sexyme Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Har en oppgave (3FY) der jeg skal regne ut farten til et eletron som har bølgelengden 1,00pm. Dette får jeg: mv/√(1-(v/c)^2) = h/λ Om dette er riktig? Så hadde jeg vært veldig takknemelig om noen kunne ha løst ut for v, og vist litt, gjerne med tips om hvordan løse relativistiske likninger. Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Klarte den til slutt om noen lurer så ble det: v=1/√(((λ^2*m^2)/h^2)+1/c^2) Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Selv syntes jeg fysikken ble veldig mye mer interessant i 3FY. Gleder meg til Fysmat på NTNU til høsten Lenke til kommentar
gspr Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Selv syntes jeg fysikken ble veldig mye mer interessant i 3FY. Gleder meg til Fysmat på NTNU til høsten Fysmat er gøy, ja Går selv i første klasse fysmat nå, men skal ha mekanisk fysikk med dere nye førsteklassinger til høsten, fordi jeg i det høstsemesteret som var gikk elektronikk (valgte feil, hehe), og dermed må ta opp igjen det faget. Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg tror jeg skal ta elektronikk når jeg kommer til NTNU. Det virker mest spennende. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Har vel fysmat som nr. 2 eller 3 på lista mi, regner med at det blir fysikk på blindern til neste år Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Selv syntes jeg fysikken ble veldig mye mer interessant i 3FY. Gleder meg til Fysmat på NTNU til høsten Fysmat er gøy, ja Går selv i første klasse fysmat nå, men skal ha mekanisk fysikk med dere nye førsteklassinger til høsten, fordi jeg i det høstsemesteret som var gikk elektronikk (valgte feil, hehe), og dermed må ta opp igjen det faget. Så fysmat er faktisk gøy? Håper det blir bra, bare komme meg igjennom de (sinnsykt vanskelige?) mattefagene... Blir vel elektronikk om alt går dritt.. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Fysmat er kongegøy. Mattefagene er ikke vanskeligere enn at du kommer deg fint gjennom dem med jevn og trutt jobbing (høhø, lettere sagt enn gjort). Matten de to første årene (matte 1 i semester én, matte 2 og 3 i semester to, matte 4 i semester tre) er helt lik for elektronikk og fysmat. Har hørt rykter om at det muligens blir små forandringer mellom fysmat og "de andre" på dette feltet fra neste år av, men det blir nok ikke dyptgripende. Edit: Poengene mine var altså: 1) Mattefagene er ikke forferdelige. Det er for mange et sjokk å begynne med matte 1, men klarer du å dra deg gjennom det, skal alt gå fint. Er bare å bli vant til en litt forskjellig... eh... kultur... enn på VGS. 2) Elektronikk er ikke det du vil gå hvis du vil unngå masse matte Endret 9. mai 2005 av gspr Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hva slags kultur refererer du til? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Det var vel egentlig litt dårlig formulert. Det jeg mener er, det er vanskelig for mange å omstille seg fra en interaktiv prøve-og-feile-og-spørre-prosess for å lære matte, til å sitte i et auditorium og få servert bevis på bevis, fulgt av eksempel, fulgt av nye bevis, nytt eksempel, nye bevis, nytt eksempel - bang, der var tre kapitler gjennomgått. Det er egentlig en fin måte å lære på, men for mange er det en omstillelsesprosess. Edit: Jeg vil ikke skremme noen, altså. Det går heeelt fint, men en må være forberedt på å jobbe. Dette var et helt nytt konsept for meg da jeg kom hit - det er ikke snakk om å lese litt dagen før en prøve lengre. Og godt er dèt! Endret 9. mai 2005 av gspr Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 huff å huff.. Men er det mulighet til å stille lærern noen spm da? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Selvfølgelig. Og nok en gang: Ikke bli skremt. Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 (endret) Fysmat er kongegøy. Mattefagene er ikke vanskeligere enn at du kommer deg fint gjennom dem med jevn og trutt jobbing (høhø, lettere sagt enn gjort). Matten de to første årene (matte 1 i semester én, matte 2 og 3 i semester to, matte 4 i semester tre) er helt lik for elektronikk og fysmat. Har hørt rykter om at det muligens blir små forandringer mellom fysmat og "de andre" på dette feltet fra neste år av, men det blir nok ikke dyptgripende. Edit: Poengene mine var altså: 1) Mattefagene er ikke forferdelige. Det er for mange et sjokk å begynne med matte 1, men klarer du å dra deg gjennom det, skal alt gå fint. Er bare å bli vant til en litt forskjellig... eh... kultur... enn på VGS. 2) Elektronikk er ikke det du vil gå hvis du vil unngå masse matte Vil ikke unngå tunge mattefag, tvert imot. Men må jo si at jeg noen ganger er litt redd for at jeg ikke skal klare meg. Men det går vel. Formulerte meg litt dårlig i stad, blir elektronikk om alt skulle gå dritt på vgs Noe det egentlig ikke ser ut til å gjøre. Genialt at jeg fant en som går fysmat, da kan jeg plage deg med spørsmål -Hvordan er det med bøker osv? -Hvordan arbeider du med faget? Gjør oppgaver? -Hva fikk deg til å bytte fra elektronikk til fysmat? Tja det var nok for denne gangen. Takker for svar Endret 9. mai 2005 av sexyme Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) - Bøker er dyre, uavhengig av linje (kanskje med unntak av de samfunnsvitenskapelige linjene på Dragvoll... der synser og føler de jo bare om ting...). Stipend+lån strekker til for husleie, mat, bøker, og et liv - dersom du ikke krever disse tingene i uante proporsjoner. - Etter kvalitetsreformen (eller kvantitetsreformen, som noen av oss liker å kalle den) er det innført noe som heter øvinger i alle første/andre/(tredje?)-klassefagene. Dette er obligatoriske innleveringer som en har hver uke, og N av disse må være godkjent for at du skal få lov til å gå opp til eksamen. Gjør man disse på ærlig og rederlig vis, det vil si man koker dem ikke (å koke: viktig ord du må lære deg - betyr å skrive av en øving eller lignende. Fint å ha når tiden ikke strekker til, eller en har "viktigere" ting å gjøre, som å dra på fest) alt for ofte, og prøver å forstå oppgavene, får man en grei trening i faget (mye à la anbefalte lekser på VGS). Jeg gjør ikke noe utover disse. Det gjør heller ikke de fleste andre jeg kjenner. Ca 3-5 uker (når vanlige forelesninger er slutt) før eksamen begynner folk flest å repetere pensum ved å regne tidligere eksamensoppgaver, og lignende. Dette holdt for meg forrige semester, og ser ut til å holde nå i vår også. Øvinger rettes av studentassistenter (forkortet "studasser") - studenter i høyere årstrinn som får lønn for dette arbeidet. Disse holder også øvingstimer flere ganger i uken, der du kan få veiledning med øvingen. Mange benytter seg flittig av disse timene og synes de er et godt tilbud. Her er du mer tilbake til VGS-måten hvor du aktivt kan prøve, feile og spørre noen som har peiling (de har som oftest peiling, studassene). - En dag tenkte jeg "jeg gleder meg jævlig til vi begynner å ha litt fysikk". Så gikk det opp for meg - er det kanskje DET jeg heller vil? Fysmat? Og ja, det var det Edit: Jeg, eller noen andre, oppretter sikkert en "Den store NTNU-tråden" i år òg, når det lir ut på sommeren. Den ble en stor suksess for oss som skulle begynne i fjor. Endret 10. mai 2005 av gspr Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Gjør det takk.. Jeg har maaasse spørsmål, selv om jeg bare går VK1. Hva er gode karakterer på siv.ingeniørlinjene? Altså når dere studerer. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Gjør det takk.. Jeg har maaasse spørsmål, selv om jeg bare går VK1. Hva er gode karakterer på siv.ingeniørlinjene? Altså når dere studerer. Kommer jo litt ann på faget og personen.. Men jeg synes A(!) og B er bra og C her ok. D er skuffende, E katastrofe.. Vil heller ha F enn E. Da kan man ta eksamen på nytt tidlig på høsten! (Uten at det har vært nødvenig så langt....) Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Hva skjer med denne posten? Ett relevant innlegg, og så bare prat om studier? Teknologi og Vitenskap? Unnskyld uttrykket, men hva faen? :sic: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Totalt feilpostet. Skal ligge under skole og hele threaden er bare OT. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg