Gå til innhold

Formatering av partisjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc med 1 fysisk harddisk som er partitert i C: og D:

Jeg får stadig meldinger om at en fil på D: er "corrupted and unreadable" og pcen går tregt. (noen som vet hva dette kan være??)

Jeg vil derfor formatere denne (D:) partisjonen for å se om det kan løse problemet.

Jeg driver mye med musikkproduksjon og alle musikksoftware og samples ligger på disken som skal formateres(D:). Det er derfor veldig viktig at ingen ting går tapt!!

Det jeg lurer på er om jeg kan flytte alt innholdet på D: over til en annen harddisk, så formatere den og der etter flytte alt til bake. Vil alt fungere som før da?? Registry og sånn blir ligger vel på systemdisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal kjøre et diagnoseverktøy på harddisken før du formaterer. Disse verktøyene lastes typisk ned fra harddiskprodusenten sin hjemmeside. Kjør en sjekk hvor samtlige sektorer kontrolleres for lese feil. Slike verktøy vil typisk også tilby å korrigere sektor feil ved å mappe en reserve-sektor inn i stedet for den som er ødelagt. Data på den ødelagte sektoren vil gå tapt, men siden den generelt sett ikke er lesbar i utgangspunktet spiller det liten rolle ;)

Jeg skriver litt generelt over, siden detaljene til de forskjellige HD produsenetene er forskjellig. Vær bare forsiktig slik at du ikke velger noe som sletter hele disken, og du *BØR* ta backup av viktige data først. Les bruksanvisning nøye for diagnoseverktøyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...