wil Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Dette høres sikkert dumt ut, men går det an å lage lett program i visual basic. hvis dette ikke går hvilket programmerings språk kan anbefales da. hvilket programmerings språk kan anbefales for en som ikke har vært borti programmerings før. er det noen som vet om norske guider til visual basic. en ting til. er det samme hvilket program jeg programmerer i eller må jeg bruke noe spesielt. hvilket språk kan anbefales når man skal lage enkle ting. og finnes det noen sider der det står kommandoer som man bruker i visual basic og andre programmeringspråk. Kan noen svare på spørsmålene mine. [ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-07-09 19:26 ] Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Quote: går det an å lage lett program i visual basic Jeg tolker spørsmalet ditt som "Er det lett å lage programmer i VB", svaret er ja på det. Om det er lurt å begynne med VB er det mer delte meninger om. Min mening: VB er fint hvis du ikke har noen programmeringskunnskaper fra før av og trenger en innføring (deklarasjoner, prodedyrer/fungksjoner, løkker, de mest brukte algoritmene (søking, sortering...) osv...) Problemet er jo at du fort slipper opp for 'plass' og finner det for lite fleksibelt, du låser deg til ms platformen og det koster penger hvis du vil kompilere ferdige exe og dll's. Det spørs om det ikke er like lurt å hoppe rett på Delphi (har fått med meg at kilogram har varme tanker om det), Delphi har lignende syntax og like enkle GUI verktøy så det vil ikke være noen problem å gå over til VB hvis behovet melder seg. Når det gjelder læremidler, kjøp en bok. Du kan alltids finne brukbare howto's på nettet, men en bok går mer i dybden (man lærer ikke å programmere på en ettermiddag) og forteller mer om hvordan ting fungerer litt under overflaten også. Samtidig som ting kommer i riktig 'pedagogisk rekkefølge'. Quote: er det samme hvilket program jeg programmerer i eller må jeg bruke noe spesielt. Delphi og VB er det egne verktøy for (fra Borland og MS), skal du programmere i språk som java, c/c++, python, mm... kan du i teorien bruke en hvilke som helst asni-tekst editor, men syntax highlighting for språket du bruker er nesten helt nødvendig Lenke til kommentar
smetho Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hei... Vil bare understreke det MailMan13 sa om at en ikke lærer programmering på en ettermiddag. Det er en heller lang prosess, uansett språk. Kan man ett språk er det derimot lettere å gå over til et annet fordi man kjenner tankegangen bak. Det er denne tankegangen som er viktig å kunne, og ikke spesifikke syntakster til et spesielt språk. Men det er selvsagt en fordel å kunne ihvertfall ET språk BRA! :smile: Lykke til! Redigert: Ps. Jeg vil IKKE anbefale Visual Basic. Vil helst ikke kalle det et fullverdi programmerings-språk en gang (er det det??), men er ikke interessert i å skape en diskusjon om det nå :smile: [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-07-09 20:09 ] Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Quote: MailMan13 skrev (2002-07-09 19:45):Det spørs om det ikke er like lurt å hoppe rett på Delphi (har fått med meg at kilogram har varme tanker om det), Delphi har lignende syntax og like enkle GUI verktøy så det vil ikke være noen problem å gå over til VB hvis behovet melder seg. Og då slepp eg å svara skikkelig på dette spørsmålet... :razz: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 19:45, MailMan13 skrev:Min mening: VB er fint hvis du ikke har noen programmeringskunnskaper fra før av og trenger en innføring (deklarasjoner, prodedyrer/fungksjoner, løkker, de mest brukte algoritmene (søking, sortering...) osv...) Jeg vil egentlig ikke anbefale VB som nybegynnerspråk selv om det forsåvidt er et enkelt språk. Det er en grunn til at ingen skoler/universitet bruker det til å lære studentene å programmere. VB er en slags blanding av skikkelig programmeringsspråk og skriptspråk. Jeg anbefaler heller at man lærer seg et av hver av disse, f.eks C/Java/Pascal og PHP/Perl. Fint å kjenne til både den slappe stilen til skriptspråkene (ingen variabeldeklarering og alt-etende datatyper), og den strengere oppbygningen og ofte mer strukturerte programmer som man lager i "skikkelige" språk. Problemet med VB er at det er et pillråttent språk, riktignok kraftig oppgradert i forhold til de orginale basic-dialektene men likevel - den viser alderen godt. Basic har en veldig sær (og stygg :smile: )syntax, veldig ulik andre populære språk. Tror også at MS kommer til å fase ut VB etterhvert, rimelig sikker på at C# vil ta over markedet til VB på sikt. Grunnen til at MS har tviholdt på VB er jo at de ikke har hatt alternativer for de som ikke vil bruke alt for mye tid og krefter på å lage GUI-programmer og slikt. VisualC++ har jo vært utrolig kronglete på sånt. C# kommer nok derfor til å fylle et stort hull her. Borland har jo tilbudt slike produkter i årevis (startet med Delphi, deretter C++Builder), som kombinerer kraften til C++ og de enkle GUI/database-mulighetene til VB. Quote: Delphi har lignende syntax og like enkle GUI verktøy så det vil ikke være noen problem å gå over til VB hvis behovet melder seg. Jeg er enig i at GUI-verktøyene er like enkle i Delphi, men syntaxen syns jeg er ganske ulik. VB har som sagt en ganske sær syntaks etter min mening. Noen misliker Delphi pga. det litt sære object-pascal språket, men det i hvertfall 100 ganger bedre enn VB :razz: (Det er heller ikke så sært, bare litt uvant hvis man tidligere har jobbet i Java eller C. Man venner seg fort til det, og det har endel fiffige finesser. Eneste er at pascal heller ikke er nytt, og det viser tydelig at objekt-funksjonaliteten har kommet inn seinere da det har veldig typiske struktur-språk egenskaper.) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-10 02:45, Langbein skrev:Jeg vil egentlig ikke anbefale VB som nybegynnerspråk selv om det forsåvidt er et enkelt språk. Det er en grunn til at ingen skoler/universitet bruker det til å lære studentene å programmere. Skal jeg bli fornærmet nå? (lærte å programmere VB på høyskole), ikke det at jeg ikke deler synet ditt på VB, men at man ingen lærer VB på høyskoler er tull. Nytten av det kommer jo litt an på hvordan undervisningen er lagt opp, men for nybegynnere er det algoritmiske som er viktig å få tidlig med seg. Da betyr ikke valg av språk så mye. Foresten har jeg ikke brukt VB siden innføringskurset det første semesteret, og savner det egentlig heller ikke :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå