kan dokumentere dårlig oppetid og sånn som hos telenor virker det som de i kundeservice har nærmest frie tøyler til å gi goder til misfornøyde kunder! Prøv og du vil se! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er vel slik at de som ikke har telenor er de som klager mest over telenor?

Ja, sånn har det alltid vært. Jeg har Telenor og er storfornøyd. Stabil linje, bra kundeservice osv. Og snart får jeg oppgradert fra 2mbit til 4mbit-linje :)

Lenke til kommentar
Javel? Og med det mener du?

Jeg mener at NIS:

1. Er vanskelig å installere og avinstallere uten problemer.

2. Sløver ned maskinen like ille som nesten hvilket som helst virus...

3. Har utilfredsstillende (buggy) oppdateringsfunksjon, noe som ender med at det hele bare er en falsk trygghet.

Jeg har hørt at NOD32 og Kaspersky er bra. Norman er i hvert fall "mi't på tre'".

Lenke til kommentar

Var utplassert på en data bedrift i en uke, hvor jeg jobbet med en IT kar som har vært i industrien lenge, jobbet med telenor, og masse forskjellige bedrifter.. Og han kunne fortelle meg at i ~94 hadde telenor adsl til test i norge, satte opp for å teste, rett og slett.. Men de bestemte seg for å melke ISDN koblingene for penger, selv om de hadde adsl teknologien klar. Dog, kanskje fordi det ikke var det enorme behovet da for rask nett, men de måtte vel kanskje skjønne at det kom? "Neida, vi melker ISDN i noen år til.. Blir så bra så".

Han mente at siden telenor drev på slik, ligger vi bak andre land, som feks sverige og tyskland.. i Tyskland får man 10/10mbit for 40 euro i måneden, og det er ikke unormalt for en liten internett kafe å ha 100/50mbit kobling..

Lenke til kommentar

Telenor har forøvrig også hatt pilot på VDSL, som er avsluttet for en god stund siden.

Men....

Du kan banne på at ADSL-utstyret både for sentraler og husholdninger var mildt sagt DYRT i 94. For ikke snakke om nettverksutstyr generelt som skulle levere kapasiteten til sentralene. Så trolig var det et spørsmål om kostnader her.

Forresten var vel strengt tatt internet penetreringen rimelig lav i 1994.

Husk at Lillehammer OL var første OL med egen internettside! :cool:

Og anngående Tyskland .

Litt tettere befolket område enn Norge gitt. Blir raskere økonomisk lønnsomt og satse på slike feite linjer der, enn i lille Norge.

Og hvis du skal snakke om ræva ADSL, så sjekk Ireland.

Der er det omtrent kun mulig å få bredbånd med mengdecap, hastigheten er lav, og dyr. For ikke snakke om at du MÅ ha fasttelefon. :no:

Lenke til kommentar
Og han kunne fortelle meg at i ~94 hadde telenor adsl til test i norge, satte opp for å teste, rett og slett.. Men de bestemte seg for å melke ISDN koblingene for penger, selv om de hadde adsl teknologien klar. Dog, kanskje fordi det ikke var det enorme behovet da for rask nett, men de måtte vel kanskje skjønne at det kom? "Neida, vi melker ISDN i noen år til.. Blir så bra så".

ISDN ble vel lansert rundt og noe før OL.

Hva skulle poenget være med en ADSL-utrulling i mitten av nittitallet?!

Og hvilke andre land rullet ut ADSL for ti år siden sa du?

Denne mannen som sa dette kunne ikke ha tenkt mye før han yttret om dette, tviler på at ADSL var så veldig utbrett da NGT som den første rullet ut dette i 2000.

Lenke til kommentar

Dersom Telenor hadde prøvd å være prisledende på ADSL hadde det tatt maksimum fjorten dager før de hadde hatt konkurransetilsynet på nakken etter klager fra de andre leverandørene i Norge.

Vi har en konkurranselov i Norge som beskytter de små og legger sterke føringer for hvordan markedsleder kan bruke makten sin, slik at Telenor aldri kan bli den rimeligste leverandøren.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
Var utplassert på en data bedrift i en uke, hvor jeg jobbet med en IT kar som har vært i industrien lenge, jobbet med telenor, og masse forskjellige bedrifter.. Og han kunne fortelle meg at i ~94 hadde telenor adsl til test i norge, satte opp for å teste, rett og slett.. Men de bestemte seg for å melke ISDN koblingene for penger, selv om de hadde adsl teknologien klar.

Å si at ADSL-teknologien var klar er en kraftig overdrivelse. Utstyret som var tilgjengelig i 1994 var både dyrt og dårlig. I tillegg, siden Telenor-konsernet har ansvaret for all drift av infrastrukturen, kan de ikke bare rulle ut ny teknologi på dagen. De er nødt til å være 100% sikre på at det fungerer feilfritt.

Denne IT-karen kan nok IT, men jeg tror han bør sette seg litt mer inn i retningslinjene Telenor må jobbe etter når det gjelder nye teknologier.

Lenke til kommentar
Dersom Telenor hadde prøvd å være prisledende på ADSL hadde det tatt maksimum fjorten dager før de hadde hatt konkurransetilsynet på nakken etter klager fra de andre leverandørene i Norge.

Vi har en konkurranselov i Norge som beskytter de små og legger sterke føringer for hvordan markedsleder kan bruke makten sin, slik at Telenor aldri kan bli den rimeligste leverandøren.

Dette er faktisk helt korrekt! Telenor er idag på ingen måte prisledende og det er heller ikke endel av noe forretningsplan. De satser på innhold, sikkerhet og kvalitet (selvom det alltid finnes misfonøyde kunder). Og hva er så resultatet av denne filosofien? Jo, Telenor har idag en markedsandel som er så stor at konkurransetilsynet snart oppretter egen avdeling på Forebu. ;)

De fleste lesere av dette forumet er databrukere som stort sett vet hva de driver med, ønsker kun hastighet og høyest score i 3Dmark osv og er dermed ikke endel av kundegruppen Telenor faktisk henvender seg til. Denne diskusjonen er helt unødvendig. De aller fleste nettbrukere idag står fritt til å velge blandt en rekke leverandører så er du misfornøyd så bytt! Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Som det ble sagt tidligere; noen vil alltid hate telenor uansett hva de foretar seg,- akkurat hvorfor aner jeg ikke.

...

Det er faktisk et meget godt spørsmål!

Telenor har en rekke fordeler, selv om ikke prisen er markedets beste. For meg er kundesørvis viktig, og Telenor har etter min erfaring en rask og god kundesørvis. Dessuten er iCanal et greit tilbud for alle.

Med Telenor får man også Norton Internet Security med, og det er tilbud ikke mange leverandører gir til kundene sine.

Men uansett hva Telenor gjør eller ikke gjør, vil det alltid være noen som hater de av ukjent grunn.

Som nevnt allerede her i tråden, står alle helt fritt til å velge en annen leverandør enn Telenor om man ikke er fornøyd.

Jeg tror en av grunnene til "hatet" som du kaller det er markedsmakten som de bruker/missbruker for alt den er verd.

Selv har jeg NGT og har en eneste erfaring å forholde meg til:

På 3 år og tre tilkoblingspunkter har jeg _aldri_ opplevd nedetid.

Da trenger man ikke kundeservice[punktum]

Å jo, jeg resatte ADSL routeren og måtte ha hjelp der. 15 minutter etter stengetid fikk jeg kontakt og de lastet selv opp grunninstillingene og ga meg passordet som jeg hadde rotet bort, alt sammen på ca 60 sek. Det er service det!

Når Telenor markedsfører sikkerhetspakker og annet dill er det lite annet enn god markedsføring. Noen her skryter av gratis spill, andre over anti virus osv.

For hvert punkt skal jeg da lett kunne lete frem 5 fullgode alternativer som er gratis.

Problemet er at folk flest er for late til å finne frem alternativene. Ja, for late, nei, det er ikke for vanskelig, det er faktisk så enkelt at man bare må ville og forsøke så vil man finne. I prosessen risikerer man til og med å lære en hel masse om den nyttigste funksjonen man har på nettet.

Du nevener iCanal som vel er Canal+ som igjen er Telenor. Du vet vel at de har hatt sitt "demokratiske" kanalvalg nå? Eneste problemet er at det var ingen stemmesedler, kun en påstand fra vårt elskede telenor om at de har hatt en markedsundersøkelse. Nå passet resultat meg ganske bra men jeg er ikke like sikker på alle synes det når CNN og MTV forsvannt fra lista over kanaler i grunnpakka.

Jeg kunne fortsette i det evige om hvorfor telenor er bakstreversk, missbruker sin makt, og trenerer utvikling men dette får holde i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...